B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 25 juni 2020 - 207 Views

CONTENTMARKETING
207 Views

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal webinars fors de hoogte in. Niet onlogisch en vooral een bevestiging van de troeven die dit type content al langer in petto had voor B2B marketeers. Waar schuilt de magie in B2B webinars?

Op een moment dat telewerken de norm werd en live evenement niet meer konden doorgaan, schoot het gebruik van webinars snel de hoogte in. Niet enkel webinars over COVID-19, maar in zowat alle domeinen en zeker ook in B2B. De onderzoekers van Statista bekeken specifiek de evolutie van het aantal webinars dat B2B merken in de Verenigde Staten op touw hebben gezet. In de maand maart alleen al, wetende dat niet heel die maand geïmpacteerd werd door de pandemie, groeide het aantal B2B merken dat een webinar inzette met 36% (ten opzichte van februari).

Waarom organiseer je een B2B webinar?

Dat een live evenement niet kan doorgaan, is een normale aanleiding om naar een webinar over te schakelen. De verwantschap tussen beide is immers groot en dat merk je als je de doelen oplijst die je met een B2B webinar binnen je contentmarketingstrategie kan verwezenlijken. Waartoe draagt een webinar zoal bij in B2B?

1. Educeren. Zonder twijfel het meest uitgesproken doel van een webinar: je wil als merk kennis overdragen. Volgens de jaarlijkse studies van het Content Marketing Institute blijft dit in B2B één van de meest geformuleerde objectieven binnen strategische plannen. Let wel op de valkuil om enkel webinars te geven over hoe je product werkt. Dat kan nuttig zijn, zeker voor het deel van je publiek dat zich al dicht bij een aankoopbeslissing bevindt of al klant is. Maar verlies ook het publiek bij wie je vooral naamsbekendheid wil opbouwen niet uit het oog. Zij hebben meer baat bij een webinar dat nuttige info verschaft zonder dat het al over je merk of product gaat.

2. Thought leadership. Zowat overal doorheen de customer journey blijft het B2B webinar een ideaal middel om je als autoriteit in je vakgebied te positioneren. Worstelt bijvoorbeeld de hele sector met een probleem, denk maar aan het praktisch interpreteren van nieuwe regels, en sluit de materie aan bij jouw content focus? Dan schuilt daarin een opportuniteit: zoek het uit, organiseer een webinar en verschaf als thought leader duidelijkheid.

3. Customer insights. Ook in B2B kan je van webinars een zeer interactief schouwspel maken met reacties en vragen van je publiek. Net als bij live events kan je polls organiseren, de resultaten bespreken en finaal heel wat bijleren over wat leeft rond een bepaald onderwerp. Denk echter vooraf goed na over hoe uitgebreid je het publiek wil maken. Hoe meer deelnemers, hoe meer awareness je opbouwt, maar hoe lager de kans op interactie.

4. Lead generation. Last but not least komen B2B webinars ook heel erg goed van pas voor merken die in hun strategie mikken op het inzamelen van leads. Inschrijvingen leveren leads op en ook bij het verder verzilveren van die leads blijft het webinar een handige tool. Je sales team kan naar de content verwijzen, het gebruiken als een startpunt voor een goed gesprek en voor het uitbouwen van een relatie met de prospect.

Strategisch veelzijdig

De bovenstaande doelstellingen maken meteen duidelijk dat het belangrijk is om vooraf goed in te schatten op welk deel van je publiek je het B2B webinar richt (vroeg of laat in de customer journey?) en welk doel je nastreeft.

Webinars zijn strategisch veelzijdig, je kan ze op verschillende momenten in de journey en voor verschillende doelen inzetten, maar daar schuilt meteen ook de hinderlaag: je kan ook te veel tegelijk willen doen en finaal niemand blij maken.

share

' Als je de invulling (de boodschap, maar ook taal en tijdstip bijvoorbeeld) en promotie van het webinar (via buitenlandse kanalen) goed afstemt op nieuwe markten, dan is het perfect mogelijk om een nieuw buitenlands publiek aan te spreken.'

Het vooraf goed uitdenken van je doelen heeft ook een andere uitloper: het bepaalt de verdere opvolging. Wie wou educeren, kan een vragenlijst maken om uit te zoeken of dat gelukt is. Wie leads wil verzamelen, kan alvast nadenken hoe sales met die leads verder kan werken, enzovoort.

Content hergebruiken

Een andere niet onbelangrijke uitloper van je webinar is dat het vaak een pak interessante B2B content oplevert. Ten eerste omdat je vanuit vragen en reacties tijdens het webinar heel wat nieuwe ideeën voor content kan halen. Ten tweede omdat de content die je zelf verspreidt een tweede of derde leven kan krijgen.

Je kan het webinar opnemen en beschikbaar stellen. Wil je leads verzamelen, dan kan je dat doen door eerst de gegevens te vragen. Wil je vooral meer mensen als live publiek bij een volgende sessie, dan kan je het ook gewoon open consulteerbaar maken.

Maar met een webinar kan je meer doen. Je kan van een webinar een podcast maken, maar dat vergt voorbereiding. Het lukt als je het vooraf goed opzet, door bijvoorbeeld twee presentatoren in te schakelen en hen te doen nadenken over hoe ze de visuele content omschrijven. Uitspraken als ‘Op slide 4 zie je nu onze laatste cijfers’ kunnen dan niet. Verder kan je ook artikels schrijven over een webinar, een interessante infografiek uit de gepresenteerde cijfers puren, enzovoort. Maar opnieuw: bedenk maximaal vooraf wat je nadien wil hergebruiken, dat spaart heel wat tijd en middelen uit.

Zoek de juiste plaats in je distributie

De voorgaande oefening geeft het al aan: het is belangrijk om je B2B webinar goed te positioneren naast andere content types en kanalen. Bekijk wat binnen jouw funnel goed werkt en plaats het webinar daartussen. Zeer vaak zal de oefening vergelijkbaar zijn met de plaats die je voor live evenementen hebt bepaald.

Slimme marketeers nemen de troeven van webinars in dat verhaal mee: de drempel om in te schrijven, is lager dan bij live events en vaak kan je er meer van organiseren omdat de kosten en praktische uitdagingen (locatie bijvoorbeeld) minder groot zijn.

Waarom nu meer B2B webinars?

Het klinkt als een gekke vraag terwijl live events minder beperkt zijn, maar de voorgaande paragrafen maken dat webinars niet enkel door een pandemie aan belang winnen voor B2B marketeers. We zetten nog even op rij welke andere elementen webinars nog meer wind in de zeilen bezorgen.

1. Het kan overal in de customer journey. Of je nu mikt op interactie of op dat laatste duwtje richting aankoop: je kan het allemaal met een webinar en je kan zonder al te veel extra kosten diversifiëren naar meerdere webinars per specifiek deel van je publiek.

2. Verstevig je thought leadership. Een heet hangijzer in je sector waarop jouw merk het antwoord kan bieden? Een webinar kan je vrij vlug organiseren om iedereen in te lichten en zo je autoriteit te vergroten.

3. Een bron van data en inzichten. Webinars leveren info op over wat bij je publiek leeft, maar ook veel andere data: hoeveel mensen volgden het webinar? Hoe lang keken ze, waar haakten ze af, welk deel van het publiek had de meeste vragen? Enzovoort.

4. Bouw je netwerk uit. Een vaak vergeten voordeel: je kan via een webinar op zoek gaan naar partnerships en andere interessante actoren bij je content betrekken. Nodig een gast uit, laat een partner een deel van de content voorzien,… het zijn technieken waarmee je ook online aan je netwerk kan bouwen.

5. Kijk verder dan de landsgrenzen. Zeker voor bedrijven die naar het buitenland lonken, hebben webinars het voordeel dat je geen geografische beperkingen meer hebt. Als je de invulling (de boodschap, maar ook taal en tijdstip bijvoorbeeld) en promotie van het webinar (via buitenlandse kanalen) goed afstemt op nieuwe markten, dan is het perfect mogelijk om een nieuw buitenlands publiek aan te spreken. Zeker in onzekere tijden kan dit voordeel uitgroeien tot een heel belangrijke driver voor B2B webinars.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...