Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. Voor velen is de definitie onduidelijk en als ze wel helder is, schatten veel merken het belang niet accuraat in. Tijd voor een spoedcursus ‘small is beautiful for copywriting’.

Wat is UX copywriting? (poging 1)

Meteen een pittige vraag om dit artikel mee te starten. Wie even de moeite doet om rond te surfen, botst al snel op een amalgaam van definities. Breng je die samen dan houd je een vage en een scherpe omschrijving over. De vage omschrijving stelt dat de user experience (UX) in het middelpunt van de copywriting staat. Of al iets concreter: de copywriter verplaatst zich zo goed mogelijk in de behoeften en de gebruiksgewoonten van zijn publiek. Hij zoekt uit waarom het publiek op een site langskomt, hoe je vragen kan beantwoorden en hoe je daarbij rekening kan houden met het gedrag van je publiek. Klinkt herkenbaar? Vinden wij ook. Dit is wat een goede copywriter of een goede journalist in essentie doet.

Wat is UX copywriting? (poging 2)

Over dus naar de tweede groep definities en dan bots je op een term als microcopy. UX copywriting heeft te maken met het schrijven van kort teksten die je doorheen een website navigeren. Niet enkel een website overigens, de term UX-copywriting kreeg de wind in de zeilen dankzij de opmars van apps. En bij uitbreiding van webshops. De copy die je van de ene naar de andere pagina tijdens een verkoopproces loodst, is belangrijk om dat proces zo aangenaam mogelijk te maken.

Goede UX copy maakt de gebruikservaring van de contentconsument intuïtief, terwijl slechte UX copy die ervaring net kan laten stokken.

Share on Twitter:

> Lees ook: Hoe vind en zoek ik een goede copywriter?

Enter contentmarketing?

Wat heeft dat nog te maken met het creëren van goede content voor je digitale kanalen? Heel wat. Het hoeft immers niet altijd een verkoopproces te zijn dat je wil stroomlijnen. Je kan ook in je inbound marketing heel wat microcopy gebruiken. Denk maar aan CTA’s of teksten bij formulieren waarmee je leads wil verzamelen. Goede UX copy maakt de gebruikservaring van de contentconsument intuïtief, terwijl slechte UX copy die ervaring net kan laten stokken.

Waar zit die UX copy dan zoal?

Het internet ligt intussen geplaveid met voorbeelden van dergelijke microcopy, maar we halen er graag de toepassingen tussenuit die zeer relevant zijn voor contentmarketeers die hun inbound plannen willen verbeteren.

  • Registraties: wil je mensen aansporen om in te schrijven op een nieuwsbrief, dan kan een fijn stukje microcopy volstaan om hen naar de juiste button of het goede inschrijfveld te loodsen.
  • Call-to-action: onmisbaar in conversieprocessen. Een goede CTA onder een nieuwsbiefintro kan wonderen doen, net als CTA onder een blogartikel die goed uitlegt waarom je die whitepaper nu echt moet downloaden.
  • 404-copy: helaas komt een bezoeker ook wel eens op een Error 404 pagina terecht. Voorzie iets origineels op die pagina dat inspeelt. Analoog kan je ook foutmeldingen schrijven, bij foute paswoorden voor je ledenpagina bijvoorbeeld.
  • Notificaties: breng je je publiek via een notificatie op de hoogte van  nieuwe content, dan is microcopy zeker nodig. Het regent namelijk notificaties, dus zomaar even de titel van het artikel kopiëren is geen optie.

Aan de slag met UX copy

Als je één iets kan besluiten uit de mogelijkheden van UX copy, dan is het dat je de input ervoor al vrij vroeg nodig hebt bij het maken van een site of app. Een formulier schrijven of een Error 404 creëren, doe je gewoon best op het moment dat je het platform bouwt. Dus zelfs voor de eerste letter echte copy wordt gemaakt. Laat UX copywriters mee aanschuiven bij wie de navigatie binnen je contentkanalen uitdenkt en met de contentstrategen. Ook dit is schrijven in zijn meest strategische vorm.

Wat blijft, is de vraag hoe je van gewone copy goede UX copy maakt. Ook daar weer duizend-en-één adviezen, een kenmerk dat eigen is aan een buzzword. We zetten de belangrijkste op een rij als besluit van dit artikel.

1. Schrijf direct

Het gaat om microcopy en dus heeft het geen zin om zeer omstandig je punt te maken. In UX-termen is elk woord er eentje te veel als het niets toevoegt. Het is vooral belangrijk om je even in de plaats van de lezer te zetten. Als die aan het twijfelen was om een formulier in te vullen, dan haakt die haast zeker af als het lezen van vijftien lijnen tekst ook nog nodig blijkt te zijn. Maar dat betekent niet dat je per definitie je copy tot drie of vier woorden moet beperken. Als meer nodig is om er genoeg gevoel of humor in te steken, dan schrijf je er meer.

2. Schrijf met gevoel

Dat brengt ons bij het tweede punt. Je copy gidst mensen doorheen een proces, je neemt ze bij de hand. Dat doe je niet met te korte bevelen, maar op een manier die toont dat je de zoektocht begrijpt. Praat met mensen zoals je dat ook in het echt zou doen, je bent geen robot. Technisch taalgebruik is hier dus uit den boze. Het mag wat humor bevatten, maar kijk ook even of dat strookt met de tone-of-voice en andere stijlafspraken van je merk. Je gevoel moet met andere woorden ook de regels respecteren. Als een hele website in de u-vorm staat, dan moet de microcopy dat ook doen, bijvoorbeeld.

3. Leg het voordeel uit

Je hoeft in microcopy niet op te bouwen naar een benefit. Microcopy is niet de plaats om met veel tierlantijntjes aan te komen zetten. Je hoeft geen verrassingen te creëren, maar gaat meteen to-the-point. Plaats het voordeel vooraan in je copy en maak dat zo attractief mogelijk. Ga niet aan zelfpromotie doen, dat doe je idealiter in de andere content ook niet, maar leg wel duidelijk uit waarom de gebruiker iets moet doen. Zelfs als dat is: probeer het nog eens opnieuw (bij een foutmelding bijvoorbeeld).

4. Denk mobiel

Tot slot een meer technische tip: houd er rekening mee dat je micrcopy op een microscherm zal verschijnen. Weet je dat veel content op smartphone of tablet komt, dan zal je gebruiker niet klikken maar tappen. Dat betekent ander type knoppen en andere afmetingen om jouw copy in onder te brengen.

Much fuzz about nothing?

Dat is inderdaad de vraag. Veel van de tips voor UX copywriting vloeien op zijn minst voort uit de ervaring opgebouwd in klassieke copywriting. Het vergt enige identificatie en enig strategisch inzicht om UX copy optimaal te creëren, maar in essentie moet elke copywriter in staat zijn om goede UX copy af te leveren. Dat er de voorbije jaren veel over UX copy werd geschreven, heeft veel te maken met de vaststelling dat voor dat kleine zinnetje links of die foutpagina rechts geen beroep werd gedaan op gespecialiseerde pennen. Het is echter een foute reflex om die korte passages snel zelf te willen schrijven. Daar zit de kern van de zaak: ook UX copy is specialistenwerk. Want hoe gaat dat spreekwoord ook alweer? Wie het kleine niet eert…

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.