Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het woord exitstrategie almaar vaker op. Bij de overheid, maar ook bij contentmarketeers die zich afvragen hoe ze zich moeten voorbereiden op content na de crisis. Hoe pak je dat aan?

Terwijl we in tijden van corona als contentmarketeers doen wat we kunnen en moeten, leeft bij veel marketeers al de vraag wat na de crisis wacht. Hoewel de realiteit is dat een exit uit de corona-maatregelen gradueel zal verlopen, komt er sowieso een dag dat bedrijven opnieuw harder willen en kunnen focussen op hun zakelijke doelen.

Veel marketeers beseffen nu al dat ze niet tot de dag of de week ervoor kunnen wachten om hun strijdplan voor te bereiden. Dat ligt in het beste geval klaar om op het juiste moment uit de lade te komen. Klinkt logisch, maar dat is het niet.

Want hoe maak je een contentmarketingplan terwijl nog verre van duidelijk is hoe de wereld er na de crisis zal uitzien? Hoe zullen de informatiebehoeften van je klanten en prospecten geëvolueerd zijn? Wat doet dat met een customer journey en bovenal met de inhoud van je content? We zetten je met enkele adviezen op het juiste spoor.

> Lees ook: Laat je B2B-contentmarketingstrategie niet vastroesten

1. Leg je pijnpunten nu al bloot

Het hoeft niet te verbazen dat heel wat bedrijven in deze tijden op bepaalde grenzen zijn gebotst. “Dit is een digitale stresstest”, liet auteur Peter Hinssen zich daarover ontvallen.

Van hem verscheen begin maart het boek ‘The Phoenix and the Unicorn”. Op de HR-blog van Randstad, gaat hij dieper in op de gevolgen voor HR, maar zijn advies is ook voor contentmarketeers bruikbaar. “Volgens mij is het noodzakelijk om nu een soort van dagboek of verslag bij te houden over alle werkpunten die voor HR de revue passeren”, zegt Hinssen.

“Die kan je vervolgens aanpakken op het moment dat het stof een beetje gaat liggen. Heeft het nog nut om jaarlijkse budgetten op te maken? Heeft het nog nut om te vertrekken vanuit die oude hiërarchische structuren?” Een remedie die perfect toepasbaar is voor je contentbenadering.

Noteer wat werkt en niet werkt, ook in deze uitzonderlijke tijden. Welke artikels slaan aan en welke niet. Kijken mensen langer of korter naar video’s? Zijn de bounce rates hoger of lager? Houd dergelijke gegevens bij en gebruik ze als onderbouw bij het maken van je strijdplan.

2. Bouw aan recessie contentmarketing

Na de crisis wacht ons een economische recessie. Het is nog niet duidelijk hoe sterk die zal zijn, maar wie een strijdplan maakt, moet er rekening mee houden.

Marketing en dus ook contentmarketing wordt ‘another game’ in tijden van economische laagconjunctuur. Bovendien tekent zich stilaan af dat het niet om een recessie van enkele kwartalen zal gaan en dit dus de contentstrategie op minstens middellange termijn zal bepalen.

Wat betekent dat concreet? Dat we met zijn allen schuld opbouwen en zullen moeten aflossen. Dat zorgt voor druk op de budgetten en dus is de kans reëel dat je minder middelen voor contentmarketing ter beschikking krijgt.

Tegelijk hebben je klanten ook minder koopkracht. Als contentmarketeer wacht je de uitdaging om met minder centen klanten te overtuigen die economischer in het leven staan.

Met die wetenschap kan je vandaag al iets aanvangen. Bereken welke content in verhouding tot de kostprijs de beste resultaten opleverde. Bekijk wat mogelijke nieuwe doelen worden na de crisis, welke strategie en types content daarbij horen.

Maak enkele scenario’s, bekijk wat in die plannen kostefficiënte oplossingen kunnen zijn en welke partners je daarbij het best zullen kunnen helpen.

3. Schaaf aan je tone-of-voice

Sla je na de crisis nog dezelfde toon aan? Consumenten zullen op zoek gaan naar vertrouwde stemmen. Merken die voor de crisis al een goede relatie hebben opgebouwd, zullen daarbij een streepje voor hebben.

Toch is de kans reëel dat je na de crisis rekening moet houden met andere soorten interacties. Heb je een stijlboek liggen dat bepaalt hoe je content maakt en converseert? Een gids die aangeeft hoe je content opbouwt en hoe je CTA’s eruitzien? Ga daar nu alvast kritisch door en bepaal hoe je post-corona tone-of-voice er kan uitzien.

4. Bouw een (bredere) brug naar PR en sociale media

Moeten bepaalde kanalen in je strijdplan een meer prominente plaats krijgen? Moeilijk te voorspellen inderdaad, maar dat digitaal aan belang blijft winnen, hoeft weinig betoog. Toch is het raadzaam om ook hier met gezond verstand naar de economische situatie te kijken.

De recessie zal relatief budgetvriendelijke kanalen een boost bezorgen. Vanuit je contentmarketing is het dan ook niet onverstandig om al eens te kijken hoe je in het verleden de brug bouwde naar die kanalen. Over welke kanalen hebben we het? Sociale media leken in het kader van contentmarketing de laatste jaren wat aan belang te hebben ingeboet, maar hebben in deze crisis een nieuwe touch gekregen.

Schrijf ze zeker nog niet af in je contentplannen. Bij de earned media mag ook verwacht worden dat PR aan belang zal winnen. Ga al eens samenzitten met de collega’s van communicatie om te kijken hoe hoog die muur nu precies is.

5. Sloop enkele muren

Kijken hoe hoog die muur of hoe stevig die silo is, is overigens algemeen geen slecht startpunt. Contentmarketeers die het gevoel hebben dat content nog te veel op een eiland zit, geïsoleerd van bijvoorbeeld HR of sales, doen er goed aan dat tijdens de crisis te onderbouwen.

Zoek voorbeelden die aangeven hoe een nauwere samenwerking de efficiëntie kan bevorderen. Hoe sales teams die plots niet meer de hort op kunnen via content meer kansen hadden gekregen, om maar één voorbeeld te noemen. De boodschap is misschien niet altijd populair, maar toch biedt de crisis op dit vlak vaak uitstekend materiaal om een punt te maken.

6. Bewaak de consistentie

Alles wordt anders. Uiteraard, daar valt niet aan te twijfelen. Toch brengt het inzicht ook een gevaar met zich mee. Een strijdplan maken voor content na de corona-crisis, hoeft niet te betekenen dat je alles van voor de crisis maar beter achterwege laat. Integendeel, zoals gezegd zullen consumenten ook houvast zoeken.

Die kan je bieden met goede content, maar ook door herkenbaar te blijven. Wendbaarheid etaleren en inspelen op nieuwe noden zijn goed, maar wees wel consistent met wat je content voorheen uitstraalde. Zelfs als je bedrijf je vraagt om daar nieuwe doelen mee na te streven en zelfs als je nu nog niet kan weten wat die doelen zullen zijn.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.