Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de prestaties van je B2B content in te schatten. Met een dashboard creëer je een handig overzicht van die prestaties. Maar hoe bouw je zo’n dashboard precies op?

Een contentmarketing dashboard opzetten voor je B2B content is geen vanzelfsprekende klus. Zicht krijgen op hoe content presteert, is immers al een uitdaging op zich. Vaak duurt het enkele interacties (het lezen van een blog, het bekijken van een video) voor je content tot conversie leidt en dan nog kan je niet alle conversies traceren. Een bezoeker die een whitepaper downloadt na het lezen van een interessante blogpost, dat is vrij duidelijk.

Maar als je sales team iemand belt die klant wordt nadat hij zich een prima beeld had gevormd van je bedrijf dankzij een sterke videoreeks, dan is dat vaak minder makkelijk in conversieratio’s uit de drukken. Je kan niet weten welke video’s de prospect precies bekeek, hoe lang en met welke impact. Focus daarom bij het maken van een B2B dashboard op wat je wel kan weten en dat is gelukkig ook al heel wat.

> Lees ook: Vier niet te missen lead metrics voor B2B-content

Wacht even… waarom maak je een dashboard?

Zo’n dashboard klinkt zeer professioneel (en dat is het ook), maar wie al jaren een mooi overzicht krijgt via Google Analytics stelt zich terecht de vraag naar het nut van een dashboard. Op zich is de motivering dezelfde als die om pakweg je site aan Google Analytics te linken: als je geen proces hebt waarmee je content statistieken bijhoudt, dan wordt het moeilijk om de investeringen in je B2B content consequent te monitoren en mis je inzichten bij het nemen van beslissingen.

Op een dashboard kan je data van verschillende platformen op één plaats samenbrengen zonder te knippen en plakken om een rapport te kunnen afleveren.

Share on Twitter:

Meer algemeen zien we dat een dashboard wat discipline bijbrengt. Met een dashboard controleer je vaker je prestaties en kijk je consequenter naar dezelfde metrics, wat het mogelijk maakt om belangrijke trends sneller en makkelijker te detecteren. Je kan data van verschillende platformen op één plaats samenbrengen zonder te knippen en plakken om een rapport te kunnen afleveren. Het is dus vooral een investering in tijd bij het opzetten van het dashboard die zich nadien bij elke rapportering terugverdient.

Waarmee maak je een dashboard?

Dat we dit artikel over het maken van een dashboard kunnen schrijven, heeft uiteraard te maken met het voorhanden zijn van de technologie om data uit verschillende bronnen in software te importeren.

Heeft je bedrijf al geïnvesteerd in marketing automation software, dan is het vanzelfsprekend om gebruik te maken van de dashboards binnen die software. Zeker voor B2B content is het een zeer relevante piste: je hebt immers al tijd geïnvesteerd in het definiëren van je buyer persona’s in de software, hebt workflows gedefinieerd, e-mailcampagnes gestart,… In zo’n situatie kan je die processen het best samenbrengen binnen het dashboard dat de software je aanbiedt.

Tussen tools en software oplossingen

Is dat niet het geval, dan kan de zoektocht naar een goed dashboard de reden zijn om de stap te zetten naar marketing automation. Wie zonder dergelijke software aan de slag wil, kan dat ook en zal online daarvoor verschillende tools terugvinden.

Kleine ondernemingen kunnen bijvoorbeeld aan de slag met Sunrise KPI. Het is ideaal voor wie weinig tijd heeft om een ingewikkeld dashboard op te zetten en toch de gewoonte wil ontwikkelen om regelmatig nieuwe data te bekijken. Tot drie gegevensbronnen kan je het ook gratis gebruiken. Dat is bijvoorbeeld al niet meer het geval voor een tool als Klipfolio, dat je in ruil voor een maandelijkse aboprijs wel wat extra’s biedt: vooraf ontworpen dashboards, koppeling met journeys en algemeen meer inzichten. Het begint al sterk te lijken op toepassingen in pakweg Hubspot, maar kan wel nog goedkoper gebruikt worden dan de doorsnee marketing automation software.

Dashboards sharen

Bedrijven die graag werken met een tool van lokale makelij, kunnen bijvoorbeeld aan de slag met HappyMetrix. De widgets in deze tool leggen online connecties met verschillende databronnen en visualiseren de data in dashboards. HappyMetrix zet in op snelheid en eenvoud, maar ook de sharing-functie valt op. Gebruikers hebben de mogelijkheid om dashboards te sharen. De adminstrator maakt één of meerdere dashboards om ze vervolgens met de nodige bescherming (paswoord en in tijd) via een url ter beschikking te stellen van zijn ‘readers’.

Breng verschillende bronnen samen

De sleutel van succesvol werken met een B2B content dashboard zit in de keuze van de bronnen die je op het platform verzamelt. Check vooraf zeker goed welke integraties het platform waarmee je wil werken, aanbiedt. Integreren met Google Analytics, Facebook, Instagram of MailChimp is vrij standaard en kost niet al te veel moeite. Bij bijvoorbeeld Sunrise KPI zal je merken dat het aantal integraties beperkt is.

Kijk je naar de marketplace van Hubspot, dan zie je een vat vol mogelijkheden. Bekijk vanuit B2B wat nuttig kan zijn: wil je een brug bouwen vanuit content naar je CRM of naar project management systemen? Bekijk of jouw platformen te integreren zijn en of je op die manier tot een goed overzicht kan komen.

Aan de slag ermee

Is met de integratie de kous af? Bij de meest eenvoudige tools wel, maar hoe complexer je gaat, hoe beter je het dashboard kan voorbereiden om ervoor te zorgen dat je focust op je B2B inzichten. Wat zijn de aangewezen stappen?

  • Koppel alle apps en systemen die relevant zijn voor je dashboard (voor B2B contentmarketing is dit meestal Google Analytics, alle profielen voor sociale media waarmee je een B2B-publiek aanspreekt zoals LinkedIn, je e-mailmarketingtool en conversiestatistieken zoals het aantal demo’s, omzet,…).
  • Denk in B2B-journeys. Haal je customer journey uit de kast, bekijk welke metrics in elke fase van de journey relevant zijn en maak eventueel een dashboard per fase. Is in de awareness fase het aantal views van een LinkedIn post belangrijk, dan zal in de conversiefase bijvoorbeeld eerder het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief een belangrijke indicator worden, om maar een voorbeeld te geven.
  • Kijk even of elk cijfer wel weergeeft wat je wil te weten komen. Wil je weten hoeveel bezoekers een demo aanvroegen op wat focus je dan? Op het aantal effectieve aanvragen, het aantal bezoeken op de landingspagina waar het formulier staat of op het aantal mensen dat contact opnam na de demo(periode)? Weet wat je wil meten.

Onderhoud je dashboard

Je bent niets met een dashboard dat in stilte ergens in een hoekje van je marketingbezigheden cijfers creëert. Volg het indien mogelijk dagelijks op en kijk welke metrics je iets leren of niet. Vertelt een bepaalde metric je eerder iets over B2C-reacties en wil je focussen op B2B? Pas tijdig aan en bestendig metrics die wel goed zitten door ze na verloop van tijd om te zetten in benchmarks.

Zorg ook voor een alarmsysteem. Een cijfer dat eenmaal naar beneden tuimelt, hoeft geen ramp te betekenen. Maar doet het dat bijvoorbeeld enkele malen na elkaar, laat dan de lichten op rood springen en bekijk welke actie je kan ondernemen.

Op dat moment vervult een dashboard volop zijn rol. Het stuurt fouten bij op de korte termijn en levert inzichten om je B2B content op de lange termijn te verbeteren.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.