Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce rate zijn metrics die elke contentmarketer in de gaten houdt. Maar hoe meet je specifiek of je B2B content goed presteert. Een antwoord in vijf metrics.

1. Conversieratio’s

Die gekwalificeerde leads zijn een opstapje voor B2B marketeers die finaal een hoger verkoopcijfer als doel hebben vooropgesteld. De leads die je aan content dankt, zijn waardevol, maar krijgen pas echt betekenis als je ze tot een actie kan converteren. Zo’n conversie kan vele vormen aannemen: ebook doawnloads, nieuwsbriefaanmeldingen, demo- of consult-aanmeldingen… het zijn allemaal belangrijke conversies. Om overzicht te creëren, is het goed om een conversieratio te creëren en dat af te zetten tegen je doelstellingen. Welk percentage van je bezoekers ondernam daadwerkelijk actie? Is dat een goed cijfer voor B2B in jouw sector en is het wat je had verwacht? Pas als dit cijfer goed zit, weet je dat de investering aan het eind van je funnel tot meer omzet zal leiden.

> Lees ook: Zo maak je een dashboard met B2B-content metrics

2. Iets specifieker: conversieratio’s van landingspagina’s

B2B-bedrijven die graag focussen op conversie doen er goed aan de conversieratio van hun landingpages op te volgen. Wie een landing page creëert, doet dat niet enkel om bezoekers te lokken. Meestal hoop je dat de bezoekers even blijven plakken en andere pagina’s bekijken. Maar het meest van al wil je dat de bezoekers de gewenste actie ondernemen. Zich inschrijven voor een webinar, uitgaan op uw demovoorstel of een presentatie van je boek installeren. In Google Analytics kan je onder Behavior de prestaties volgen van de Landing Pages. Daar vind je metrics als de Goal Conversion Rate en de Goal Completions. Als landingspagina een belangrijk deel zijn van je contentplan, dan zijn deze twee een must voor een goede rapportering.

3. Open rates en doorklikrates van je e-mails

Stuur je maandelijks of zelfs wekelijks nieuwsbrieven uit om je doelgroep up-to-date te houden van de content die je publiceerde? Het is een populaire strategie, waaruit je bovendien heel wat interessante lessen kan trekken. Het heeft immers geen zin om je doelgroep te bombarderen met mails zonder inzicht te verwerven in het gedrag van de ontvanger.

De metrics die je moet opvolgen zijn voor B2B nieuwbrieven geen rocket science. Meet de open rate van de nieuwsbrief, maar bekijk ook wie doorklikt op de links in de e-mail. Dat geeft je ten eerste een beeld van welke content uitnodigt tot verder lezen en welke niet. Dat zijn cijfers die kunnen van pas komen bij het uitwerken van je content plannen in de nabije toekomst.

Verder is het ook interessant om te weten welke ontvangers en welke buyer persona’s doorklikten op de content. Dit worden immers gekwalificeerde leads die je toelaten om nieuwe stappen te zetten in je content marketing funnel. De mailsoftware die je gebruikt laat je toe dit te analyseren. Soms hangt het af van de gekozen abonnementsformule, maar zeer vaak kan je op niveau van het mailadres het gedrag in kaart brengen.

4. Aandacht op sociale media

Hoeveel aandacht krijgt je B2B-content op sociale media? De eerste manier om dat op te volgen, is het gebruik van Google Analytics. Ga onder Acquisition naar All Traffic en selecteer vervolgens Channels. Dit helpt je te begrijpen hoe goed sociale media presteren op het gebied van het genereren van verkeer naar je website. Uiteraard kan je daarnaast ook op de sociale media zelf je vermeldingen en bekendheid gaan monitoren. Staar je niet blind op likes en shares, maar investeer in tools die je ook iets vertellen over je merkgevoel, bereik en betrokkenheid om zo je prestaties op sociale media beter te begrijpen.

In B2B gaat veel aandacht naar de content op LinkedIn is een geweldig platform voor sociale media voor B2B-bedrijven. Of dat voor jouw platform terecht is, kan je ook goed opvolgen. Ga onder ‘Acquisition’ naar ‘Social’ en selecteer ‘Network Referrals’ om te zien welk sociale mediaplatform je de meeste bezoekers opleveren.

5. De mediawaarde van je werknemers

Een andere interessante strategie voor B2B-marketeers is het inzetten van brand advocates en heel vaak zijn dat je eigen werknemers via hun eigen sociale media. De medewerkers delen content en bereiken je doelgroep zo op een meer persoonlijke manier. Valt dat te meten? In principe wel: je kan de gedeelde content, het aantal medewerkers, de clicks en de kosten naast elkaar zetten en vergelijken met de traditionele waarde van mediaruimte.

Kan nuttig zijn, maar het is werk voor mediaspecialisten en die vergelijken het vaak nog eens met de kosten voor paid advertenties op sociale media. Tools als Smarp kunnen nuttig zijn voor wie al een idee wil krijgen over de waarde van zijn medewerkers op sociale media.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.