Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek interessante content aan te reiken. Maar hoe zorg je ervoor dat eventorganisatie en contentcreatie hand in hand lopen en samen meerwaarde creëren voor je publiek?

Als we kijken naar de kanalen waarlangs B2B-bedrijven content verspreiden, dan krijgen de traditionele contentmarketingtouchpoints zeer vaak het gezelschap van evenementen. Een B2B-event is immers een mooie gelegenheid om je publiek live heel wat interessante content te presenteren. Het is meteen ook een hinderlaag: je kan op zo’n event eender wat op je B2B-doelgroep afsturen en er zo voor zorgen dat de aanwezigen finaal enkel onthouden wat op hun bord lag of wie kwam optreden.

> Lees ook: B2B-webinar piekt niet enkel dankzij Covid-19

Start met strategie

Bedrijven die ervoor willen zorgen dat hun content op een event blijft kleven, doen er goed aan om vooraf een strategie op te stellen die specifiek aangeeft hoe je content op je event kan gebruiken. Waar vind je de goede middenweg in het kluwen van sprekers die je uitnodigt, eigen boodschappen, sponsors, workshops en o ja, ook uitnodigingen en content die je naderhand nog kan bezorgen?

Kies je publiek

Start net als bij je algemene contentmarketingstrategie met het bepalen van je doelgroep. In je contentmarketingstrategie vind je je buyer persona’s terug, maar het event hoeft zich niet op alle segmenten te richten. Stel je enkele cruciale vragen en kies de juiste doelgroep om content door te geven via een event:

  • Welk deel van mijn B2B-publiek wil ik verder helpen met content?
  • Waarom wil ik dat doen? Is het interessant in functie van de marketingdoelen? Kreeg ik signalen van het publiek dat het nood heeft aan bepaalde informatie?
  • Rond welk onderwerp, probleem of behoefte wil ik deze doelgroep helpen met content? Wat zijn hun uitdagingen?
  • Is mijn onderneming goed geplaatst om hierover content met meerwaarde te bieden? Hebben we iets te vertellen en past het bij ons merk?
  • Is dit deel van mijn doelgroep groot genoeg voor het type event dat ik in gedachte heb?

Teken je plan uit

Kan je op deze vragen een antwoord geven dat steek houdt, dan heb je al de krijtlijnen van een goede strategie. Je krijgt zicht op je sweet spot (waar kan jij unieke content over creëren?), een scherper afgelijnde doelgroep, een inhoudelijke basis en je denkt na over je kanaal: het type event dat past bij je doelstellingen.

Het contentteam moet lang voor het event bezig zijn met de content. Nog gauw even een blog of YouTube-kanaal starten in de weken voor het event, zal onvoldoende zijn om het verschil te maken.

Share on Twitter:

Op basis van het strategisch denkwerk, kan je de eerste stappen zetten in de richting van de creatie en de planning. Veel events hebben een voorbereidingstijd van minstens een half jaar. Het is noodzakelijk om van bij de start na te denken over de content. Het kan helpen om bij het uitdenken van een strategie en bij het maken van de content in fases te denken.

Fase 1: content voor het B2B-event

Hoezo content voor het event? Wil je al die waardevolle content dan al lossen nog voor je doelgroep naar het event komt? Uiteraard niet, maar je wil wel dat je publiek vooraf begrijpt dat er op het event interessante kennis te vergaren zal zijn.

Dat kan door juist te prikkelen in de uitnodigingsfase. Een goede website met bijvoorbeeld beschrijvingen van sprekers en workshops is een Olympisch minimum, maar je kan een stap verder gaan. Korte sneak interviews met sprekers, een video met beelden van een workshop van de vorige editie, al enkele cijfers uit een onderzoek dat je CEO zal voorstellen, enzovoort. Denk goed na over de teasers die je de wereld instuurt, om een zo goed mogelijk beeld van het event te schetsen.

Denk ook aan de combinatie met earned media. Zit er nieuwswaarde in je event content, spreek dan met geïnteresseerde uitgevers, blogs of andere media in je vakgebied. De publicatie van een interview met een van je sprekers kan wonderen doen om je doelgroep te overtuigen.

Voorwaarde voor dit alles blijft een strakke timing. Het contentteam moet lang voor het event bezig zijn met de content. Nog gauw even een blog of YouTube-kanaal starten in de weken voor het event, zal onvoldoende zijn om het verschil te maken. Leg een plan op tafel dat duidelijk aangeeft welke content je in de maanden voor het B2B-event al loslaat. Koppel die content aan de juiste kanalen en glijdt mee in de mailings die je uitstuurt om het publiek aan het event te herinneren (ook als ze al inschreven).

Fase 2: content op het B2B-event

Heb je fase één goed aangepakt, dan weet je vooraf goed hoe het contentplan voor het evenement zelf eruitziet. Scan eerst de content van mogelijke sprekers voor je hen uitnodigt. Vraag om vooraf te overleggen over hun verhaal en wacht niet tot je test of de presentatie technisch werkt om eens naar de inhoud te kijken. Uiteraard blijft het live communicatie en kan er altijd iets fout lopen. Sprekers kunnen zich afmelden bijvoorbeeld. Zorg voor een plan B dat je toelaat om toch kwaliteit te blijven bieden.

Uiteraard bereik je met het event nooit 100% van je geselecteerde doelgroep. Niet iedereen wil of kan komen. Het valt op dat de voorbije jaren meer en meer evenementen, ook in B2B, gestreamd worden. Aanvankelijk oogde dat vreemd, want blijven de bezoekers dan niet gewoon thuis? Intussen ervoeren vele organisatoren dat je streaming goed kan gebruiken als promotiemiddel. De online deelnemer moet het gevoel krijgen dat hij het live event volgende keer niet mag missen.

De overtuigde bezoeker ruilt zijn fysieke aanwezigheid niet zo gauw voor enkele uren computerkijken. Streaming mikt vooral op dat deel van de doelgroep dat zich anders nooit in levenden lijve had aangemeld, maar inhoudelijk wel interesse heeft. Peter Decuypere, auteur van de boeken ‘We love Events’ en ‘Holy Trinity Events’ vergelijkt het vaak met een voetbalwedstrijd: zie je een goede match op televisie, dan wil je er volgende keer ook graag bij zijn. En ook in het voetbal leerden de clubs dat live uitzendingen niet voor lege stadions zorgen.

Streaming spreekt dus vooral de ‘unserved audience’ aan, maar dat betekent ook dat je op dat vlak kwaliteit moet bieden. Als je gaat streamen, dan word je een tv-maker. Wat je brengt, moet aangenaam zijn om naar te kijken. Dan gaat het niet enkel over het vermijden van een donker podium en slecht geluid, maar bijvoorbeeld ook om de mensen die je als spreker kiest. Vandaag is al heel wat beeldmateriaal van sprekers online terug te vinden, check dat eerst.

Als je gaat streamen, dan word je een tv-maker. Wat je brengt, moet aangenaam zijn om naar te kijken. Dan gaat het niet enkel over het vermijden van een donker podium en slecht geluid, maar bijvoorbeeld ook om de mensen die je als spreker kiest.

Share on Twitter:

Het idee om content te streamen heeft uiteraard budgettaire gevolgen. Bekijk echter ook met je sponsors hoe je dit kan incalculeren. Als hun zichtbaarheid via streaming stijgt, kan ook dat helpen om het budget in evenwicht te houden.

Fase 3: content na het B2B-event

Stopt het delen van content als de laatste gast de deur uitwandelt? Uiteraard niet. Het zou een stevige fout zijn om pas bij de volgende editie de contentproductie weer op gang te trekken. Content blijven creëren, is in de eerste plaats een manier om je publiek duidelijk te maken dat het je menens is. Dat je rond dat bepaalde topic wil blijven het verschil maken.

Dat begint zeer vanzelfsprekend: verspreid de presentaties die op het event te zien waren. Via e-mail, via social media, via een mooie whitepaper met conclusies. Streamde je het event, dan kan je een montage maken van de meest interessante quotes of passages. Of meerdere korte video’s die je in sparks via social media verspreidt.

Stel ook hier weer een duidelijk content plan op. Welke content kan je nasturen? Op welke momenten en via welke kanalen? Vaak zal het event voor nieuwe inspiratie zorgen. Interessante vragen uit het publiek, opmerkingen in gesprekken of debatten met genodigden,… haal die ballonnetjes uit de lucht en maak er nieuwe content rond. Plan die in, breng ze naar je publiek en verwijs steevast naar de wortels van het idee.

Wie erin slaagt om een halfjaar verder te bouwen op het B2B-event kan vanaf dat moment alweer de brug maken naar een volgende editie. In de tussentijd heb je ruimte om verder aan de slag te gaan met de leads die het event opleverde. Als merk en als event ben je de hele tijd relevant en dat helpt enorm om een geïnteresseerd bedrijf verder doorheen de funnel te laten bewegen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.