Past je B2B-content ook op sociale media?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 06 december 2019 - 805 Views

805 Views

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere kanalen zoals Facebook of Instagram? Veel bedrijven breken zich er het hoofd over, maar toch zijn sociale media voor B2B-content zo goed als onmisbaar.

Sociale media maken vandaag deel uit van zowat elke strategie voor het verspreiden van digitale content. Toch ervaren we bij B2B-marketeers nog vaak twijfels. Want sociale media, dat is toch ook Instagram waar veel tieners vertoeven of WhatsApp waar vooral wordt gechat in groepjes? Moeten we daar onze content plaatsen die bedrijfsklanten verder helpt?

Gericht en niet te duur

De twijfel is terecht. Niet elk kanaal is even geschikt om een bedrijf tijdens zijn customer journey te helpen met content. Maar als we even de kanalen loslaten en sociale media algemeen bekijken, dan is het niet zo moeilijk om enkele sterke punten te ontwaren. Die sterke punten komen bovenop de vaststelling dat professionals hun smartphone steeds bij de hand hebben en van daaruit zeer actief zijn op sociale media, meer vaak dan op de klassieke corporate websites.

share

' De tijd is lang voorbij dat je op Facebook met je B2B content in de newsfeed kon belanden zonder daarvoor te betalen. '

Om te beginnen speelt het afgebakend netwerk een belangrijke rol. Het is mogelijk om je content zeer gericht naar een goed afgelijnde groep van relevante contacten te sturen. Bovendien zijn het eigen kanalen wat het op vlak van budget vaak een van de meer goedkope posten in je distributieplan zal maken, al speelt de paid content ook een rol in dit verhaal.

Welke kanalen dan?

Behalve de evidente voordelen, blijft de vaststelling dat je je B2B-klanten misschien helemaal niet bereikt via bepaalde sociale media. Laat ons eens kijken welke sociale media goed in de markt  liggen. Bijna vanzelfsprekend is LinkedIn de grote trekker, maar onderzoek van Chief Marketer toont ook aan dat Facebook nog steeds de helft van de B2B-marketeers kan bekoren. Voor alle duidelijkheid: dit is recent onderzoek, geen cijfers uit de tijd dat Facebook nog incontournable leek. En hoewel ook Twitter de perceptie tegen had dit jaar, blijft het voor B2B-bedrijven nog steeds relevanter dan Instagram.

Facebook als paid medium

Waar dankt met name Facebook het behoud van zijn status dan aan? Het is het massamedium onder de sociale media, maar tegelijk kan je er toch gericht adverteren. Jawel, we schrijven bewust ‘adverteren’, want de tijd is lang voorbij dat je op Facebook met je B2B content in de newsfeed kon belanden zonder daarvoor te betalen.

Integreer Facebook dus niet in je distributieplan voor het ‘organisch’ bereik, maar enkel als je een budget aan kant hebt waarmee je op basis van data naar een specifiek publiek je content wil adverteren.

Krachtig promotiemiddel

De opmerking over Facebook brengt ons bij een belangrijk strategisch inzicht over B2B en sociale media. Zelfs als je corporate website het centrale stuk van je distributie vormt, de plaats waar elk artikel of elke video verschijnt, dan nog is het zonde van de investering als je die content niet extra promoot.

Een tweet, een korte post op Facebook, een meer uitgebreide post op LinkedIn,… het is meer dan welgekomen promotie om iedereen duidelijk te maken dat nieuwe content beschikbaar is. Zorg voor een duidelijke link en kopieer niet zomaar je inleiding. Voorzie in een prikkelende copy die duidelijk maakt dat er meer goede content te vinden is achter de link.

Dit onderzoek van BuzzSumo maakte duidelijk dat je op die manier het beste van twee werelden creëert. Een korte snedige stoot aandacht voor je content via sociale media, gevolgd door langere content (in tekst of beeld) op je eigen site die door de diepgang goed gelezen en gedeeld wordt. Dat zorgt dan weer voor meer backlinks en een betere Google-ranking. De rol van sociale media in die mechaniek is niet weg te denken.

Andere inhoud?

Het inzicht brengt ons bij de misschien wel meest cruciale vraag: in welke zin pas je sociale media content aan aan het B2B-publiek. Een artikel waarnaar je verwijst vanuit een tweet of Facebook-post is al op maat van je bedrijvendoelgroep geschreven, maar hoe moet dat met de tweet of post zelf?

Vergeet vooral niet dat de sociale media de aandacht moeten trekken. Die scherpe intro of dat pakkende beeld blijven dus zeker van goudwaarde, net als in B2C. Maar mag het ook wat diepgang krijgen die B2B-waardig is? Zeker. Een infograph maken om te delen en te triggeren op je sociale media kan een goed plan zijn. Het kost meer dan een stockbeeld, maar als B2B social media content is het aanrader.

Ook bij korte video’s voor sociale media kan je een B2B-accent leggen. Benadruk bijvoorbeeld bij het monteren de meest praktische passages. Geef extra aandacht aan de scènes waaruit de kijker echt gaat leren, die hands-on zijn en toch zin geven om de hele video te bekijken.

Formats

Laat ook je formats bij die praktische invalshoek aansluiten. Werk voor een deel van je content formats uit die bij de promotie op sociale media meteen te begrijpen zijn en die duidelijk maken dat er iets te leren valt.

Zelfs als het gaat om B2B-content die bijvoorbeeld het standpunt van een CEO naar voren brengt, kan het nuttig zijn om een goede format te bedenken die uitlegt dat je als kijker met een inzicht zal eindigen. Ook formats als een korte quiz zijn zeer geschikt voor sociale media en hebben diezelfde kennisgerichte oriëntatie.

Het blijven mensen

Op die manier kan je B2B-content op sociale media een zeer toegankelijke en toch vakgedreven invalshoek bezorgen. Want uiteindelijk is de consument die tijdens het weekend in de supermarkt content over koken staat te lezen net dezelfde als de manager die tijdens de week een interessante B2B-blog wil bekijken. Dat is zonder meer het belangrijkste startidee als je met B2B-content de sociale media op gaat.

visie digital marketeers 2020
Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...