Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, dat is content hergebruiken helemaal niet. In je archief kunnen echt wel parels en schatten zitten, maar om ze een verdiend tweede leven te geven, moet je goed nadenken over de manier waarop je de content een tweede keer naar buiten brengt.

Waarom zou je content hergebruiken?

Content hergebruiken kan je het best vanuit een positieve reflex aanpakken. Doe het niet omdat je het gevoel hebt dat je niet creatief genoeg bent om nieuwe ideeën naar voor te schuiven, maar omdat je gelooft in de kracht van content die je al eerder maakte. Die kracht kan schuilen in verschillende elementen, meteen ook de redenen waarom hergebruik een goed idee kan zijn.

> Lees ook: Maak de juiste B2B content voor elke plaats in de funnel

  • Reden 1: je spreekt nooit iedereen in één keer aan. In je doelgroep zitten verschillende types mensen die content elk op hun manier consumeren. Daardoor laat je onvermijdelijk altijd wel een bepaald deel van je publiek links liggen. Content hergebruiken kan dat oplossen. Wie graag infographics doorneemt, zal een analyse met veel cijfers in een tekst misschien niet lezen. Herwerk je diezelfde content later nog eens in een infographic, dan verhoogt de kans dat je de liefhebbers van meer visuele content wel weet te bereiken.
  • Reden 2: wees Murphy te slim af. Dat iemand een stuk content niet zag of las, ligt niet altijd aan de gewoonten van het publiek. Het kan ook gewoon brute pech zijn. Net verschenen op een moment dat het heel druk was of wanneer iemand in vakantie ging. Dat is jammer, want uiteindelijk heb je veel tijd en moeite in dat stuk content geïnvesteerd. Het een tweede kans geven, is dan een manier om je inspanningen beter te laten renderen.
  • Reden 3: content kan zo goed zijn dat hij opnieuw moet worden gelezen. Zeker voor bedrijven die al langer content verspreiden, kan het nooit kwaad om een klassieker op te diepen. Het type content dat je doelgroep meteen nog eens opnieuw wil vastpakken. Daar komt het niet aan toe als het niet toevallig op die content stoot. Of als jij het nog eens prominent op de voorgrond brengt.

Welke content hergebruik je en welke niet?

Ook al wil je graag je investering in content zo optimaal mogelijk laten renderen, toch doe je dat niet door gewoon het stuk opnieuw te publiceren. Zoals gezegd is het aangewezen om het format te herbekijken, maar eerst en vooral moet je kritisch durven zijn op wat je nog kan hergebruiken. Welke content komt in aanmerking:

  • Tijdloze content. Content die niet verouderd is. Hoe goed gemaakt ook, uiteraard kan enkel info die nog up-to-date is een nieuw leven krijgen. Soms kan een blog gedateerd lijken, maar nog steeds een actueel idee uitdragen. Behoud dan het idee en herwerk de referenties in de content die wat uit de tijd zijn.
  • Populaire content. Je bezoekcijfers wijzen gauw genoeg uit welke content historisch goed scoort. Het is de eerste content die in aanmerking moet komen om verder te hergebruiken. Wat voorheen slecht scoorde, kan je ook hergebruiken, maar enkel als je daarmee een fout rechtzet die het bereik fundamenteel heeft genekt (een slechte titel bijvoorbeeld)

Op welke manier pak je hergebruik praktisch aan?

Het antwoord op de vraag in bovenstaande titel is zeer duidelijk: met een nieuw content format. Start niet met zomaar content één-op-één te herwerken van pakweg tekst naar video. Denk goed na over welke formats complementair zijn en hoe je content stukken met een onderling verband kan samenbrengen.

Dit zijn enkele vaak voorkomende ingrepen:

  • Van blogpost naar e-book. Bedrijven die veel content binnen eenzelfde domein bezitten, kunnen overwegen om deze samen te brengen, te updaten en te verspreiden als een gids (een whitepaper of e-book). Die kan je aan het publiek aanbieden via een call-to-action in ruil voor lead gegevens. Maar ook hier is het updaten belangrijk: kijk kritisch naar de oudere content en pas aan waar nodig om het kwaliteitsniveau van weleer te behouden.
  • Van foto tot fotoboek of board. Wie sterk inzet op visuele content, kan een vergelijkbare techniek toepassen. Duik in je fotoarchief, zoek thematische gelijkenissen en breng de beelden samen tot een fotogalerij of een board op bijvoorbeeld Pinterest. Breng dat naar je publiek en leg hen uit hoe je het gezicht van een sector, thema of problematiek hebt willen schetsen
  • Van video naar montage. Net een reeks achter de rug van bijvoorbeeld video-interviews rond een bepaald onderwerp. Knip de sterkste passages uit de interviews, koppel ze aan de meest pakkende beelden en denk na over de centrale boodschap die je op die manier kan uitlichten in een herwerkte videomontage. Kan ook perfect dienst doen als opener op een themapagina of als teaser op sociale media.
  • Van data naar caseverhaal. Mensen leren graag van anderen en dat verklaart het succes van caseverhalen. Maar dat hoeft niet altijd een pure klantencase te zijn. Tonen de data van je website iets interessants aan, durf dan te overwegen om dat ook extern te gebruiken. “We hebben gemerkt dat jullie echt gek waren van deze foto”, kan een prima intro zijn om een beeld te hergebruiken, het verhaal (de making of) erachter te vertellen en zo een nieuw stuk content te creëren.
  • Van webinar naar handleiding. Je ziet het nog vaak gebeuren: een fantastische webinar eindigt met een droge presentatie als meest concrete output. Gebruik de informatie die de presentator gaf en herwerk die tot een knappe hands-on handleiding die heel duidelijk uitlegt hoe iets werkt (ook voor wie het webinar niet volgde). Zelfde inhoud, maar met een andere verpakking en minstens even nuttig.
  • Van interview naar listicle. Enkele jaren terug postte je een veel gelezen interview met een top shot uit je sector. Het was zeer to-the-point, vertelde een mooi verhaal en bevatte bovendien veel tips. Die tips zijn na zoveel jaar nog steeds nuttig en dus voer voor een nieuwe post, zoals bijvoorbeeld een listicle met 7 belangrijkste inzichten rond het besproken thema.
  • Van listicle naar podcast. Veel van de content uit het verleden heb je bijvoorbeeld om strategische redenen (kritisch bereik opbouw) als listicle geformatteerd. De inzichten uit die listicles zijn vaak een ideale grondstof voor discussie. Pik er enkele uit, leg ze voor aan een interessante persoon en registreer alles tot een podcast.

Onderschat hergebruik niet

De voorbeelden van content switches geven al aan dat hergebruik niet gelijk staat aan het knippen en plakken van oude content. Ook het maken van herwerkte content vergt een zekere arbeidsintensiteit. Soms zal die effectief lager liggen, maar vaak kan het net even intensief zijn als een post die je helemaal from scratch maakt.

Dat je toch die tijd investeert in het hergebruiken van content, is in dat geval vooral te verantwoorden vanuit de argumenten die we bij de start van het artikel gaven. De content opent de deur naar een interessante optimalisering van het bereik of van andere marketingdoelen.

Ook het maken van herwerkte content vergt een zekere arbeidsintensiteit. Soms zal die effectief lager liggen, maar vaak kan het net even intensief zijn als een post die je helemaal from scratch maakt.

Share on Twitter:

Bovendien kan je ook buiten het zuiver inhoudelijke winst boeken. Het optimaliseren van oude content kan namelijk ook het uitgelezen moment zijn om je SEO te herbekijken. Google laat zijn algoritmes namelijk almaar evolueren en dus is de kans aanzienlijk dat je oude content nog op andere SEO-fundamenten is gebouwd. Bekijk bijvoorbeeld of de keywords van toen nog steeds vaak gezochte termen zijn. Als dat niet zo is, pas je titels, headings, meta description, enzovoort dan aan in de goede richting.

Veel bedrijven spannen zich ook in om een duidelijke featured snippet in de content te integreren. Daarmee ambiëren ze de befaamde positie ‘O’ in de zoekresultaten. Meestal herwerken ze de kerndefinitie van het belangrijkste begrip (wat is…?) in enkele lijnen, met een duidelijke titel (wat is…? dus) om dit te realiseren.

Meer SEO tips die van pas komen wanneer je content wil herwerken, lees je in dit uitgediepte artikel van het Content Marketing Institute.

Overdaad schaadt

Maar zeg dus nooit meer dat content hergebruiken gewoon even snel een oude post herpubliceren is. Hergebruik verdient een eigen kleine strategie en kan echt bijdragen tot goede resultaten voor je content. Het enige advies tot besluit: ook hier schaadt overdaad. Doe het met mate en doe het in de eerste plaats met content die het echt verdient.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.