De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 13 december 2018 - 1917 Views

CONTENTMARKETING
1917 Views

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een populaire manier om content te verspreiden en vond gaandeweg zijn plek binnen de ontluikende contentmarketing. Maar nu iedereen het doet, is de verleiding om te stoppen bij velen groot. Dat is jammer, want bloggen blijft niet te versmaden voordelen bieden voor elk merk.

Bloggen is één van de meest beproefde owned media binnen contentmarketing. Maar net omdat zo veel bedrijven het doen, rijst de vraag of het nog wel een goed plan is. Biedt het nog voldoende meerwaarde? Het antwoord is doorgaans positief, ongeacht de ervaring met contentmarketing. Ben je pas uit de startblokken geschoten dan is het een toegankelijke manier om je content te verspreiden. De meer ervaren bedrijven nemen de lessen uit het bloggen vaak mee bij het uitbouwen van hun corporate site tot een content hub of platform. Waar zit de magie dan precies?

Uitbesteden contentproductie klein

Bloggen helpt bereik opbouwen

Stel, je hebt een website, maar geen blog. Op die site staan misschien best wat pagina’s, maar die veranderen nauwelijks doorheen de tijd. Het resultaat is een statische site die bij gebrek aan dynamiek niemand uitnodigt om langs te komen. Regelmatig content posten op een blog verhelpt dat probleem. Elke blog bezorgt je pagina een extra geïndexeerde pagina en dus een extra kans om op te duiken in zoekresultaten. Maar daar stopt het niet: elke post is ook een goede reden om je content via sociale media in de kijker te zetten en ook daar een nieuw publiek te bekoren.

Valkuilen? Toch wel. Blog niet om extra pagina’s te scoren, maar blog omdat je een verhaal te vertellen hebt. Enkel dan kan het werken.

Bloggen stimuleert conversie

Als het werkt, dan biedt dat groeiende publiek opportuniteiten. Een eerste kans is conversie of toch op zijn minst het verzamelen van leads. Dat kan op een niet al te intrusieve manier. Geen enkele lezer zal zich geschoffeerd voelen door een blogartikel dat eindigt met een call-to-action, en al zeker niet als die de weg wijst naar bijkomende interessante content.

Een gratis whitepaper, een interessant webinar, een gratis demo of nog andere content die een bloglezer kan overtuigen om je zijn gegevens te bezorgen. Zelfs als een lezer dat de eerste keer of keren niet doet, kan het lonen om vol te houden en steeds CTA’s te plaatsen. Hoe vaker je interessante content aanbiedt, hoe meer een lezer geneigd zal zijn om op een keer toch een formulier in te vullen.

Valkuil: houd er rekening mee dat niet iedereen te converteren is. Sommige lezers vinden de content nuttig, maar zitten niet in een aankooptraject. Dat is op zich geen probleem en staar je ook niet blind op dit niet te verleiden deel van je bereik.

Bloggen maakt je bekend

Vaak werkt bloggen op een andere manier bij dat stukje van je publiek dat nooit een lead achterlaat. Het zijn mensen die de content appreciëren, erover praten met collega’s of vrienden en hun steentje bijdragen aan je brand authority. Want ook dat is een uitgesproken voordeel van bloggen: het bezorgt je autoriteit in je domein.

Zeker wie erin slaagt om regelmatig vernieuwende onderwerpen aan te kaarten of een visie uit te werken die je publiek vooruithelpt. Aarzel ook niet om een blog te linken aan een auteur. Veel CEO’s bloggen voor hun bedrijf, maar je kan ook net zo goed andere topmanagers of mensen van de verkoopafdeling inschakelen.

Valkuil: het ego. Blog niet als pure uitlaatklep voor al de meningen die op je maag liggen. Meningen kunnen nuttig zijn, maar vertrek steeds vanuit het principe dat je met content wil helpen. Bekijk of de content dat doet, enkel dan verdient hij een plek op je blog.

Wie blogt die blijft

Blogs verdwijnen niet uit beeld nadat je ze hebt verspreid. Uiteraard zal het bereik pieken kort na de publicatie, maar wie het slim aanpakt, kan ook op lange termijn van blogs een sterke motor maken.

Koppel een goede SEO aan automatisering en workflows om blogposts lang na hun verschijning te laten nawerken. Dat is niet enkel goed voor je bezoekcijfers, maar ook voor je doelgroep die steevast kan blijven teruggrijpen naar nuttige info die je in de artikels hebt verzameld.

Valkuil: ga regelmatig na of informatie nog up-to-date is. Blogs bieden flexibiliteit: je kan informatie updaten. Lukt dat niet, haal de blog dan weg en creëer een alternatief.

Bloggen is interactie creëren

Nu meer en meer bedrijven hun corporate website omtoveren tot een site waar regelmatig nieuwe artikels verschijnen, raakt één van de fundamenten van bloggen soms wat ondergesneeuwd. Een blog is in essentie een sociaal medium, dat commentaren en dialoog toelaat.

In contentmarketing kan je dat element nog steeds goed benutten. Het aantal comments kan een graadmeter zijn van de interesse van je buyer persona’s in bepaalde onderwerpen. Of je kan er je publiek een vraag voorleggen en zo interessante elementen ontdekken. Dat heeft ook een earned media kantje: blogartikels waarrond veel dialoog ontstaat, worden sneller opgepikt in andere media.

Valkuil: wie zijn commentaren openstelt, doet er goed aan die te modereren en erop toe te zien dat het geen scheldbarak wordt. Maak duidelijke afspraken en zorg dat discussies niet negatief gaan afstralen op je bedoelingen als merk.

Partner contentproductie

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...