Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen benutten, is een degelijke briefing een absolute must. Vergeet echter niet dat contentmarketing anders werkt dan klassieke outbound marketing en dat je in een contentbriefing dan ook specifieke accenten moet leggen.

Uiteraard is niet alles in een goede briefing voor contentmarketing anders dan in een briefing voor een reclamecampagne of een evenement. Een goede briefing vertrekt vanuit de huidige situatie en vanuit de specifieke uitdaging die je als bedrijf aangaat. Schets duidelijk wat de marketingdoelstelling is die je met content wil bereiken, met welke timing je werkt en welke ‘deliverables’ je van je content partner verwacht.

Niet onbelangrijk: stip aan wat er al gebeurd is, welke historiek je hebt (met content) en hoe je volgende stappen ziet. Dat zal ongetwijfeld al voor een zekere precisering van de briefing in de richting van content zorgen, maar daar mag het niet bij blijven. Waar liggen nu precies de accenten die voor een contentmarketingbureau belangrijk zijn?

> Lees ook: Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

Strategische kennis van doelgroepen en journey’s

Schets in je briefing duidelijk voor wie de content bestemd is. Niet vaag (‘voor ondernemers’ bijvoorbeeld), maar liefst zo gedetailleerd mogelijk. Een contentpartner werkt graag met de spreekwoordelijke foto van de doelgroep voor ogen. Geef met andere woorden zo veel mogelijk details over je doelgroep(en) mee en koppel dit aan de customer journey. Hoe ziet die eruit en op welke punten wil je met je content het verschil maken?

Zijn deze elementen niet voorhanden, dan kan het goed zijn om je contentpartner in eerste instantie te briefen voor een strategische analyse om deze zaken op scherp te krijgen.

Inhoudelijk speelveld

Baken duidelijk af waarover je als bedrijf content wil verspreiden. Dat betekent dat je in je briefing moet uitleggen rond welk specifiek thema of onderwerp jij als bedrijf het verschil kan maken. Waar zit de match tussen de informatiebehoefte van je doelgroep en de kennis die jij als onderneming bezit? In die afgebakende zone kan je rubrieken en onderwerpen definiëren. Geef ook aan met welke formats je die content wil brengen.

Leg in je briefing uit rond welk specifiek thema of onderwerp jij als bedrijf het verschil kan maken. Waar zit de match tussen de informatiebehoefte van je doelgroep en de kennis die jij als onderneming bezit?

Share on Twitter:

Zelfde opmerking hier: is het inhoudelijk speelveld te vaag of heb je die goede match niet meteen gevonden, brief je partner dan eerst in die richting alvorens je echt gaat creëren.

Metrics en kpi’s

Digitale contentmarketing heeft als troef dat het heel wat data genereert. Met de strategische doelen in de hand kan je een lijst van indicatoren samenstellen die je toelaat om het succes van je content te meten. Dat biedt jou en je contentbureau de kans om snel op de bal spelen.

Kleine ingrepen kunnen een groot verschil maken en je hoeft echt niet lang te wachten om het verbeterproces op gang te trappen. Werken met kpi’s en metrics zal je ook helpen om de budgetten die je voor contentmarketing vraagt te verantwoorden. Aarzel niet om je kpi’s alvast aan te stippen in de briefing.

Kwestie van organisatie

Contentmarketing is een volgehouden inspanning waarbij je samen met je bureau over langere termijn content verspreidt. Het is belangrijk om van bij de start duidelijk te maken welke interne middelen wel en niet beschikbaar zijn. Heb je een intern aanspreekpunt, een content manager bijvoorbeeld of niet? Welke rol speelt de marketingdirectie en wie waakt over de uitvoering en bijsturingen van je contentstrategie?

Dat is niet de enige praktische informatie die je al in een briefing kan meegeven. Leg ook uit hoe je het redactieproces ziet. Welke flows heb je in gedachte, welke rol spelen tools om dit in goede banen te leiden, wie hakt in welke fase de knopen door? Geef aan hoe het plaatje er voor jou uitziet en verfijn vervolgens met je contentpartner.

Budget

Last but not least kost koken geld, ook als je content klaarmaakt. Geef aan welke budget je voor een bepaalde periode beschikbaar hebt. Dat geeft het bureau een duidelijke indicatie van welke oplossingen al dan niet tot de mogelijkheden behoren en schept een goede startbasis om duidelijke financiële afspraken te maken.

Op de website van het Content Marketing Institute vind je deze checklist voor content briefings. Ze neemt bijkomende interessante elementen mee zoals stijl, bronmateriaal of wettelijke bekommernissen, maar zorgt voor een handig overzicht dat je voor of na het schrijven van een briefing nog even als controle kan meenemen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.