Hoe maak je een goede landingspagina?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 14 november 2018 - 107 Views

CONVERSIE
107 Views

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die velen kennen, maar nog te vaak enkel oppervlakkig. Waarom is een goede landingspagina zo belangrijk en hoe pak je het maken van zo’n optimale pagina dan precies aan?

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website waarnaar je een bezoeker stuurt als hij uit interesse voor bepaalde content of voor een aanbod op een link heeft geklikt. Als iemand bijvoorbeeld specifieke interesse toont in je nieuwe whitepaper, dan wil je hem daarvoor niet eerst langs de homepage van je site zenden. Het is verstandiger om een specifieke landingspagina uit te werken en zo de kans op conversie bij je doelgroep te vergroten.

share

'Voor veel bezoekers is de pagina die de interesse wekte het eerste contactpunt met je merk of bedrijf. En dat ‘moment van de waarheid’ zit maar beter goed als je de bezoeker op langere termijn wil blijven bekoren'

Waarom is een goede landingspagina cruciaal?

In je contentmarketingstrategie heb je doelen gedefinieerd en om die te bereiken, zijn landingspagina’s van het grootste belang. Zeker voor wie inzet op conversie, vergroot een landingspagina de kans op succes aanzienlijk.

Digitale contentmarketing is vandaag sterk gericht op het aanspreken van mensen op basis van hun informatiebehoefte. Dat jij een antwoord hebt op die behoefte ontdekken ze vaak via je contentpromotie: een tweet, een sponsored post, een linkje in de nieuwsbrief, enzovoort. Voor veel bezoekers is de pagina die de interesse wekte het eerste contactpunt met je merk of bedrijf. En dat ‘moment van de waarheid’ zit maar beter goed als je de bezoeker op langere termijn wil blijven bekoren.

Of je landingspagina’s daar echt in slagen, hangt samen met een mix van factoren. We zetten de belangrijkste op een rij.

Definieer duidelijke doelstellingen

Een landingspagina helpt je om je conversieniveau op te krikken, maar als doelstelling is dat op zich te vaag. Maak vooraf duidelijk wat voor conversie je precies beoogt. En dat doel kan per landingspagina verschillen. Dat kan gaan van het vragen naar extra content over het verzamelen van leads of van e-mailadressen tot het krijgen van aanvragen voor offertes en verkoop.

Vaak zal de essentie van je doel vervat zitten in de call-to-action die je op de landingspagina gebruikt: ‘Klik hier voor meer artikels over dit onderwerp’, ‘Download ons e-book over dit onderwerp’, ‘Interesse in deze oplossing? Neem een kijkje op onze webshop’. Maak CTA’s niet te vaag, zoals bijvoorbeeld ‘Ga naar onze webshop’. Zorg voor een helder doel als je de bezoeker echt wil overtuigen, zoals Paypal hier doet met zijn e-book over het doen groeien van je online business.

Structureer de content

Op basis van de gedefinieerde doelen kan je de content op de landingspagina een logische structuur meegeven. Vertrek daarbij vanuit de zoektocht of vanuit de informatiebehoefte van je publiek. Waarmee wil je de bezoeker van een landingspagina helpen? Waarom belandt hij daar en wat wil hij weten?

Dat is de kerncontent en die verdient een plaatsje bovenaan de pagina, voorzien van een krachtige koptitel. Gaat het om een e-book dan kan je op die plaats bijvoorbeeld al een korte inhoud weergeven, een stukje uit de inleiding of het besluit hernemen of enkele quotes naar voor schuiven.

Laat echter niet na om ook daaronder nog even te focussen op de rol van jouw bedrijf. Dat hoeft niet altijd via een opsomming van de USP’s, maar je kan bijvoorbeeld ook uitleggen hoe zo’n whitepaper tot stand is gekomen en waarom je het als merk belangrijk vond om dit te produceren. Het is een stukje content dat de lezer nog even kan bevestigen in zijn keuze.

Zorg dat hij zich kan identificeren: dit is wat je zocht, hier vind je de oplossing en als bedrijf vinden we het belangrijk om je hierbij te helpen. Doe dat op een overzichtelijke manier (tussentitels, een highlight, een opsomming,…) zodat de bezoeker de tekst vlot kan scannen. Te veel info op een landingspagina is niet altijd een meerwaarde.

Het voorbeeld van LinkedIn toont aan hoe je relatief veel informatie toch op een overzichtelijke manier kan brengen naast een formulier.

Eindigen doe je met de call-to-action en die is in het LinkedIn-voorbeeld (de submit-knop) slecht zichtbaar. De CTA kan onder de twee net genoemde elementen, maar je ziet het ook vaak op een andere ‘goed zichtbare’ plaats, zoals in een aparte kolom rechts bovenaan de pagina. Microsoft doet het hier onder zijn invulformulier met de Download-knop.

Creëer een net design

Als je geïnvesteerd hebt in een goed ogende website, dan wil je ook dat je landingspagina’s hetzelfde niveau halen. Zorg er met andere woorden voor dat je de afspraken rond stijl en identiteit respecteert. De bezoeker moet instinctief aanvoelen dat hij niet op een eiland is terechtgekomen, maar op een pagina die deel uitmaakt van een groter geheel.

Daarbovenop is het belangrijk om sterke visuele accenten te leggen. Toont de landingspagina de weg naar een e-book met daarin ook mooie beelden of knappe infographics? Prikkel de bezoeker dan al door er enkele prijs te geven en zo meteen ook je landingspagina esthetisch vooruit te helpen. Maar overdrijf ook hier niet: het mag geen gevecht tussen grafische elementen worden. Onthoud dat je einddoel de conversie blijft.

In het voorbeeld van Uber zien we hoe de taxidienst een duidelijke titel (het voordeel voor de bezoeker uitspelen) koppelt aan een goede visual en een duidelijk CTA rechtsboven.

Verlies de technische to do’s niet uit het oog

Binnen je plan van aanpak lok je de bezoeker naar je landingspagina door enkele promotionele tools in te zetten. Maar ga er niet enkel vanuit dat die fraaie tweet de bezoekers als manna uit de hemel zal doen vallen. Je pagina moet ook technisch in orde zijn om de vindbaarheid via zoekmotoren te stimuleren. Verzorg de basics: een duidelijke titel, H1- en H2-tags, het vermelden van je keywords en een goede meta-omschrijving.

Daarnaast kan je technisch nog enkele andere aandachtspunten meenemen. Houd rekening met het toegenomen aantal mobiele bezoekers en maak je pagina responsive voor verschillende apparaten en dus zeker ook voor smartphone en tablet.

Tot slot kan je uit een landingspagina ook heel wat nuttige metrics halen. Koppel de vastgelegde doelstelling aan een reeks van indicatoren. Denk aan cijfers over het bezoekersaantal, de referrals (vanwaar komen de bezoekers?), de bounce rate, de tijd die op een pagina wordt besteed, enzovoort. Die gegevens vertellen je of de landingspagina goed werkt, maar bezorgt je ook waardevolle informatie voor het maken van volgende landingspagina’s. Met de hulp van Google Analytics of van een automatiseringssoftware kan je het nodige in kaart brengen.

Doe tests met je landingspagina

Maar je hoeft uiteraard niet te wachten tot alle cijfers over je landingspagina binnenlopen vooraleer je kan bijsturen. Durf ook te variëren en genereer zo meer inzicht in wat werkt en wat niet.

Om dat te testen, kan het lonen om meerdere varianten van een landingspagina te ontwerpen. Varieer binnenin de tekst, maar ook met de plaatsing van tekst, foto’s of de CTA op de pagina. Je kan de twee meest geslaagde pagina’s online brengen en bijvoorbeeld banners naar pagina A of B laten verwijzen.

Met dank aan de gegevens uit Google Analytics kan je te weten komen welke bronnen het best doorverwijzen naar je landingspagina’s, maar ook welke pagina’s het meeste conversie genereren. Werkt de ene heel goed en de andere veel minder, dan kan je er al snel voor opteren om alle bezoekers naar de beste pagina te sturen.

Uitbesteden contentproductie

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen ...

landingspagina
»

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die ...

»

Waarom je contentteam een project manager kan gebruiken

Een heel specifieke en soms nog onderschatte functie in een goed ...

influencer marketing
»

Wat is influencer marketing en mag het zomaar?

Invloedrijke mensen die in hun netwerk een authentiek verhaal over je ...

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...