- Contentproductie
5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen
Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een belangrijke vraag vaak of de contentproductie intern of extern moet gebeuren. De interne medewerkers hebben immers de knowhow en de kennis die het bedrijf wil communiceren en uitstralen. Bovendien kost het outsourcen van contentproductie ook geld. Is het een goed idee om de contentproductie intern te houden of kan je toch beter outsourcen? In dit artikel geven we vijf goede redenen om te outsourcen.
1 Je medewerkers hebben geen tijd
Heel wat organisaties beginnen met goede bedoelingen en starten zelf met het produceren van content. Er wordt een team samengesteld dat zal meewerken aan de contentproductie. En hier komen we meteen al bij het eerste probleem.
Van bij de start heb je believers en rebellen. Het zal je veel tijd en moeite kosten om de rebellen ervan te overtuigen om content te schrijven. Ze geloven er niet en ze hebben wel iets beters te doen: hun dagelijkse job uitoefenen.
De believers zijn in het begin vaak heel enthousiast en de eerste weken of maanden loopt alles vlot, maar dan komen vaak de eerste gaten in de geplande contentagenda. Het vaakst gehoorde excuus is dan: we hebben gewoon geen tijd. Heel wat organisaties zijn door de recente crisissen dermate afgeslankt dat de medewerkers geen tijd meer hebben om content te schrijven. Want goede content maken, is tijdrovend. Het gaat niet alleen over het schrijven zelf, ook de research vraagt vaak meer tijd dan gedacht.
> Lees ook: Hoe zoek en vind ik een goed conentmarketingagentschap?
2 Je medewerkers zijn geen contentproducenten
Stel dat je begint met het idee om je medewerkers blogposts te laten schrijven. Je hebt hier voldoende argumenten voor, zoals de kennis en de ervaring die zij bezitten, en je gaat ervan uit dat iedereen kan schrijven. Deze aanpak kan dus alleen maar leiden tot goede en relevante content. Maar content schrijven is een vak op zich.
De medewerker moet al goed begrijpen voor wie hij schrijft, wie de doelgroep is. Niet alle medewerkers kunnen ook zonder fouten schrijven. Bovendien zal een ingenieur vooral technisch en analytisch schrijven, terwijl je doelgroep misschien net het omgekeerde verlangt.
Je zal snel merken dat je bedrijf niet bezaaid is met goede schrijvers, integendeel. Het zal je dus veel tijd en geld kosten om de intern aangeleverde content op het juiste niveau te brengen.
3 Feedback kan leiden tot hevige discussies en demotivatie
Je hebt beslist om je contentproductie niet te outsourcen en je hebt een team van enthousiaste medewerkers gevonden die allemaal bereid zijn om content te maken. Na drie weken krijg je de eerste content binnen, maar die beantwoordt niet aan jouw verwachtingen.
De teksten zijn te lang of onvoldoende onderbouwd, zinsconstructies hangen met haken en ogen aan elkaar… Dus geef je die feedback door aan de redacteur. Uit ervaring weten we dat zoiets heel hard kan aankomen, omdat een redacteur in iedere tekst een stukje van zichzelf steekt. De feedback wordt dan aangevoeld als een persoonlijk falen, waardoor de medewerker gedemotiveerd raakt.
4 Outsourcen geeft een externe kijk
Je medewerkers hebben heel wat kennis en zullen vaak op hun eigen kennis terugvallen om ideetjes aan te brengen voor de contentagenda. Daar is op zich niets mis mee, maar je mist hierdoor wel een externe kijk. Door je contentproductie te outsourcen krijg je input van externen, die dankzij hun helikopterview met verfrissende en onverwachte contentvoorstellen komen.
5 Outsourcen brengt je in contact met specialisten
Door je contentproductie te outsourcen kom je in contact met experten. Het zijn professionals die je niet alleen tijd en geld zullen doen besparen, maar ook de kwaliteit van je content zullen verhogen.
Samengevat: contentproductie outsourcen heeft heel wat voordelen. Je krijgt niet alleen waardevolle content, maar ook input van specialisten. Je intern team raakt niet overbelast en op het einde van de rit bespaar je geld en tijd.
Contentpromotie: laat je content geen loterij worden
14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt
Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.