Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 06 juni 2018 - 1136 Views

DIGITAAL CONTENTTEAM
1136 Views

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content team tot zijn recht kan komen. Maar hoe loopt dat nu precies in de praktijk? We vroegen het aan onze eigen digital marketeer Gerben De Moor.

Boost digitale marketing

Je werkt als digital marketeer voor klanten, maar je werkt ook aan de eigen marketing van Mediaforta. Wat zijn jouw taken precies?

Gerben De Moor: “Het is een ruim takenpakket, maar met een focus op strategie, distributie en optimalisering van onze digital marketing. De productie zelf is een eerder sporadisch element, wanneer ik bijvoorbeeld meewerk aan een blogpost of whitepaper. Ik vertrek vanuit het bedenken van de marketingstrategie en de concrete invulling ervan via SEO, SEA, e-mailmarketing of sociale media. Hoe zien onze nieuwsbrieven eruit, waar kunnen we die verbeteren? Hoe kunnen we via sociale media onze content zo goed mogelijk posten, promoten of adverteren? Daarbovenop focus ik op het automatiseren en optimaliseren via marketing automation software. We willen de processen zo vlot mogelijk laten verlopen en leren uit de data die dit oplevert.”

Welke diensten uit dat pakket hebben jullie klanten het meest nodig?

Gerben De Moor: “We stellen vast dat klanten vooral nood hebben aan flexibiliteit en aan het leveren van kwaliteit binnen de beschikbare termijn. Meer dan specifiek een bepaalde dienst, is er vandaag een nood aan partners die snel en flexibel met de klant kunnen meewerken. Mediaforta is als organisatie ook zeer flexibel, dus dat ligt ons goed. Het is een beetje zoals bij Coolblue: alles voor een glimlach. Als digital marketeer kan je je onderscheiden door mee te denken met de klant en van daaruit met gerichte taken de klant helpen.”

share

'Het creëren van een merk en een autoriteit moet voor een digital marketeer de eerste stap zijn op de weg naar verkoop. Eerst pak je de storytelling aan, dan pas de verkoop” – Gerben De Moor'

Schatten digital marketeers vandaag content marketing al voldoende naar waarde of kan dat nog beter?

Gerben De Moor: “Ik denk dat het zowat 50-50 is. Velen erkennen het nut ervan en passen het ook toe. Anderen werken nog sterk rond het optimaliseren van een website via het updaten van bijvoorbeeld productfiches en minder door het brengen van sterke relevante content. Dat is wat jammer. Het pushen van producten is belangrijk, maar verdient een plaats later in de journey. Het creëren van een merk en een autoriteit moet voor een digital marketeer de eerste stap zijn op de weg naar verkoop. Eerst pak je de storytelling aan, dan pas de verkoop.”

Jullie vak verandert snel. Wat zijn de skills die een digital marketeer in de nabije toekomst zeker zal moeten hebben?

Gerben De Moor: “Moeilijke vraag, want we moeten inderdaad van vele markten thuis zijn. De evolutie van SEO is zeker in de gaten te houden. Het is technisch, maar ik wil me er zeker op toeleggen. Daarnaast is aandacht voor de user experience zeker nodig. Alles wordt digitaal: iedereen communiceert via zijn eigen digitale kanalen waardoor het belang van gebruiksvriendelijkheid stijgt. Bezoekers verwachten veel meer dat ze heel vlot door je website kunnen navigeren. Als dat lukt, blijven ze ook langer op je website en lezen ze meer content. Daarop zullen digital marketeers in 2019 en verder zeker moeten focussen.”

Tijdelijke versterking marketing team

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...