Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet eenvoudig om een goed contentmarketingbureau te vinden. Zeker nu sinds de enorme populariteit van contentmarketing bij merken bijna elk agentschap beweert dat het aan contentmarketing doet. Hoe vind je dus een goed contentmarketingbureau? En waar moet je op letten bij het selecteren van een contentmarketingagentschap?

> Lees ook: Laat je B2B contentmarketingstrategie niet vastroesten

1 Budget en doelstellingen

Het is belangrijk om eerst naar jezelf te kijken en duidelijk je doelstellingen en het bijhorende budget in kaart te brengen. Heb je ambitieuze doelen en een klein budget? Dan is de kans groot dat niemand jou kan helpen. Contentmarketing is niet goedkoop en als je op heel korte tijd resultaten nodig hebt, kies je misschien beter voor een ander type van marketing. Begin dus met duidelijk in kaart te brengen wat je wil en welk budget je daarvoor hebt.

Nadenken over het budget voor content is niet enkel een kwestie van cijfers. Vaak zal het meteen ook de eerste aanzet vormen om over de inhoudelijke te reflecteren. Een oefening rond het content budget kan een frisse kijk opleveren over welke media zoal deel uitmaken van je distributiestrategie. De integratie van ‘onverwachte’ kanalen, kan ook zorgen voor een meer efficiënte distributie en promotie van content die je produceert.

Dat is niet meteen een besparing, maar opnieuw een voorbeeld van hoe je meer return uit bestaande content kan halen. Wie een beter beeld krijgt van zijn eigen mediaportefeuille, kan in een volgende fase ook weer schaven aan elementen als de content planning en timing. Het schaven aan een content budget is net daarom een taak die steeds ongoing zal zijn.

Lees in dit artikel meer over hoe je een sluitend content budget kan opstellen

2 Bepaal wat je intern wil doen en wat je wil uitbesteden

Contentmarketing dekt heel wat activiteiten. Om er een aantal te noemen: contentstrategie, e-mailmarketing, lead nurturing, contentcreatie, SEO, contentpromotie… Het kan zijn dat je als bedrijf zelf al een aantal zaken doet. Lijst dit goed op, zodat je goed weet wat je wil uitbesteden. Wees hier wel realistisch in. Wat je vandaag nog niet inhouse doet, zal je morgen ook niet zo snel doen.

Baseer je daarbij niet enkel op de tijd die je medewerkers ter beschikking hebben om zelf rond content te werken. Dat is belangrijk, maar vaak is het ook een goed idee om net die elementen uit te besteden die een nieuwe of extra kijk nodig hebben. Je medewerkers hebben heel wat kennis en zullen vaak op hun eigen kennis terugvallen om ideetjes aan te brengen voor de contentagenda. Daar is op zich niets mis mee, maar je mist hierdoor wel een externe kijk. Door je contentproductie te outsourcen krijg je input van externen, die dankzij hun helikopterview met verfrissende en onverwachte contentvoorstellen komen.

Ontdek in dit artikel wat goede redenen zijn om je content uit te besteden

3 Briefing

Schrijf een goede briefing uit. Dit zal je helpen met de zoektocht naar het juiste agentschap. Bovendien wordt het op die manier ook voor jou en je team duidelijk wat je verwacht van een contentmarketingagentschap.

Een goede briefing vertrekt vanuit de huidige situatie en vanuit de specifieke uitdaging die je als bedrijf aangaat. Schets duidelijk wat de marketingdoelstelling is die je met content wil bereiken, met welke timing je werkt en welke ‘deliverables’ je van je content partner verwacht.

Niet onbelangrijk: stip aan wat er al gebeurd is, welke historiek je hebt (met content) en hoe je volgende stappen ziet. Dat zal ongetwijfeld al voor een zekere precisering van de briefing in de richting van content zorgen, maar daar mag het niet bij blijven. Schets in je briefing duidelijk voor wie de content bestemd is en doe dat liefst zo gedetailleerd mogelijk. Leg ook uit rond welk specifiek thema of onderwerp jij als bedrijf het verschil kan maken.

In dit artikel lees je meer over het opstellen van een goede briefing voor content marketing

4 Selecteer de agentschappen

Als de briefing klaar is, kan je heel gericht zoeken naar contentmarketingagentschappen die jou verder kunnen helpen. Maar zoals je snel zal merken, is contentmarketing populair en doet vandaag zowat elk agentschap aan contentmarketing. Hoe kan je dan het juiste agentschap kiezen? Een eerste screening kan helpen. Zoek je een bureau dat gespecialiseerd is in contentmarketing of zoek je een breder agentschap dat ook aan contentmarketing doet? Probeer te achterhalen welk type agentschap jij nodig hebt. Doet een agentschap al langer dan 8 jaar aan contentmarketing, dan zijn het specialisten. Doet het agentschap nog maar twee jaar aan contentmarketing, dan is de kans groot dat je te maken hebt met een agentschap dat naast contentmarketing ook andere diensten aanbiedt.

Naast de ervaring op de teller kan het ook goed zijn om de kandidaten om de juiste informatie te vragen. Wat kan nuttig zijn?

  • Vraag naar de visie van het agentschap op vlak contentmarketingstrategie, -productie en -distributie. Welke methodes gebruikt het bureau graag en vaak?
  • Daarbij aansluitend kan het nuttig zijn om te weten hoe een bureau met zijn klanten communiceert, hoe het rapporteert, hoe het tegen meetings en brainstorms aankijkt.
  • Digitale content is nauw verweven met websites, search, sociale media en e-mailing, maar net zo goed met events of PR. Informeer hoe een bureau als contentpartner de brug legt naar die diensten, zelfs als je geen bureau zoekt dat die diensten zelf aanbiedt.
  • Vraag enkele casestudy’s op en varieer qua inhoud. Krijg zo een goed beeld van wat het bureau kan qua blogs, websites, video’s, social media posts, infographics, enzovoort.

5 Cultuur

Als je een contentmarketingagentschap gekozen hebt, ga dan zeker na of hun cultuur matcht met jouw cultuur. Contentmarketing is een intensieve aangelegenheid. Je zal heel vaak met je agentschap moeten samenzitten. Als jullie cultuur niet matcht, is de kans groot dat je opzet niet zal lukken.

Of de match er is, blijft vaak een kwestie van aanvoelen. Het is geen element dat je met harde parameters kan beoordelen, maar je kan wel een aantal richtsnoeren gebruiken. Kijk bijvoorbeeld even naar je eigen merkcltuur. Welk doel streef je na, welke ethiek is belangrijk, welke waarden draag je hoog in het vaandel? Leg de antwoorden voor je merk of onderneming even naast het profiel van contentmarketingagentschap. Een merk dat ervan houdt af en toe risico’s te nemen of te experimenteren zal het misschien minder goed vinden met een conservatief georiënteerd bureau.

Naast de merkwaarden, speelt ook HR een rol. De cultuur van het team en de individuele persoonlijkheden in je contenteam zijn evenzeer bepalend. Als die in de lijn liggen van je merkcultuur (iets waar veel bedrijven op mikken), dan heb je een deel van de oefening al achter de kiezen. Maar dan nog blijft het aftoetsen of de puzzelstukken juist vallen. Voelen alle betrokken zich comfortabel bij de persoonlijke samenwerkingen? Heeft het agentschap voeling met het merk? Hoe sterk is de empathie aan beide kanten? Kijk verder dan wat je van elkaar weet, maar ook of je elkaar echt begrijpt.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.