Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder de titel van het resultaat. Van hoogstens twee lijnen naar ongeveer vier. De reden: Google geeft een langere meta description weer. De limiet van 160 tekens maakte plaats voor een grens van 300. Wat zijn de gevolgen voor de vindbaarheid van content die je online verspreidt?

> Lees ook: Verbeter je E-A-T score en win het vertrouwen van Google

De meta description is SEO-terminologie voor de korte tekst die verschijnt net onder een zoekresultaat van Google. Het is een uiterst bondige samenvatting van wat je achter de link mag verwachten. Wie content maakt, maakt de meta description aan alvorens de tekst online te zetten om vervolgens de vindbaarheid te verhogen (doe je het niet, dan neemt Google zelf tekst uit de pagina).

meta description

Want een goede meta description werkt als binnentrekker: hij overtuigt de surfer om je content te bekijken. Als het even goed zit, dan vind je in de beschrijving ook al een of meerdere interessante zoekwoorden.

Meta description met 300 tekens

Het maken van een meta description was tot vorig jaar ook een oefening in beperking. De ideale beschrijving klokte af ergens tussen 140 en 155 tekens. Daarmee nam je meteen wat marge op die grens van 160 tekens waarna de tekst niet meer zichtbaar was.

Je krijgt meer ruimte om mensen nieuwsgierig te maken en om helder te zijn over een bijvoorbeeld complexer onderwerp. Zeker surfers die grondige research voeren, zullen meer geneigd zijn om door te klikken.

Share on Twitter:

Over die uitbreiding kan heel wat gepalaverd worden, maar onthoud één belangrijk voordeel en één even belangrijk nadeel. Het voordeel: je krijgt meer ruimte om mensen nieuwsgierig te maken en om helder te zijn over een bijvoorbeeld complexer onderwerp. Zeker surfers die grondige research voeren, zullen meer geneigd zijn om door te klikken.

Het nadeel dan: je kan – zeker voor de meer bondige stukken content – in 300 tekens echt wel al alles zeggen. Wie enkel op zoek is naar dat ene korte feitelijke antwoord op een vraag, zal dat gewoon uit de meta description halen en niet meer doorklikken.

Kortom: met de nieuwe lengte ontstaat een nieuwe oefening: teasen met meer info zonder alles te verklappen.

Moet je meteen alles aanpassen?

Neen. Dit is geen maatregel die tot paniektaferelen moet leiden waarbij je als uitgever van content halsoverkop al je meta descriptions gaat verlengen. Wil je je bestaande content bijspijkeren, maak dan een analyse van de top 50 pagina’s op je site en pas eerst die groep aan. Houd vervolgens in de gaten of de meta description ook effectief zichtbaar wordt in de zoekresultaten.

Onze tips op een rij

1. Werk stap voor stap. Verander niet al je meta descriptions in één keer. Groepeer eerst de belangrijkste pagina’s of werk met groepen per zoekwoord.

2. De aanpassingen geldt voor desktop en mobile. Check na verlenging van beschrijvingen dan ook steeds of de verandering op beide dragers zichtbaar is.

3. Daar komt de paragraaf. Schrijven in 300 tekens laat structuur toe. Durf af te stappen van dat ene tekstblok en bijvoorbeeld twee paragrafen te maken. Bijvoorbeeld eentje met de essentie en een tweede met een interessante aanvullende teaser.

4. Wacht niet te lang. Implementeer de aanpassing in je nieuwe content en weet dat dit een jonge bijsturing is. Wie er vroeg mee start, kan daar voordeel uithalen ten opzichte van zijn concurrenten.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.