De impact van GDPR op contentmarketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 10 november 2017 - 1579 Views

CONTENTMARKETING
1579 Views

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar voor de nieuwe data regulering in werking treedt, vraagt iedereen zich af wat de impact is voor zijn digitale marketingactiviteiten. Ook contentmarketers zullen de impact van de verordening voelen.

De General Data Protection Regulation (of GDPR) is het Europese antwoord op de vaststelling dat de wetgeving op vlak van gegevensbescherming wel heel erg ver achterliep op de realiteit. De richtlijn wil meer orde brengen in de gegevens van EU-burgers in de databases van bedrijven en vooral transparantie stimuleren. Volgens Europa zijn burgers zich vandaag te weinig bewust van wat met hun data gebeurt.

Toestemming vragen

De huidige regels voor gegevensbescherming dateren van de eeuwwisseling. Data bijhouden was toen iets voor de happy few. Vandaag is data bijhouden een basisprincipe voor marketers en voor veel contentmarketers is het verzamelen van leads een basisdoelstelling.

Wie goed zijn contentmarketing uitbouwt en klanten voedt met de juiste content, breekt door de clutter en zal maar zelden ervaren dat consumenten zich afvragen wat je in hun mailbox komt doen. Dat neemt niet weg dat de excessen bestaan en net daar wil GDPR paal en perk aan stellen.

Dat doet de regelgeving door te focussen op toestemming. Toestemming om persoonsgegevens op te slaan. Wat betekent dat in de praktijk:

  • Bedrijven moeten registreren hoe een consument toestemming geeft en waarom hij of zij dat doet.
  • Het controletraject naar toestemming toe moet helder zijn. Vakjes vooraf aanvinken, kan niet, om maar één voorbeeld te geven.
  • Toestemming is herroepbaar. Een consument heeft het recht om vergeten te worden. Indien gewenst moet de toestemming geschrapt worden en de bijhorende data moet je wissen.
  • Dat alles is niet vrijblijvend. De EU voorziet in een sanctiesysteem met hogere boetes die kunnen oplopen tot 4% van de (mondiale) omzet van een bedrijf.

Impact voor je e-mails

Het staat als een paal boven water dat dit de e-mailings van zowat elke contentmarketer zal beïnvloeden. Om conform de nieuwe regels te zijn, zal een consument toestemming moeten geven voor het ontvangen ervan. Koud kunstje denk je dan, dat is nu normaliter ook al zo, maar de regels worden specifieker.

De toestemming moet namelijk “vrijelijk, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig” zijn. Vertaald: je moet expliciet aangeven dat je de gegevens verzamelt om een nieuwsbrief te verzenden. Een lead die enkel een extra stuk content wou opvragen, kan je niet zomaar aan je mailinglist toevoegen.

share

'“De periode voordat de GDPR wet wordt is een geweldige kans zijn voor marketers om te kijken naar wat ze doen en om ervoor te zorgen dat ze zich prettig voelen bij de regelgeving.” – Zach Thorton (DMA)'

Wat staat je te doen vanaf mei 2018? Houd bewijs van de toestemming bij (screenshots bijvoorbeeld) van waar en wanneer je de toestemming kreeg, samen met het betreffende formulier.

Dit geldt niet enkel voor gegevens die je vanaf mei 2018 ontvangt. Het geldt ook voor wie nu al in je database zit. Je zal je abonnees met andere woorden moeten aanspreken. Dat kan een hopeloze klus lijken, maar je kan het zien als een kans om een boeiend stuk over GDPR te verspreiden en opnieuw om toestemming te vragen.

GDPR en content

Zach Thorton, directeur externe zaken bij de (internationale) Direct Marketing Association zei vorig jaar al dat “de twee jaar voordat de GDPR wet wordt een geweldige kans zijn voor marketers om te kijken naar wat ze doen en om ervoor te zorgen dat ze zich prettig voelen bij de regelgeving.”

Wat de man bedoelt, is dat GDPR zich focust op het verzamelen van gegevens. Dat impacteert vooral de lead en conversion scenario’s van veel contentmarketingplannen, maar aan de essentie raakt GDPR niet. Het heeft geen impact op het inzetten van kwaliteitscontent. Als iemand een video of artikel fantastisch vindt en zich – goed geïnformeerd – inschrijft op je nieuwsbrief, dan blijft dat met of zonder GDPR een heel krachtig mechanisme.

In essentie biedt GDPR contentmarketing op die manier een voorsprong ten opzichte van minder contentgedreven lead generation. Denk maar aan campagnesites die je gegevens vragen alvorens je weet welke prijs je wint om je vervolgens toe te voegen aan de mailinglist.

De bijwerkingen (zoals het opnieuw om toestemming vragen) van GDPR zijn in eerste instantie misschien ronduit vervelend, maar op langere termijn kan GDPR contentmarketings beste vriend worden.





Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...