Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 02 oktober 2017 - 1450 Views

MARKETING AUTOMATION
1450 Views

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je contentmarketing. Een stelling die velen onderschrijven, maar waarom precies? Wat zijn die workflows precies en hoe helpen ze je content, en bij uitbreiding je klanten, een stap vooruit?

Wat zijn workflows?

Marketing automation workflows zijn een reeks van acties die je ontwikkelt om je doelgroep naar een bepaald doel te begeleiden. De workflows coördineert met andere woorden de communicatie naar die persoon om hem of haar doorheen de funnel of doorheen de buyer journey te begeleiden.

Als het goed zit, dan zijn die ingrepen gebaseerd op informatie over die persoon, verkregen dankzij het inwinnen van persoonsgegevens of het analyseren van gedragsdata.

De workflow wordt op die manier de hoeksteen van een succesvol inbound marketing programma. Zeer vaak uit zich dat in een performante strategie met e-mailworkflows. E-mail blijft voor marketeers een topper in termen van ROI, zeker als je die dankzij workflows op een waardevolle manier (met de juiste content) kan inzetten.

Alleen dat lijkt al een goede reden om met workflows in je marketing automation aan de slag te gaan, maar we kunnen meerdere goede argumenten aanstippen.

1. Verbeter je conversie

We hadden dit eerste argument net zo goed ‘verbeter je lead nurturing’ kunnen titelen, maar we kijken graag al naar de positieve impact van kwalitatieve nurturing. Wie via goede workflows zijn doelgroep de juiste content op het juiste moment aanlevert, zal een hogere conversiegraad laten optekenen.

Toch is een workflow geen automatische stap naar succes. Wat eraan voorafgaat is minstens zo belangrijk: werk je buyer persona’s goed uit, map de customer journey en teken vervolgens scenario’s uit die aangeven hoe content kan helpen om die moderne goed geïnformeerde klant voor jouw producten of diensten te laten kiezen.

Durf overigens ook verder te kijken dan de pure conversie van lead naar klant. Houd ook rekening met de impact van workflows en nurturing op andere variabelen zoals brand awareness.

2. Voorkom afhakers

Workflows helpen om je ‘churn rate’ binnen de perken te houden. Hoe hard je ook je best doet om gericht in te spelen op de noden van prospecten tijdens hun customer journey, een deel van je doelpubliek blijft vatbaar voor uitval.

Sommige klanten vertonen plots om onvoorziene redenen minder interesse in dat product dat ze wilden kopen of het ontbreekt hen aan tijd om de nuttige info die je hen bezorgt te behappen. Maar het kan net zo goed aan je content liggen: is die wel engagerend genoeg?

share

'Een workflow is geen automatische stap naar succes. Wat eraan voorafgaat is minstens zo belangrijk: werk je buyer persona’s goed uit, map de customer journey en teken vervolgens scenario’s uit die aangeven hoe content kan helpen om die moderne goed geïnformeerde klant voor jouw producten of diensten te laten kiezen'

Een workflow met een goed design helpt je het antwoord te ontdekken. In plaats van elke klant individueel te analyseren, kan je in de diepte een workflow uitspitten. Dat levert data op over gebieden waarin de uitval relatief vaak voorkomt en op basis daarvan kan je de voorziene acties bijsturen.

3. Verbeter de getrouwheid

Meer dan het klassieke kaartje met stempels per aankoop zijn workflows een uitstekend middel om de klantentrouw te verhogen. Waarom? Je reageert zoals de klant wil dat je reageert. Sommigen willen na hun aankoop met rust worden gelaten tenzij iets niet naar wens verloopt, andere verwachten een nauwgezette follow-up.

Stap echter ook uit die logica en beperk je tot communiceren met verworven klanten als er problemen zijn of als je iets extra wil verkopen. Richt je peilen op sociale media posts, een tevredenheidsonderzoek of een event om in contact te blijven. Workflows kunnen ook dat proces sturen en ervoor zorgen dat klanten na hun aankoop voeling blijven houden met de evolutie van je aanbod en je waarden.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...