Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen het digitale marketing jargon. Hoewel heel wat bedrijven vandaag nog steeds volop bezig zijn om  de basics rond hun digitale aanwezigheid te optimaliseren zal marketing automation snel mainstream worden. Je kan je dan ook beter vandaag nog informeren wat marketing automation is, wat het kan doen voor je bedrijf, en hoe je dit optimaal inzet. In deze blogpost zoomen we hier kort op in.

Een van de doelstellingen van de digitale aanwezigheid van een bedrijf kan zijn om een (groot) deel van het salesproces automatisch te laten verlopen. Onlogisch is dat niet, als je weet dat vandaag meer dan 60% van het salesproces door de consument zelf gedaan wordt alvorens hij iemand van de organisatie spreekt. Consumenten informeren zich dan ook volop via het internet alvorens ze naar een winkelpunt stappen. Kijk maar even naar jezelf wat je allemaal gaat opzoeken wanneer je bijvoorbeeld toe bent aan een nieuwe wagen. Specialisten gaan nog verder en voorspellen dat tegen 2020, 80% van de sales zal verlopen zonder enige tussenkomst van een salespersoon. Hoog tijd dan ook om te kijken wat Marketing automation is, en wat het kan doen voor jouw bedrijf.

Wat doet marketing automation precies?

Marketing automation zal je helpen om bepaalde digitale marketing acties te gaan automatiseren.

We sommen er een aantal op:

Lead building

Vandaag heb je heel wat bezoekers op jouw website of blog. Maar je weet nauwelijks wie deze bezoekers zijn. De eerste stap zou dan ook kunnen zijn om deze bezoekers te converteren naar MQL’s (marketing qualified leads). Op die manier hebben we wat gegevens van onze bezoekers, en kunnen we nakijken of het interessante leads zijn. Via marketing automation software kan je heel vlot CTA’s, forms,landingpagina’s en thank you pagina’s aanmaken die ervoor zorgen dat je bezoekers hun gegevens bezorgen in ruil voor interessante content.

> Lees ook: Marketing automation tools voor start-ups

Segmentatie

Eenmaal we wat gegevens hebben van onze bezoekers is het belangrijk om een goede segmantatie uit te bouwen. Heel wat bedrijven sturen vandaag maar al te vaak hun mailings slechts naar 1 lijst uit. Het zou veel beter zijn indien we instaat zouden zijn om relevante content aan te bieden op het juiste moment en op de juiste plaats. Hiervoor moet je de leads op een goede manier gaan segmenteren. Dat is iets wat marketing automation software voor jou automatisch doet. In functie van welke gegevens de lead nalaat zal de software de lead in een aantal lijsten gaan plaatsen. Nadien kan je deze lijsten met contacten gaan gebruiken om hen heel specifieke informatie en content toe te sturen.

Lead nurturing

Lead nurturing is het verspreiden van de juiste content naar de juiste persoon op het juiste moment om zo betere relaties met leads op te bouwen en het engagement te verhogen. Elke persoon bevindt zich in een andere fase van zijn aankoopproces en dat vraagt telkens om andere content. Meer informatie over lead nurturing vind je terug in onze lead nurturing white paper

Het volledige lead nurturing proces kan je via marketing automation gaan inrichten. De marketing automation software zal begrijpen welke informatie jij nodig hebt, en wanneer je die nodig hebt.

Leadscoring

Het automatiseren van jouw marketinginspanningen is de ideale gelegenheid om sales en marketing beter te laten samenwerken. De software analyseert voortdurend de gedragingen van jouw leads en analyseert waarop ze klikken, wat ze interessant vinden en wat ze effectief nodig hebben. En dat is waardevolle informatie voor de salesmensen.

“Het automatiseren van jouw marketinginspanningen is de ideale gelegenheid om sales en marketing beter te laten samenwerken.”

Share on Twitter:

Op die manier kunnen zij makkelijker en sneller inspelen op de wensen van de klant. Door gebruik te maken van de software weten ze vaak al wat de klant wil, nog voor ze effectief contact opnemen met deze prospect. Het is een kwestie van je marketing automation software te verbinden met je CRM. Een aantal spelers bieden zowel de marketing automation software aan als een CRM pakket. Op die manier heeft zowel de marketing als de sales meteen alle info over deze klant of prospect.

Big data

Marketing automation houdt heel wat data bij van je klanten en prospecten. Deze data wordt omgezet in handige grafieken die meteen zorgen voor bepaalde inzichten. Waar komen je leads vandaan? Hoeveel keer hebben ze ergens op geklikt? Wie is nieuw en wie is een terugkerende bezoeker? Welke content is het meest succesvol? Hoeveel mensen hebben mijn e-mail geopend? Dit zijn vragen waar de software jou een duidelijk antwoord op geeft.

Wat zijn de resultaten van zo’n automation tool?

Opgelet, marketing automation vraagt veel werk om het proces juist op te zetten, te onderhouden, bij te sturen enz… . Onderschat dit niet! Het idee dat alles automatisch zal lopen klopt dan ook maar gedeeltelijk.

Toch zien bedrijven die volop kiezen voor marketing automation een aantal sterke resultaten:

  • 80% van de ondernemingen die marketing automation gebruiken, kent een verhoging in leads. (VentureBeat)
  • Marketing automation realiseert een toename van 14,5% in sales-productiviteit. (Nucleus Research)
  • 63% van de ondernemingen die hun concurrenten voorbij streven, gebruikt marketing automation. (The Lenskold Group)
  • Bedrijven die lead nurturing toepassen met behulp van marketing automation zien een toename van 451% in gekwalificeerde leads. (Annuitas Group)
  • Ondernemingen met een succesvolle lead nurturing verdubbelen hun sales-ready leads, tegen een 33% lagere kost. (Annuitas Group)

Heb je nog vragen rond marketing automation? Dan helpen onze specialisten je graag verder.
Mediaforta is al meer dan vijf jaar gecertificeerd partner van Hubspot (marketing automation software) en helpt merken om deze software op een goede manier te implementeren zodat ze hun digitale marketingdoelstellingen kunnen realiseren.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.