Van contentmarketing naar content smarketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 04 mei 2017 - 3535 Views

CONVERSIE
3535 Views

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert hen kwalitatieve leads aan, het zorgt voor inzicht in wat hun klanten zoeken en het is een ideale manier om de interactie met de klant te voeden. Toch praten contentmarketers nog te weinig met het salesteam. Hoe kan dat beter? Enter content smarketing.

Contentmarketers die nooit met de vertegenwoordigers van je onderneming praten, zijn niet goed bezig. Voor veel bedrijven is verkoop immers het finale doel van hun investeringen in content. Als dat zo is, dan heb je maar beter geen te hoge schotten tussen beide departementen.

Smarketing en content smarketing

sales with contentIn managementtaal duikt vaak de term smarketing op als het gaat om het aligneren van sales en marketing binnen een organisatie. Het uiteindelijke doel is een beter inzicht in wat mogelijke klanten zoeken doorheen de salesfunnel.

Leden van je salesteam zijn een uitermate goede bron om daar zicht op te krijgen. Ze staan elke dag met hun voetjes in het veld en krijgen waardevolle input over de informatie die klanten zoeken. Als hij tijdens een gesprek daarvoor al meteen naar bestaande content kan verwijzen, dan is dat een geweldige troef. Als hij de contentmarketers kan doorgeven dat klanten over een bepaald topic meer willen weten, dan is het ook waardevol als het bedrijf daardoor kort op de bal kan spelen.

Tracht die input ook van meet af aan te structureren. Daar zit de meerwaarde van een contentstrateeg. Wat zijn suggesties uit saleshoek die ervoor zorgen dat je bovenaan de funnel meer kopers verleidt? Wat zijn suggesties die ervoor zorgen dat je voor mensen onderaan de juiste vragen beantwoordt?

Betere samenwerking tussen sales en marketing

Toch is het niet enkel zaak om juist om te springen met de lessen de je verkoopteam uit de markt haalt. Eens overleggen van tijd tot tijd zal niet volstaan.

Bedrijven die hun sales en marketing goed op elkaar wisten af te stemmen, zorgen voor meer fundamentele aanpassingen. We onderscheiden er een viertal.

1. Bouw aan de autoriteit van je verkopers

Een verkoper heeft er alle baat bij om als autoriteit gezien te worden. Volgens LinkedIn is meer dan negen op tien aankopers in een B2B-omgeving sneller geneigd om met een vertegenwoordiger te praten als hij gekend is als een autoriteit in zijn vakgebied.

Concreet kan je bijdrages op je site doorpraten met je salesteam en in naam van een van de verkopers laten verschijnen (bij voorkeur rond onderwerpen in hun specifieke domein).

2. Verkopers worden het kanaal

Als je vertegenwoordiger een blogpost schrijft (of ondertekent) dan zal hij die ook delen op zijn sociale netwerken. Vaak is dat het startpunt om als verkoper actiever content te gaan delen met klanten. Zo ontstaat een digitaal verlengstuk aan de persoonlijke bezoeken. Vaak zijn verkopers ook geneigd om instinctief te personaliseren en klanten zeer gericht content te sturen die bij hun profiel past.

share

'Vaak zijn verkopers ook geneigd om instinctief te personaliseren en klanten zeer gericht content te sturen die bij hun profiel past.'

3. Deel strategische documentatie

Om aan smarketing te doen, is het belangrijk om ook gewoon binnen hetzelfde kader te werken. Werk bijvoorbeeld niet enkel buyer persona’s uit om je contentproductie te organiseren, maar zorg dat ook de salesmensen met die profielen aan de slag gaan. Het is een troef als ook zij hun klanten binnen die profielen indelen en benaderen. Spreek dezelfde taal.

4. Werk op dezelfde manier

Dezelfde taal spreken heeft in het beste geval een zeer fundamenteel gevolg. Content benadert een klant eerst met de oplossing van een probleem en dan pas met een product of dienst. Het is wenselijk dat ook sales op die manier werkt. Eerst een probleem aanpakken – als het even kan met content in de hand – en vervolgens de echte selling.

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...