Van contentmarketing naar content smarketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 04 mei 2017 - 799 Views

CONVERSIE
799 Views

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert hen kwalitatieve leads aan, het zorgt voor inzicht in wat hun klanten zoeken en het is een ideale manier om de interactie met de klant te voeden. Toch praten contentmarketers nog te weinig met het salesteam. Hoe kan dat beter? Enter content smarketing.

Contentmarketers die nooit met de vertegenwoordigers van je onderneming praten, zijn niet goed bezig. Voor veel bedrijven is verkoop immers het finale doel van hun investeringen in content. Als dat zo is, dan heb je maar beter geen te hoge schotten tussen beide departementen.

Smarketing en content smarketing

sales with contentIn managementtaal duikt vaak de term smarketing op als het gaat om het aligneren van sales en marketing binnen een organisatie. Het uiteindelijke doel is een beter inzicht in wat mogelijke klanten zoeken doorheen de salesfunnel.

Leden van je salesteam zijn een uitermate goede bron om daar zicht op te krijgen. Ze staan elke dag met hun voetjes in het veld en krijgen waardevolle input over de informatie die klanten zoeken. Als hij tijdens een gesprek daarvoor al meteen naar bestaande content kan verwijzen, dan is dat een geweldige troef. Als hij de contentmarketers kan doorgeven dat klanten over een bepaald topic meer willen weten, dan is het ook waardevol als het bedrijf daardoor kort op de bal kan spelen.

Tracht die input ook van meet af aan te structureren. Daar zit de meerwaarde van een contentstrateeg. Wat zijn suggesties uit saleshoek die ervoor zorgen dat je bovenaan de funnel meer kopers verleidt? Wat zijn suggesties die ervoor zorgen dat je voor mensen onderaan de juiste vragen beantwoordt?

Betere samenwerking tussen sales en marketing

Toch is het niet enkel zaak om juist om te springen met de lessen de je verkoopteam uit de markt haalt. Eens overleggen van tijd tot tijd zal niet volstaan.

Bedrijven die hun sales en marketing goed op elkaar wisten af te stemmen, zorgen voor meer fundamentele aanpassingen. We onderscheiden er een viertal.

1. Bouw aan de autoriteit van je verkopers

Een verkoper heeft er alle baat bij om als autoriteit gezien te worden. Volgens LinkedIn is meer dan negen op tien aankopers in een B2B-omgeving sneller geneigd om met een vertegenwoordiger te praten als hij gekend is als een autoriteit in zijn vakgebied.

Concreet kan je bijdrages op je site doorpraten met je salesteam en in naam van een van de verkopers laten verschijnen (bij voorkeur rond onderwerpen in hun specifieke domein).

2. Verkopers worden het kanaal

Als je vertegenwoordiger een blogpost schrijft (of ondertekent) dan zal hij die ook delen op zijn sociale netwerken. Vaak is dat het startpunt om als verkoper actiever content te gaan delen met klanten. Zo ontstaat een digitaal verlengstuk aan de persoonlijke bezoeken. Vaak zijn verkopers ook geneigd om instinctief te personaliseren en klanten zeer gericht content te sturen die bij hun profiel past.

share

'Vaak zijn verkopers ook geneigd om instinctief te personaliseren en klanten zeer gericht content te sturen die bij hun profiel past.'

3. Deel strategische documentatie

Om aan smarketing te doen, is het belangrijk om ook gewoon binnen hetzelfde kader te werken. Werk bijvoorbeeld niet enkel buyer persona’s uit om je contentproductie te organiseren, maar zorg dat ook de salesmensen met die profielen aan de slag gaan. Het is een troef als ook zij hun klanten binnen die profielen indelen en benaderen. Spreek dezelfde taal.

4. Werk op dezelfde manier

Dezelfde taal spreken heeft in het beste geval een zeer fundamenteel gevolg. Content benadert een klant eerst met de oplossing van een probleem en dan pas met een product of dienst. Het is wenselijk dat ook sales op die manier werkt. Eerst een probleem aanpakken – als het even kan met content in de hand – en vervolgens de echte selling.

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...