5 misverstanden over contentmarketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 30 mei 2017 - 1646 Views

CONTENTMARKETING
1646 Views

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in contentmarketing zetten, ontwaren we vaak enkele hardnekkige misverstanden. Omdat die vaak een behoorlijke impact kunnen hebben op de strategie waarmee deze bedrijven van start gaan, ontkrachten we alvast de grootste mythes.

Om maar even heel kort door de bocht te gaan: contentmarketing is niet duur, content is makkelijk te maken en eens je wat materiaal hebt, stromen de volgers vanzelf binnen. Dat beeld leeft – helaas – nog te vaak bij ondernemingen die geprikkeld worden door contentmarketing. Wie met die instelling zijn strategie op poten zetten, krijgt onderweg enkele koude douches. Maar hoe werkt het dan wel? We halen alvast de foutste clichés onderuit.

1. Contentmarketing is wat teksten maken

Het grootste inhoudelijke misverstand gaat terug tot de definiëring van contentmarketing. Het is meer dan het maken van een tekst of video die vervolgens op je site of Facebookpagina terechtkomt.

Content wordt pas contentmarketing als je de geproduceerde assets ook effectief inzet om je klanten te helpen, met hen een relatie op te bouwen en daarmee je marketingdoelstellingen te realiseren. Die ambitie vergt grotere inspanningen op vlak van strategie, distributie en optimalisering dan het cliché ‘contentmarketing is teksten maken’ op het eerste zicht laat uitschijnen.

2. Contentmarketing is makkelijk

Contentmarketing is hard werken en geduldig schaven. Je kan en mag er niet vanuit gaan dat het plaatsen van een artikel of infographic volstaat om vanzelf snel bereik op te bouwen. Specialisten vragen op zijn minst zes maanden geduld om de eerste vruchten te plukken.

In dat eerste halfjaar wacht een belangrijk werk van finetunen, meten, bijsturen en je strategie durven herbekijken. Dat op zich is al niet te onderschatten, het feit dat je ook zes maanden moet bouwen aan het aantonen van je return, is evenzeer een uitdaging.

3. Contentmarketing is goedkoop

Wat ons naadloos bij het derde misverstand brengt: dit is goedkope marketing. Uiteraard kan je met een eerste basisinvestering de trein al mooi op de rails zetten en zal je minder budget besteden dan aan de zoveelste grote mediacampagne, maar weet toch dat goed uitgebouwde contentmarketingprogramma’s ook een budgettaire inspanning vragen. Voor grote merken in de Benelux zijn jaarbudgetten van een half tot een miljoen euro zeker geen rariteit.

4. Mijn computer doet het wel

Het klopt dat je in contentmarketing heel wat verbeteringen en zelfs personalisering kan aanbrengen dankzij marketing automation, maar zonder menselijk inzicht in je buyer persona’s en je strategie raak je er niet. Contentmarketing vergt ook een zeker gevoel en een finesse om de strategie op koers te houden. Wat leeft bij de doelgroep? Hoe verankeren we dat in de strategie? In welke mate haken we dat vast aan SEO en SEA? Het zijn vragen die je software niet altijd zal kunnen beantwoorden.

5. Contentmarketing is iets voor B2C-merken

Een mooi bereik opbouwen met je content is fijn en zeker B2C-merken zitten daarvoor in een uitstekende positie. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je als B2B-merk uitgesloten blijft van contentmarketing. Wel integendeel.

Door de sterke kaarten die contentmarketing heeft bij het ontwikkelen van een reputatie, kan de CEO van een B2B-bedrijf met content uitgroeien tot een autoriteit in zijn sector. Vaak slagen B2B-bedrijven er ook in om vanuit hun expertise de vaak zakelijke of zelfs saaie materie om te buigen in informatie die zowel voor B2B-klanten als voor de eindgebruiker nuttig is.

Wie aan de slag gaat met contentmarketing schuift het bovenstaande vijftal maar beter aan kant. Een groots contentplan heeft immers geen enkele kans op slagen als het uitgaat van te weinig budget, een onderschat verband met de marketingdoelstellingen, een ondoordachte distributie en foute input voor de optimalisering en automatisering. Wie net het omgekeerde als uitgangspunt neemt, is al een eind op de goede weg.


New Call-to-action


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...