Wat is lead nurturing?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 26 april 2017 - 2161 Views

CONVERSIE
2161 Views

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een autodealer vooraleer ze een nieuwe wagen kochten. De verkoper gaf hun alle informatie die ze nodig hadden en de consumenten vergeleken in de showroom zelf. Die tijd is voorbij. Vandaag weten mensen vaak al in geuren en kleuren wat de wagen te bieden heeft en welke opties ze willen. Ze hoeven enkel nog even naar de dealer te gaan om dit te bevestigen en klaar is Kees.

De moderne consument is steeds beter geïnformeerd, onder andere door de constante mobiele aanwezigheid. Vaak heeft een consument al 60 tot 90% van het koopproces doorlopen vooraleer hij het eerste contact zoekt met een sales medewerker.  Daarom is het uitermate belangrijk om in elke fase van de sales funnel relaties op te bouwen met potentiële kopers.

Lead nurturing, wat is dat?

Zoals de naam het al zegt: lead nurturing is het ‘voeden’ van de leads om uiteindelijk de conversie te maken naar een koper. De meeste bezoekers op een website zijn allesbehalve klaar om meteen over te gaan tot een aankoop. Ze zijn op zoek naar informatie die hen kan helpen in de zoektocht naar een oplossing voor hun probleem.

Lead nurturing begeleidt bezoekers doorheen het aankoopproces door stapsgewijs telkens relevante en interessante informatie aan te brengen, tot het moment dat ze effectief klaar zijn voor een aankoop. Door op de juiste momenten de juiste informatie aan te bieden, worden er één-op-één relaties opgebouwd. Het gebruik van nurturing zorgt ervoor dat het aankoopproces sneller verloopt.

Het hele proces start eigenlijk al voordat de persoon in kwestie een lead is. Om leads te genereren is het belangrijk dat mensen weten wie je bent en wat je doet. Je wil als het ware ‘vreemdelingen’ omzetten in effectieve bezoekers die uiteindelijk doorgroeien tot kopers.

share

'“Lead nurturing begeleidt bezoekers doorheen het aankoopproces door stapsgewijs telkens relevante en interessante informatie aan te brengen, tot het moment dat ze effectief klaar zijn voor een aankoop.”'

Lead nurturing is een kunst op zich. Je moet de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon aanbieden. Het is niet omdat mensen jouw website bezoeken, dat ze klaar zijn om te kopen. Het is jouw taak is om hun interesse te voeden en hen steeds meer bij jouw bedrijf te betrekken, zodat jij hun eerste keuze bent wanneer ze klaar zijn om te kopen. Dat is het moment waarop je weet dat jouw nurturing-campagne zijn vruchten heeft afgeworpen.

Het komt er eigenlijk op neer dat lead nurturing de transitie maakt van een Marketing Qualified Lead (MQL) naar een Sales Qualified Lead (SQL). Wanneer iemand de transitie maakt, wordt bepaald door lead scoring.

Moet mijn bedrijf aan lead nurturing doen?

Een verkooppraatje gaat het vandaag niet meer doen, dat is duidelijk. Door je leads interessante en relevante informatie aan te bieden, gaan ze ook meer betrokken raken bij je bedrijf en zal je uiteindelijk meer verkopen. En dat is wat je wil, toch?

We zeggen dit niet zomaar: lead nurturing heeft in het verleden al bewezen wat het kan. Dat tonen deze cijfers aan:

  • Gevoede leads maken 47% grotere aankopen dan niet-gevoede leads.
  • Effectieve lead nurturing genereert 50% meer sales-klare leads tegen 33% lagere kosten.
  • Gebruikers van marketing automation melden dat na één maand drie keer meer leads overgaan naar sales.
  • Bedrijven die marketing automation gebruiken om prospects te voeden, zien een toename van 451% in gekwalificeerde leads.

Kortom, lead nurturing werkt én is bovendien een boost voor jouw onderneming.

 

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...