Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 31 maart 2017 - 1616 Views

CONTENTMARKETING
1616 Views

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of kijken naar de content die je publiceert. Of nog: het aantal mensen dat je content deelt of zijn gegevens achterlaat, blijft onder de verwachtingen. Een kwestie van geduld? Misschien, maar vaak kan je met een eerste scan al enkele cruciale werkpunten blootleggen.

Met dit artikel willen we niet aan het veralgemenen slaan: elk contentmarketingprobleem heeft zijn eigen specifieke oplossing die impact zal hebben op alle belangrijke elementen: je strategie, je productie, je distributie, je sales funnel, enzovoort. Maar dat neemt niet weg dat ook contentmarketers aan EHBO kunnen doen of kunnen laten doen.

Een content audit is zowel voor wie met content start als voor wie zijn aanpak wil herzien het perfecte startpunt. Contentmarketingbureaus bieden de beste garantie voor een audit die alle details analyseert. Maar wil je graag al een eerste zicht hebben op waar je probleem zit, dan zijn dit de punten die je al even kan onder de loep nemen.

1. Zit het doel van je contentmarketing juist?

Doe je aan contentmarketing om de juiste reden? Veel content faalt omdat het content om de content is. “Iedereen in de sector doet het nu” is zo’n beweegreden die eigenlijk het etiket drogreden verdient.

Je doet aan contentmarketing om je publiek verder te helpen, maar zelfs met die invalshoek kan het nog fout gaan. Je helpt immers vanuit een bepaalde expertise, vanuit waarden die je bedrijf hoog in het vaandel houdt, vanuit de kennis die in de dwarsdoorsnede zit van jouw sterkten en de behoeften van je publiek. Vraag je af of je content op die plek zit en als het niet zo is, zet dan de stap naar verdere analyse om jouw contentdomein scherper af te bakenen.

2. Dragen je onderwerpen iets bij?

Situeert je probleem zich niet op vlak van je doelstellingen, dan gebeurt het wel vaker dat de precieze invulling ervan de nodige remediëring verdient. Je strategie zal je immers vertalen naar verschillende doelgroeptypes (buyer persona’s) voor wie je verschillende onderwerpen uitwerkt.

Ook daar kan het fout lopen: zijn die onderwerpen scherp genoeg? Leert de doelgroep echt iets bij tijdens zijn customer journey? Of hebben andere bedrijven over die onderwerpen al meermaals hetzelfde verteld? Zorg dat je voldoende onderscheidende content brengt, anders bouw je geen publiek op.

3. Zit je format goed?

content formatNog een element dat vaak verwaarloosd in een hoekje van de contentmarketingkamer achterblijft: het format. Je vindt dan wel de juiste onderwerpen en brengt originele content, maar de format waarin boeit niet.

Zoek een herkenbare structuur om je content in onder te brengen. Bouw een format rond helpen, rond tonen hoe het moet, maak er een quiz van, of zelfs een fotocollage kan werken. Nederland is net als voor televisie sterk in formats en dit boek van Aart Lensink is zeker een aanrader voor wie over formats wil nadenken.

4. Verspreid je de content op de juiste plekken?

De laatste reanimatietip die we hier zullen geven, is een check van je distributie. “We hebben content dus plaatsen we die op onze site, op Facebook, Twitter en LinkedIn” is een veel gemaakte redenering. Kan werken, maar ben je zeker dat je doelgroep daar ook echt antwoorden op zijn vragen zoekt? Of moet je met de visuele content aan de slag op Instagram? Of heb je zoveel te vertellen dat een specifiek platform zich opdringt? En is mijn site wel mobielvriendelijk nu meer en meer mensen naar de smartphone grijpen?

Vanuit de distributie van je content kan je samen met je contentpartner de brug maken naar specifiekere problemen: hiaten in de lead generation, het verfijnen van de lead nurturing, het kiezen van de juiste metrics om je kpi’s te meten,… Maar kijk eerst al even naar je targets, strategie, topics en verspreiding om de eerste reanimatiepogingen te starten en je contentmarketing meteen weer op het juiste spoor te zetten.


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...