Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 28 februari 2017 - 3061 Views

SOCIALE MEDIA
3061 Views

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen betekent immers meer dan je bereik verbreden. Als je publiek je content deelt, dan is dat een eerste belangrijke vorm van engagement. Sommige types content lenen zich iets beter tot delen dan andere, maar welke? Een nieuw onderzoek  legt enkele interessante inzichten bloot.

De social media variant op het oeroude word-of-mouth is in de voorbije jaren mateloos populair geworden in de rapporten die contentmarketers aan hun CMO’s afleveren. Shares en likes zijn een KPI geworden waar we met zijn allen reikhalzend naar uitkijken.

Shares are not everything

Even een nuance: shares zeggen niet alles. Ze geven aan waar het met het engagement naartoe gaat, maar staar je er niet blind op. Shares zijn een middel: om meer bereik op te bouwen, om te werken aan brand engagement of aan je reputatie, om te weten te komen of je publiek je content smaakt. Maak van het aantal shares echter niet je einddoel.

share

'Shares zijn de social media variant op het oeroude word-of-mouth en zodoende mateloos populair geworden in de rapporten die contentmarketers aan hun CMO’s afleveren'

Een recent gepresenteerd onderzoek van CV, gaat in op de vraag welke content types zich uitstekend lenen als je je publiek wil aanzetten tot sharing. Dat is interessant, want vaak gaan contentmarketers terecht uit van het idee dat content voor kwalitatief moet zijn om delen te stimuleren – ‘Only good content travels’.

Kwaliteit blijft de basisvoorwaarde, maar er is niets mis met het maken van gerichte keuzes en bepaalde types content een meer prominente plek te geven als sharing een al even prominente KPI is.

Andere sector, andere types content

Het onderzoek analyseerde 640.000 content assets in veertien sectoren. Vooral de verschillen per sector zijn boeiend. Je kan wel een bepaalde lijn trekken: infographics zijn een topper in veel sectoren, net als listicles (in uiteenlopende gedaantes), maar evengoed zijn er verschillen. De reis- en technologiesector zit er niet mee om types content met een langere inhoud te delen, terwijl de immosector het liefst video deelt.

sharing

Waar delen we content?

Nog een opvallend verschil is de plaats waar een publiek content deelt. Soms is dat geen verrassing: in business spant LinkedIn de kroon met zes op tien van de traceerbare social shares. Tel daar Facebook bij (35,7%) en je hebt zelfs zo goed als alles wat gedeeld wordt teruggevonden.

Maar kijk je naar HR dan laat Facebook LinkedIn ruim achter zich (72% vs 22%), terwijl net een groot deel van het business model van LinkedIn op jobzoekers inzet. Delen we ook nog elders? Zeker wel. Pinterest is bijvoorbeeld de topper in beauty & wellness.

Wat doe je hier nu mee?

– Nuanceer. Interpreteer de data die ClearVoice in de markt gooide niet zwart-wit. Ben je een schoonheidssalon dan hoef je zeker niet meteen je Facebookaccount op te zeggen.

– Plan. De inzichten helpen wel om je content kalender te versterken. In het rapport zitten per sector bijvoorbeeld ook gegevens over de dagen waarop je het meeste kans hebt om shares te verzamelen met je content.

– Verfijn. Stop met geloven dat content marketing in alle sectoren hetzelfde is. Dit rapport toont aan dat er al minstens veertien soorten content marketing bestaan.


New Call-to-action


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...