Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 01 februari 2017 - 1756 Views

CONVERSIE
1756 Views

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites met intrusieve pop-ups. Een aangepast algoritme zorgt ervoor dat storende pop-ups minder goed scoren in de zoekresultaten. Zonde voor wie investeerde in goede content, maar dat doorkruist ziet door zo’n pop-up. Wat kan je ondernemen?

Het nieuws over het nieuwe algoritme komt niet uit de lucht vallen. Google had vorig jaar al aangekondigd dat het op een dergelijk plan broedde, maar sinds de laatste dag van januari maakt het principe deel uit van het algoritme dat de mobiele zoekresultaten genereert.

Wat maakt pop-ups intrusief?

Intrusief zijn betekent dat je nogal ongevraagd de surfervaring van je publiek komt binnengewandeld. Met een pop-up kan dat perfect het geval zijn, als die bijvoorbeeld plots opduikt wanneer je eindelijk dat interessante stuk content over de nieuwste smartphones hebt gevonden.

Meer technisch ziet Google een pop-up als intrusief wanneer je actie moet ondernemen om een (opt-in) formulier weg te klikken dat er voor zorgt dat de adverteerder pop-ups kan blijven verzenden. Pop-ups die het lezen van een blogartikel verstoren met de vraag of je wil inschrijven op de nieuwsbrief passen duidelijk in dat plaatje. Wanneer dat gebeurt – als je op de artikelpagina landt, na enkele keren scrollen,… – doet niet terzake.

share

'Google ziet een pop-up als intrusief wanneer je actie moet ondernemen om een (opt-in) formulier weg te klikken.'

Wat wel van tel is, is het formaat van de pop-up. Tot ongeveer een vierde van het scherm bedekken met een pop-up kan nog. Eens de pop-up groter is dan een kwart schuif je op richting intrusie.

Dit zijn voorbeelden van wat Google niet wil zien:

google mobile pop-up

Maar er zijn ook uitzonderingen: een pop-up die vraagt hoe oud je bent (voor een site over bier bijvoorbeeld) of met andere wettelijk verplichte acties ziet Google niet als intrusief.

Impact op conversie

Toen deze zomer de eerste berichten kwamen over de plannen van Google, waarschuwden marketers al meteen voor de impact op hun conversietechnieken. Een bezoeker aanspreken op een moment dat hij net interesse toont in een stukje content, is een fijne timing. De interesse is levendig, de merkperceptie positief en de stap om een e-mailadres achter te laten, is klein.

Wat kan je doen?

Stop je dan maar beter meteen met het vragen om inschrijvingen op nieuwsbrieven of andere content services? Uiteraard niet, maar om je formulieren ingevuld te krijgen, kan je drie dingen doen:

Geen pop-ups met opt-in formulier op je mobiele site. Kies voor minder storende varianten zoals een opt-in balk.

Geen pop-ups met opt-in formulier voor bezoekers die via Google kwamen (Google referrals). Je kan ze hen eventueel wel presenteren eens ze op eigen houtje dieper op de site belanden.

Denk fundamenteel na. Heb je wel pop-ups nodig? Misschien is die intrusie in jouw geval wel nutteloos en kan je veel efficiënter werken via calls-to-action.

Misschien is dat laatste punt wel een doel op zich voor Google. Het is niet rechtstreeks gelinkt aan de mobiele ranking, maar het past wel binnen hun filosofie over relevante content om aan te zetten tot een reflectie over wat je je publiek voorschotelt. Iemand die informatie opzoekt over de werking van een product, zit bijvoorbeeld niet altijd te wachten op een pop-up die hem vraagt om het product te kopen.

Wat iemand zoekt voor hij op je site terechtkomt, kan je leren dankzij een keyword analyse. Je marketing automation software kan perfect in kaart brengen via welke zoektermen mensen op een bepaalde pagina belanden. Bekijk die drijfveren en stem je call-to-action daarop af.


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...