Humor in je contentmarketing, kan dat zomaar?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 11 januari 2017 - 5559 Views

CONTENTMARKETING
5559 Views

Humor is een van de krachtigste middelen om een publiek te engageren. Net hetgeen je ook met contentmarketing wil bereiken, maar het betekent niet automatisch dat merken die grappig willen zijn ook scoren. Hoe pak je dat het best aan?

Humor is een in de traditionele reclame een beproefde techniek. Elk jaar kan je op de reclamefestivals hopen grappige reclame vinden. Vaak is het ook de reclame die lang blijft hangen bij kijkers en die vlotjes gedeeld wordt.

Dat principe moet toepasbaar zijn in contentmarketing, zelfs in B2B waar de contentstijl wel eens zakelijker en droger is. Waarom zou je daar graag een vleugje humor onderschuiven? Omdat lachen gezond is, maar er zijn ook enkele technische redenen waarom het aanrader kan zijn.

  • Humor zorgt voor een goed gevoel op het moment dat het publiek jouw content consumeert. Die positieve associatie is een mooi startpunt. Wie humor goed brengt, zorgt voor een emotionele verstrooiing. Je lezer of kijker laat zijn weerstand zakken en dat komt de boodschap die je brengt ten goede.
  • Humor die aanslaat, zorgt voor engagement. Mensen delen vaak een gevoel voor humor. Die connectie kan de basis zijn voor verdere interactie.

Genoeg gelachen, nu humor

In de vorige paragraaf, hebben we niet toevallig enige voorzichtigheid aan de dag gelegd. De principes gaan op voor wie humor goed toepast, voor wie humor brengt die goed ‘valt’.

De medaille heeft ook een keerzijde: slaat de humor niet aan, dan kan je net het tegenovergestelde effect genereren. Het publiek neemt je niet serieus, voelt geen connectie en keert minder snel terug. En zelfs als je het goed aanpakt, is dat risico bestaand, want zoals gezegd is humor subjectief en kan je nooit iedereen bekoren met een grap.

Maar laat dat vooral de pret niet derven. Wie het goed aanpakt, moet vooral kijken naar het extra publiek dat humor kan opleveren. Humor heeft een sterk viraal kantje, grappen delen is fijn en als tegelijk je boodschap kan meeschuiven dan win je meer dan het handvol zuurpruimen dat afknapt op een grappige context.

Over content en humor bestaan een pak theorieën en adviezen, maar dit zijn de vaakst voorkomende do’s en dont’s:

1. Kondig het niet aan

Vooraf vertellen dat je video grappig is, is niet het beste plan. De verleiding bestaat, zeker als je als merk niet de gewoonte hebt om komisch uit de hoek te komen. Doe het echter niet, het nekt het verrassingseffect.

2. Vertel iets

red bull humorHumor kan vele gedaanten aannemen: een cartoon, een grappig filmpje, een foto met een knipoog. Zorg er echter steeds voor dat je aan storytelling doet, zelfs al is dat een mini-story, en vindt aansluiting bij de boodschap in je content. Red Bull creëerde zelfs eigen cartoonesk universum, dat je in in dit archief terugvindt.

3. Respecteer je tone-of-voice

De moeilijkste oefening van al. Maak grappen die aansluiten bij de toon van je content. Een toon betekent niet: ik maak nooit grappen of ik maak er altijd. Een toon is de manier waarop je vertelt, waarop je content kadert, een schrijfstijl ook.

Een bekende case is die van DollarShave Club, een Amerikaanse verkoper van scheermesjes. Oordeel vooral zelf of de CEO grappig is of niet, maar hij heeft zich wel een stijl aangemeten. En een groot bereik gerealiseerd met zijn filmpjes. In 2016 legde Unilever overigens 1 miljard op tafel om het bedrijf van Michael Dublin op te kopen.

4. Zorg voor herkenning

Een grap of een grappige opmerkingen werkt het best als ze inspeelt op een element dat je publiek herkent. Identificatie werkt en helpt je over de culturele valkuilen heen. Een mop in België of Nederland, dat kan een heel verschil betekenen. Een vaak gekozen identificatietechniek is inspelen op de actualiteit.

5. Check de mop

De moeilijkste raad van alle: doe niet flauw. Hoe controleer je dat? Leg de content in kwestie voor aan enkele reviewers en laat de meerderheid beslissen.

hema

6. Relativeer

Al lachend zegt een gek de waarheid. Humor kan fantastisch helpen om een standpunt in te nemen zonder agressief te zijn. Of om moeilijk onderwerpen te relativeren. Durf daarbij ook wel je eigen merk of bedrijf relativeren.

ikea humor

 

 


New Call-to-action


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...