Hoe maak je een goed leadformulier?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 13 december 2016 - 4059 Views

CONVERSIE
4059 Views

Het is een essentieel mechanisme in digitale contentmarketing: bezoekers vullen een leadformulier in en krijgen van jou iets waardevols (extra content bijvoorbeeld) in ruil. Met de ingezamelde data kan je vervolgens aan de slag, maar de kwaliteit van je formulier bepaalt het succes. Ontdek waarom een lead formulier meer is dan de naam en het mailadres vragen.

Een leadformulier is een belangrijke schakel in het ombuigen van bezoekers naar klanten. Tijdens dat conversietraject consumeert een bezoeker op jouw digitale media een stuk content, waarna een call-to-action de aandacht trekt.

Die CTA schuift extra content (een whitepaper, een webinar,…) naar voor. Klikt je bezoeker door op de CTA dan komt hij terecht op een landingspagina met een formulier dat de gegevens van je bezoeker vraagt.

Meer dan een naam vragen

Is je aanbod sterk genoeg, dan zal de bezoeker die met plezier achterlaten. Merk je dat de doorklikratio op niveau is, maar bezoekers afhaken op de landingspagina, dan schort er iets aan de kwaliteit van je leadformulier.

Da’s jammer, want als het aanbod overtuigt, dan kan je interessante prospectiegegevens verwerven. Die data moeten echter wel afgestemd zijn op het verdere conversieproces. Het is een veel gemaakte fout: we vragen snel de naam en het e-mailadres, maar wie goed wil scoren, moet meer doen.

Niet te lang, niet te kort

Het leadformulier kampt met een groot dilemma. Maak je het te kort dan riskeer je gebrekkige data, maak je het te lang dan haken bezoekers al eens af bij gebrek aan tijd. De gulden middenweg bestaat erin om mensen genoeg gegevens te vragen zodat ze ook echt voelen dat er een weliswaar kleine prestatie tegenover het extra aanbod staat.

Al moet jouw vraag ook in verhouding zijn tot het aanbod: voor een exclusieve whitepaper mag je echt meer data vragen dan voor een korte infographic bijvoorbeeld.

share

'Dat de bezoeker doorklikte, leert je al iets over de kennis die hij zoekt. Peil in het formulier naar zijn werkgever, zijn functie, zijn taal, etc.'

Wat je vraagt bovenop een mailadres en een naam, moet je helpen om in te schatten of deze lead een interessante klant kan worden. Het type content waarvoor de bezoeker doorklikte, leert je al iets over zijn kennisbehoefte. Peil daarom eerder naar de organisatie waarvoor hij werkt, de markten die hij bedient (B2C, B2B?) en de functie (is hij een beslissingsnemer?).

Tot slot, sommige bedrijven lossen lengteproblemen op door data te laten ‘onthouden’ en een aantal velden al vooraf in te vullen als een bezoeker opnieuw op een CTA klikt.

Verzorg de vormgeving van je leadformulier

formNet als bij alle elementen van content marketing is vormgeving ook hier niet te verwaarlozen. Het gaat dan wel niet om een klassiek artikel, maar toch zijn er enkele belangrijke tips:

– zorg dat de geïnteresseerde bezoeker jouw aanbod voor ogen blijft houden. Zet de CTA bijvoorbeeld nog zichtbaar boven het leadformulier. Dat kan een herhaling van de CTA-banner zijn, maar je kan het ook kort omschrijven: ‘Wil je inschrijven voor ons congres, vul dan dit formulier in (de plaatsen zijn beperkt)’.

– maak het leadformulier ook meteen zichtbaar. Dat betekent: vermijd dat de bezoeker op de landingspagina eerst nog naar beneden moet scrollen voor hij het leadformulier vindt.

– doe iets moois met je verzendknop. Vaak staat er gewoon verzenden/submit/…, maar je kan er net zo goed ‘Schrijf in voor het webinar’ of ‘Download deze whitepaper’ zetten.

Bedankt!

Last but not least: laat de bezoeker weten dat de gegevens echt iets voor je betekenen. Na doorsturen van het ingevulde leadformulier, kan je expliciet aangeven dat je zijn actie apprecieert.

– hij komt terecht op een andere pagina waar je hem bedankt en uitlegt wat er nu verder gebeurt (je ontvangt een inschrijvingsticket, je e-book wordt momenteel gedownload,…).

– hij ontvangt nog een mailtje met een extra dankwoord en een linkje naar de extra info.

Op die manier rond je deze fase van de conversie op een positieve manier op. Laat nooit de indruk dat je als een dief in de nacht met de data ervandoor gaat, terwijl de bezoeker zich afvraagt waar hij die extra verkregen content dan wel precies moet gaan zoeken op zijn computer.


New Call-to-action


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...