Bedrijfscultuur en content: zo vind je de match

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 10 oktober 2016 - 1316 Views

CONTENTMARKETING
1316 Views

“Je moet de hele organisatie overtuigen van het nut van content”. Een vaak gehoord advies voor marketers die content in hun bedrijf of organisatie op de rails willen zetten. Klinkt logisch, maar hoe pak je dat precies aan in de praktijk? Waar vind je de match tussen je bedrijfscultuur en je contentmarketingambities?

Content in je bedrijf implementeren heeft een strategische, een praktische en een culturele component. De strategie is het werk dat bedrijfstop en marketing afleveren: hier willen we naartoe, dit is de rol van content, dit zijn de kanalen waarlangs we zullen werken en de kpi’s die we willen realiseren.

Waar speelt de bedrijfscultuur?

Vervolgens gaat marketing aan de slag en zet het een operationeel traject uit om ervoor te zorgen dat productie en distributie zo efficiënt mogelijk verlopen. Net op dit punt komt het culturele in het spel: een bedrijf moet ook klaar zijn voor contentmarketing.

Je werkt misschien wel samen met externe partners, maar om de content optimaal te produceren, is ook input en mindset nodig bij alle medewerkers. En die hebben ook hun eigen prioriteiten. Dus hoe zet je de neuzen desondanks massaal in de richting van content? Hoe maak je de sprong naar een bedrijfscultuur die content ademt?

1. Vertrek vanuit je missie en waarden

Elke bedrijfscultuur heeft een aantal duidelijke fundamenten. Als het goed zit, heeft de bedrijfstop een missie en visie geformuleerd en die explicieter gemaakt met duidelijke waarden. Aligneer je content ambities met die visie, missie en waarden. Maar zet ook een stap terug: kent iedereen wel de inhoud van die elementen die je bedrijfscultuur vormen? Pas als dat het geval is, kan je ook echt uitleggen hoe content daartoe zal bijdragen.

2. Vind de passie voor de jobs

bedrijfscultuurEen tweede meer gericht element in het koppelen van bedrijfscultuur en content is de intrinsieke motivatie van werknemers. Iedere werknemer heeft wel een reden waarom hij zijn job graag doet. Tracht die te ontdekken wanneer je iemand wil warm maken om het contentproces op een bepaald moment te ondersteunen. Speel in op die motivatie en leg uit wat die voor contentmarketing kan betekenen.

Neem daarbij ook angst weg: toon de werknemers dat er een proces is, dat het niet erg is als ze een idee hebben dat eens niet bruikbaar is, dat hun basisconcept toch waardevol was ondanks al die aanpassingen van het contentmarketingbureau.

3. Werk top-down

Klinkt als een vreemd advies en terecht: als je erin slaagt om de bedrijfscultuur en de content te matchen zal heel wat informatie bottom-up zijn weg vinden naar de contentmarketing. Maar om echt een contentcultuur te promotenen te verspreiden, moet je ook even top-down kunnen denken. In de praktijk: laat de baas (of een departementshoofd) tonen hoe hard hij gelooft in content, hoe hij er zijn passie in kwijt kan, hoe hij er dagelijks aan denkt. Lead by example.

4. Spreek dezelfde taal

tone-of-voiceBij het installeren van een van content doordrongen bedrijfscultuur horen ook zeer praktische elementen. Een standvastige tone-of-voice bijvoorbeeld. Je kan die opdracht beperken tot de productieverantwoordelijke: zorg ervoor dat elke bijdrage vanuit dezelfde stem spreekt. Dat kan werken, maar het is veel efficiënter als iedereen die de productie ondersteunt zich die toon al eigen maakt.

En dat hoeft niet te betekenen dat het verschil tussen auteurs moet verdwijnen: een CEO mag op zijn blog echt nog wel andere accenten leggen dan een onderzoeker die een nieuw project voorstelt. Enkel de toon moet in dezelfde richting zitten.

5. Geef mensen tools

Vragen of iedereen al even in dezelfde ‘toon’ wil spreken, is niet zo’n efficiënte oproep. Deel met al wie betrokken is de nodige basisinformatie. Stel informatie ter beschikking over de karakteristieken van je merk, geef duidelijk aan wat aandachtspunten zijn.

Maar schets ook duidelijk wat medewerkers mogen verwachten van externe partijen. Zorg dat ze weten dat het mogelijk is dat partners zullen bellen voor info of speel zelf de rol van facilitator voor die contacten.



Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...