Conversie met content heeft vele gezichten

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 09 september 2016 - 2039 Views

CONVERSIE
2039 Views

Content is een ideale manier om je conversie te verbeteren, zo luidt één van de meest gehoorde stellingen op vlak van contentmarketing. De stelling is volledige waarheid, maar hoe vul je dat dan precies in? Wat is conversie met content precies? Hoe definieer je conversie en hoe druk je het uit?

Stel: je plaatst content op je corporate site. Wanneer kan je dan terecht concluderen dat die content voor conversie heeft gezorgd? Dat kan je van zodra je vaststelt dat het ‘content asset’ ertoe leidde dat de lezer of kijker de actie onderneemt waar jij op hoopte.

Conversie is niet enkel sales

Een eenvoudig voorbeeld is het plaatsen van een interessant blogartikel gevolgd door een call-to-action. Die CTA nodigt de lezer uit om in te schrijven op een webinar over hetzelfde onderwerp. Wanneer een bezoeker dat ook effectief doet, dan spreken we van conversie.

share

'Het hardnekkige misverstand leeft dat conversie enkel gelijkstaat aan een verkoop afsluiten. Je kan echter net zo goed van conversie spreken als iemand zich abonneert op je news alerts, zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een brochure opvraagt.'

Klinkt zeer logisch, maar toch bestaat nog steeds het hardnekkige misverstand dat conversie enkel gelijkstaat aan een verkoop afsluiten. Je kan echter net zo goed van conversie spreken als iemand zich abonneert op je news alerts, zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een brochure opvraagt. Elk van die acties heeft een waarde voor je onderneming, of dat nu een verkoopwaarde of een engagementswaarde is. Dus ook een like of een retweet zijn hoe miniem ook een vorm van conversie.

De invulling van wat allemaal onder de noemer conversie valt, is met andere woorden ruim of zo ruim als je dat zelf wil in functie van je strategie. Toch merken we dat voor veel ondernemingen twee types conversie echt prioritair zijn: een ingevulde lead (in ruil voor content of bij een inschrijving) en een verkoop (of de stap ervoor: het vragen van een offerte).

Kijk naar de ratio’s

Een tweede element dat het denken over conversie niet altijd makkelijk maakt voor contentmarketers is de weergave van conversie. Die gebeurt vaak procentueel, wat het mogelijk maakt om verschillende contentkanalen met elkaar te vergelijken. Tellen in absolute cijfers is fijn als je de impact van conversie op je omzet wil berekenen. Wie zijn mix van ingezette kanalen wil vergelijken, doet er echter goed aan om met ratio’s te werken.

share

'Conversies van enkel procenten zijn doorgaans al een aangenaam resultaat, al is het gevaarlijk om dat te veralgemenen.'

e-mailingWil je als traiteur scholen benaderen dan zijn ratio’s bijvoorbeeld nuttig om te vergelijken of e-mailen naar een database met 873 scholen procentueel meer impact heeft dan de papieren mailing die je uitstuurt naar een bestand met 1.343 adressen. Ratio’s bezorgen je een goede weegschaal.

Schrik niet van lage cijfers

Het bovenstaande voorbeeld is letterlijk een schoolvoorbeeld, maar in praktijk verloopt het werken met conversieratio’s iets ingewikkelder. Te beginnen met de inschatting wat nu eigenlijk goede conversie is. Conversies van enkel procenten zijn doorgaans al een aangenaam resultaat, al is het gevaarlijk om dat te veralgemenen. Voor goedkope snel roterende producten mag je hogere ratio’s verwachten dan voor dure producten die je doelgroep maar eens om de zoveel tijd aankoopt.

Conversieratio’s kan je in die zin ook benchmarken. Specialisten hebben wel vaker een goed beeld van wat een prima ratio’s zijn per type conversie voor een merk in een bepaalde sector. Die toepassen zegt niet alleen iets over de kanalen waarop je je content verspreidt, maar ook over de efficiëntie ten opzichte van de concurrentie.

Google helpt

Conversie meten is dus iets complexer dan pakweg het aantal bezoekers op je website in de gaten houden. Maar je kan ook met Google Analytics al een beeld krijgen van conversie door aan te geven welke soorten conversie voor je website belangrijk zijn. Ook wie gebruik maakt van een marketing automation software kan deze data overzichtelijk oplijsten om zo beter zicht te krijgen op de efficiënte van zijn content. Weet trouwens dat Google pagina’s met een hoge conversieratio beloont en hoger gaat ranken.

Voortbouwend op deze definitie van wat conversie is en hoe je het weergeeft, besteden we op deze blog in de nabije toekomst verder aandacht aan hoe je je conversiepercentage kan verhogen, hoe je het kan meten en hoe je het toepast voor specifieke sectoren.

Hieronder alvast een gratis whitepaper die je op weg zet naar het maken van sterke calls-to-action.


Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...