Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Content en luxe: waarom het Rolex wel lukt

Contentmarketing en grote luxemerken vormen nog te weinig een goed huwelijk. Deze merken hebben een sterke traditie in klassieke reclame en zetten slechts schoorvoetend de stap naar content op de eigen kanalen. De Zwitserse horlogemaker Rolex sprong wel tijdig op de boot en bleef tegelijk trouw aan zijn algemene marketingstrategie.

Rolex bestaat dit jaar exact 111 jaar en is in die periode uitgegroeid tot een icoon van luxe, prestige en Zwitserse precisie. Ook al was de marketing een eeuwlang eerder traditioneel, toch had het merk altijd al een  boon voor stortyelling. Het haakte zich vast aan bijzondere prestaties.

In de jaren ’20 al liet Rolex de eerste Britse vrouw die het kanaal overzwom een waterdichte Rolex dragen bij die prestatie. Later gingen deze horloges (Rolex Oyster) ook mee met Edmund Hillary naar de top van de Mount Everest. Steeds benutte het de verhalen ook in zijn marketing.

> Lees ook: Disney varieert zijn content als de beste

Rolex als getuige van de geschiedenis

Deze zin voor storytelling ontwikkelde Rolex verder tot een echte premisse voor het merk. Ook in tv-spots accentueert Rolex steevast dat het niet zomaar om horloges gaat, maar om een merk dat een getuige is van de geschiedenis. Een baseline als ‘It doesn’t just tell the time: it tells history’ was daar een uitmuntend voorbeeld van.

Rolex wil dat zijn horloges niet zomaar een accessoire zijn, maar een accessoire dat getuige is van de geschiedenis

Share on Twitter:

In de 21ste eeuw zijn het niet meer Edmund Hillary of Tenzing Norgay die geschiedenis schrijven, maar focust Rolex op de verhalen van Roger Federer of Tiger Woods. De tv-spots met Tiger Woods vertellen een verhaal, maar het blijven nog steeds tv-spots, zoals ook de analyse ervan in dit artikel van Mashable goed duidelijk maakt.

Vroeg en laat tegelijk

De echte stap naar het uitbouwen van owned media content zet Rolex pas vanaf 2012. Dat lijkt laat voor een groot merk, maar in luxury is het eerder vroeg. Geen toeval wellicht dat net een horlogemerk er nog het meest op tijd kwam.

Het meest opvallende is de spaarzaamheid van Rolex. Het merk moet het niet hebben van grote volumes content, maar van zeer kwalitatieve (en iets minder kwantitatieve) content. Ook dat zit dicht bij de essentie van het product. Rolex bouwde gestaag aan de weg in contentmarketing via

1. YouTube


Het eerste eigen kanaal waar het merk vol in investeerde, was het YouTube-kanaal (sinds 2012). Op het kanaal blijft YouTube zeer verhalend, met interviews van bekendheden over hun Rolex-verhaal. Verder ook informatie over events die Rolex-sponsort, maar het valt op dat Rolex hier nog steeds vanuit een productreflex werkt. Het focust nog steeds zeer sterk op zichzelf en iets te weinig op de behoefte van de consument. Als Rolex ergens groeimarge heeft in contentmarketing, dan is het wel op dit vlak.

2. Facebook
rolex social mediaVanaf 2013 kwam er voor Rolex een kleine revolutie: het startte zijn eigen Facebookpagina. Het verfijnde er met succes zijn strategie om knappe beelden van zijn producten specifiek voor sociale media te gaan produceren, maar blijft ook verhalen brengen. De Facebookhub verzamelt intussen 5,4 miljoen likes en gooit lijnen uit naar het YouTube kanaal en ook naar Pinterest.

Met de data die het grote bereik op Facebook opleveren, vangt Rolex ook iets aan om gerichter in te spelen op de informatiebehoefte bij de consument. Het maakt een content serie over de keuze voor het Romeinse cijfer IIII in plaats van IV. Nog steeds productcentric, maar toch al inspelend op concrete vragen van de horlogedragers.

3. Pinterest

Na Facebook zette Rolex minder in op bijvoorbeeld Twitter of Instagram, maar investeerde het wel in zijn aanwezigheid op Pinterest. Opnieuw met dezelfde aandacht voor kwaliteit: sterke beelden, goed gekozen board titles.

“Rolex’ sociale media zijn opmerkelijk omwille van hun voortreffelijke beelden en taal, maar ook om de naleving van de identiteit van een van de meest waardevolle merken ter wereld” – Newscred

Share on Twitter:

Dat is ook de mensen van Newscred niet ontgaan. “Rolex’ sociale media zijn opmerkelijk omwille van hun voortreffelijke beelden en taal, maar ook om de naleving van de identiteit van een van de meest waardevolle merken ter wereld”, schrijft de site. “Dit is het soort contentmarketing dat sociale media omarmt, maar toch elitair genoeg blijft om als echt luxueus te blijven overkomen.”

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.