Waarom je webshop een blog nodig heeft

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 27 mei 2016 - 1286 Views

E-COMMERCE
1286 Views

Voor contentmarketers is een blog vandaag een basismedium. Heel veel bedrijven schrijven een blog, maar zoeken vaak naar de juiste verhouding met hun groeiende e-commerce activiteiten. Moet een webshop een eigen blog krijgen en hoe kan je dat goed aanpakken?

Een webshop met een eigen blog is zonder aarzeling een goed plan. Zelfs als je als grote onderneming bijvoorbeeld al een corporate blog maakt, kan een aparte blog die vasthangt aan je e-commerce een troef zijn.

Op de corporate blogs wringt het vaak om echt op productniveau bijdragen te schrijven. Je wil je klanten helpen door antwoorden te formuleren op een bepaalde behoefte in de customer journey en info over een product hoort daar niet altijd bij. Maar ook voor wie nog geen weblog heeft, is de start van een webshop vaak een ideaal moment om aan het bloggen te gaan.

De troeven van webshop blogging

1. Meer informatie geven

Op een webshop is de ruimte vaak beperkt en kan je niet altijd vertellen wat je als expert weet over producten of trends. Blogging biedt je die kans wel, je krijgt meer ruimte om content door te geven.

2. Je webshop wordt makkelijker vindbaar

Een blog doet je SEO deugd. Je gebruikt keywords die je in de zoekresultaten naar boven werken en die mensen dus sneller bij je blog en bij je webshop doen belanden. Dat bloggen ook een zeer dynamisch gegeven is, met regelmatige updates, helpt daarbij uiteraard.

3. Je webshop krijgt meer identiteit

Wie blogt, etaleert een visie, een mening. Je geeft een webshop, dat transactioneel getint platform is, een gezicht of een stem. Dat verhoogt de kans op engagement en op identificatie bij wie langskomt in je virtuele winkel. Een kans om je te onderscheiden van de concurrentie met andere woorden.

4. Je webshop wordt interactiever

Het persoonlijke contact dat een webshop ontbeert in vergelijking met een bakstenen winkel, kan je met blogging opnieuw tot leven toveren. Een blog schrijven is ook uitnodigen om commentaar achter te laten of zelfs de gelegenheid scheppen om klanten hun mening te laten geven.

5. Unieke meetkansen

Wie een blog koppelt aan zijn webshop heeft de kans om zeer gerichte data te capteren over wat mensen lezen of bekijken en wat ze vervolgens ook effectief aankopen. De relatie tussen content consumeren en sales is in andere gevallen vaak complexer in kaart te brengen, maar hier loopt de lijn heel direct.

Tips voor een goede blog bij je webshop

De algemene tips voor een goede blog gaan uiteraard ook hier op. Denk niet dat een blog van zelf komt: maak tijd vrij of zoek een partner die je kan helpen bij het bloggen. Verder: schrijf foutloos, breng meerwaarde voor je lezers, breng content die zo origineel mogelijk is, gebruik voldoende beelden, maak de blog ook visueel aantrekkelijk, denk eraan om je content te promoten op sociale media.

Maar er zijn ook tips die specifiek inspelen op de relatie met je webshop:

1. Denk niet enkel aan verkopen

Zelfs gekoppeld aan een webshop hoeft een blog niet altijd promotionele content te brengen. Ingaan op een nieuw product voelt er natuurlijker aan, maar je kan bijvoorbeeld ook handleidingen, tips, foto’s van gebruikers of externe artikels over een product delen.

2. Denk na over je uitstraling en tone-of-voice

Op een blog kan je ook dingen zeggen die de reputatie schaden. Denk vooraf na over welke boodschappen je er wil brengen, hoe scherp je wil zijn en in welke mate dat bijdraagt tot de verkoop op je webshop. Vind de gulden middenweg.

Meerwaarde?

Voor wie het goed aanpakt kan bloggen van goudwaarde zijn voor de webshop. Zowel grote als kleine bedrijven met een niche webshop of een breed publiek kunnen extra waarde putten uit een blog.

Vergeet echter niet dat je niet de enige bent die blogt. Het is een mainstream kanaal geworden. Sterke webshops zullen automatisch een basispubliek verwerven. Maar voor wie met het bloggen het publiek voor zijn shop wil uitbouwen, hebben we nog een laatste tip in petto. Scan de concurrentie, zoek een gat in de markt. Bedenk formats en types content die je concurrenten nog niet brengen, ook al verkopen ze net dezelfde producten.





21 tips for effective online copy



Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...