Marketing automation: argumenten om je CEO te overtuigen

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 19 april 2016 - 4614 Views

MARKETING AUTOMATION
4614 Views

Almaar meer bedrijven laten hun content via een geautomatiseerde software verspreiden, opvolgen of analyseren. We gaan op zoek naar de topredenen die bedrijven overtuigen om voor marketing automation te kiezen.

Het automatiseren van de verspreiding, de optimalisering en de analyse van contentmarketing zit in de lift. Uit een onderzoek van Marketo (2015) blijkt dat negen op tien van de bedrijven die succes boeken met content aangeeft dat marketing automation cruciaal is voor hun goede resultaten. Dat zorgt ervoor dat meer en meer bedrijven het gebruiken. Tussen 2011 en 2014 ging het aantal B2B-bedrijven volgens een studie van SiriusDecisions maal elf.

We kunnen nog wel even doorgaan met deze onderzoeksresultaten: het aantal bronnen dat aangeeft dat het succes van marketing automation bevestigt, is behoorlijk groot. De reputatie van aanbieders als Hubspot, Marketo, Pardot of andere gaat overigens crescendo. Maar waarom zou je moeten kiezen voor deze softwarepakketten? Wat zijn de topargumenten om een investering te verantwoorden?

1. Marketing automation maakt het leven makkelijker

Zo gaat dat met stilaan rijper wordende marketingdisciplines: bedrijven investeren meer in contentmarketing, produceren meer content en botsen op de grenzen van manuele distributie en promotie. Marketing automation helpt om hen repetitieve taken uit handen te nemen en te focussen op de inhoud en de strategie.

Dit argument maakt ook duidelijk dat een investering in contentmarketing in eerste instantie een investering in tijd kan zijn: de systemen onder de knie krijgen, de software leren kennen. Maar eens dat achter de rug is, bespaart automatisering tijd. En vaak werken de softwareleveranciers samen contentbureaus die kunnen helpen bij de implementatie en toepassing.

En hoe vlot dat ook loopt, geduld blijft een kerncompetentie: de meeste bedrijven geven aan dat het vier tot zes maanden wachten is tot de vruchten van automatisering duidelijk worden.

2. Marketing automation reduceert de foutenmarge

Minder manuele handelingen betekent ook dat er minder menselijke fouten in het contentproces sluipen. Kleine fouten in de verspreiding of bijvoorbeeld ook in de verwerking van leads kunnen voor vervelende gevolgen zorgen, vaak zelfs op vrij grote schaal. Bedrijven die met automatisering aan de slag gingen, geven aan dat het aantal errors slinkt.

3. Marketing automation schiet gerichter

Een automatiseringssoftware zet enkele duidelijke poten onder de tafel. Het is geen machine die tweets, posts of berichten afvuurt, maar vertrekt van strategie en doelgroepprofielen. Dat helpt om je content assets (artikels, video’s, blogposts, nieuwsbrieven) gericht te verspreiden.

En dus ook om te zorgen dat prospecten of klanten de juiste content op het juiste moment ontvangen. Op die manier sluit automatisering heel dicht aan op de essentie van contentmarketing en helpt het om de klantenervaring te verbeteren.

4. Marketing automation schiet vaker raak

Wie gericht schiet, schiet ook vaker raak. Al verdient dit wel wat precisering. Automatisering leidt opnieuw volgens Marketo het vaakst tot een hogere conversieratio, maar dat is niet de enige doelstelling die de hoogte inschiet.

Bedrijven geven aan dat ze na de invoering van marketing automation beter gingen scoren op een mix van business- en marketing KPI’s. Qua marketing: meer leads en betere gemiddelden voor het openen van en het doorklikken op content.

Qua business: meer inkomsten en dat in zo’n vier op tien gevallen. Bij andere marketingdisciplines is het verband met sales vaak minder duidelijk of minder groot. Het cijfer van 40% varieert nog wel eens al naar gelang de bron, maar het is in de C-room wellicht een van de krachtigste argumenten: marketing automation verbetert de verkoopcijfers.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...