Marketing automation: argumenten om je CEO te overtuigen

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 19 april 2016 - 2788 Views

MARKETING AUTOMATION
2788 Views

Almaar meer bedrijven laten hun content via een geautomatiseerde software verspreiden, opvolgen of analyseren. We gaan op zoek naar de topredenen die bedrijven overtuigen om voor marketing automation te kiezen.

Het automatiseren van de verspreiding, de optimalisering en de analyse van contentmarketing zit in de lift. Uit een onderzoek van Marketo (2015) blijkt dat negen op tien van de bedrijven die succes boeken met content aangeeft dat marketing automation cruciaal is voor hun goede resultaten. Dat zorgt ervoor dat meer en meer bedrijven het gebruiken. Tussen 2011 en 2014 ging het aantal B2B-bedrijven volgens een studie van SiriusDecisions maal elf.

We kunnen nog wel even doorgaan met deze onderzoeksresultaten: het aantal bronnen dat aangeeft dat het succes van marketing automation bevestigt, is behoorlijk groot. De reputatie van aanbieders als Hubspot, Marketo, Pardot of andere gaat overigens crescendo. Maar waarom zou je moeten kiezen voor deze softwarepakketten? Wat zijn de topargumenten om een investering te verantwoorden?

1. Marketing automation maakt het leven makkelijker

Zo gaat dat met stilaan rijper wordende marketingdisciplines: bedrijven investeren meer in contentmarketing, produceren meer content en botsen op de grenzen van manuele distributie en promotie. Marketing automation helpt om hen repetitieve taken uit handen te nemen en te focussen op de inhoud en de strategie.

Dit argument maakt ook duidelijk dat een investering in contentmarketing in eerste instantie een investering in tijd kan zijn: de systemen onder de knie krijgen, de software leren kennen. Maar eens dat achter de rug is, bespaart automatisering tijd. En vaak werken de softwareleveranciers samen contentbureaus die kunnen helpen bij de implementatie en toepassing.

En hoe vlot dat ook loopt, geduld blijft een kerncompetentie: de meeste bedrijven geven aan dat het vier tot zes maanden wachten is tot de vruchten van automatisering duidelijk worden.

2. Marketing automation reduceert de foutenmarge

Minder manuele handelingen betekent ook dat er minder menselijke fouten in het contentproces sluipen. Kleine fouten in de verspreiding of bijvoorbeeld ook in de verwerking van leads kunnen voor vervelende gevolgen zorgen, vaak zelfs op vrij grote schaal. Bedrijven die met automatisering aan de slag gingen, geven aan dat het aantal errors slinkt.

3. Marketing automation schiet gerichter

Een automatiseringssoftware zet enkele duidelijke poten onder de tafel. Het is geen machine die tweets, posts of berichten afvuurt, maar vertrekt van strategie en doelgroepprofielen. Dat helpt om je content assets (artikels, video’s, blogposts, nieuwsbrieven) gericht te verspreiden.

En dus ook om te zorgen dat prospecten of klanten de juiste content op het juiste moment ontvangen. Op die manier sluit automatisering heel dicht aan op de essentie van contentmarketing en helpt het om de klantenervaring te verbeteren.

4. Marketing automation schiet vaker raak

Wie gericht schiet, schiet ook vaker raak. Al verdient dit wel wat precisering. Automatisering leidt opnieuw volgens Marketo het vaakst tot een hogere conversieratio, maar dat is niet de enige doelstelling die de hoogte inschiet.

Bedrijven geven aan dat ze na de invoering van marketing automation beter gingen scoren op een mix van business- en marketing KPI’s. Qua marketing: meer leads en betere gemiddelden voor het openen van en het doorklikken op content.

Qua business: meer inkomsten en dat in zo’n vier op tien gevallen. Bij andere marketingdisciplines is het verband met sales vaak minder duidelijk of minder groot. Het cijfer van 40% varieert nog wel eens al naar gelang de bron, maar het is in de C-room wellicht een van de krachtigste argumenten: marketing automation verbetert de verkoopcijfers.





Hubspot demonstratie



Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...

bloggen
»

De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Ik blog, jij blogt, wij bloggen. Bloggen is al ruim vijftien jaar een ...

»

Hoe schrijf je een goede briefing voor contentmarketing?

Om optimaal de diensten van een partner in contentmarketing te kunnen ...

landingspagina
»

Hoe maak je een goede landingspagina?

Een landingspagina is één van die termen in contentmarketing die ...

»

Waarom je contentteam een project manager kan gebruiken

Een heel specifieke en soms nog onderschatte functie in een goed ...