Interview met Nir Eyal: “Content is een gewoontevormend product”

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 16 december 2015 - 2490 Views

2490 Views

De Amerikaanse auteur Nir Eyal legt in zijn succesboek ‘Hooked’ uit hoe je als onderneming een gewoonteproduct kan creëren. Hij verklaart hoe Facebook en consoorten het aanpakken, maar in dit interview legt hij ook uit hoe je contentmarketing gewoontevormend kan laten werken. “De gewoonte is de reden waarom contentmarketing het vandaag zo goed doet”.


‘Hooked: How to Build Habit-Forming Products’ is in Silicon Valley één van de toppers van het bijna afgelopen jaar. Het bracht auteur Nir Eyal (TechCrunch, Harvard Business Review en anderen) begin december in de lage landen, toen hij op het Stima Congress 2015 in Gent de marketingwereld toesprak. Wij konden hem enkele vragen voorleggen.

Vanwaar het idee om een model rond gewoontevormende producten te ontwikkelen?

Nir Eyal: “Producten zijn vandaag zeker nog niet te engagerend, integendeel ze zijn niet engagerend genoeg. Ik wil bedrijven helpen om producten te bedenken die mensen helpen en daarbij gezonde gewoontes ontwikkelen.”

“Kijk naar Facebook, een product waar mensen echt iets aan hebben, een technologie die mensen verbindt en een gezonde gewoonte liet ontstaan. Ik wil bedrijven en mensen laten begrijpen hoe een technologie kan uitgroeien tot een gewoonte en hen aanzetten om beter inzicht te krijgen in externe en interne triggers achter de gewoontevorming.”

De ‘Hook’ is een cyclisch model in vier stappen dat producten doorlopen en bij de consument een gewoonte creëren. Hoe werkt het precies?

Nir Eyal: “Elke hook start met een interne of externe trigger. Een externe trigger kan bijvoorbeeld een e-mail zijn, of nog: reclame, promoties, nuttige content, informatie die mensen iets leert over een probleem waarmee ze kampen, enzovoort. Het zijn formele oproepen tot actie. Een interne trigger bestaat uit informatie die al in ons zit en die ons aanzet om iets te doen. Zoals Facebook controleren omdat we ons even eenzaam voelen.”

“Gewoontevormende producten slagen er heel goed in om in te spelen op die interne triggers. Het zijn triggers die je zeggen wat je moet doen, maar in vergelijking met de externe triggers, gebeurt dat op basis van informatie die al in je hoofd zit. Stap twee na de trigger is de actie en stap drie de beloning, die variabel kan zijn.”

“Dat betekent dat de beloning voor een stuk onbekend is. Daar schuilt de kracht van sterk gewoontevormende producten. De sociale netwerken zijn prima voorbeelden, omdat ze vaak niet exact geven wat hun leden hadden verwacht en zo kunnen verrassen.”

Nir Eyal: “De beloning van content is vaak variabel en net dat creëert een gewoonte”

 

Wat is vervolgens de laatste stap?

“Dat is de investering die de gebruiker zelf doet. Zeer vaak voegt hij iets toe aan het product met als doel een nieuwe beloning. Zo start de hook weer van vooraf aan. Hoe vaker een product door de hook gaat, hoe sterker de gewoonte wordt.”

Engagement ontstaat volgens veel auteurs door het maken van sterke content, het opbouwen van autoriteit en thought leadership. Hoe belangrijk is het in jouw model?

“Content is heel belangrijk en niet enkel voor bedrijven met een product dat een gewoonte kan creëren. Stel dat je een verzekeraar bent en dus niet echt een gewoonteproduct aanbiedt. In dat geval kan je net via content toch een element toevoegen dat wel een gewoonte bij de consument creëert. Content kan je aan zo’n product toevoegen, maar hetzelfde geldt voor community.”

“Als je informatie verspreidt die een gewoonte creëert, dan rendeert dat op het moment dat je doelpubliek toch beslist om een aankoop te doen. Dat is waar contentmarketing om draait en dat is ook waarom contentmarketing het zo goed doet vandaag.”

Is contentmarketing in jouw Hook-model een externe trigger of speelt het een andere rol?

“Neen, je moet het anders zien, content van een bedrijf kan je net zo goed zien als een product dat consumenten door ‘de hook’ halen en dat gewoontevormend werkt. De externe trigger rond content kan een e-mail zijn die je aanzet om content te consumeren, de interne trigger kan bijvoorbeeld de nood aan ontspannende informatie zijn omdat je even verstrooiing zoekt.”

“In mijn Hook-model is de actie vervolgens dat je effectief naar die site gaat en de beloning is de content zelf. Dit is een voorbeeld van een variabele beloning, want je weet vooraf niet hoe interessant het nieuws of de inhoud zal zijn. Daarop volgt de beslissing, de investering van de consument om zich bijvoorbeeld te abonneren op je feed. Na die investering is een eerste gewoonte gecreëerd, die sterker wordt naarmate de content door de hook blijft gaan.”









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...