Waarom de content van IBM sexier is dan je dacht

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 05 november 2015 - 4444 Views

4444 Views

IBM is een iconisch merk dat al lang standhoudt in tijden van digitale revoluties. Dat het niet altijd een sexy imago heeft, weerhoudt IBM er echter niet van om een van de lichtende voorbeelden van B2B contentmarketing te zijn. Het merk scoort met een goede strategie, consequente content, eenvoudige boodschappen en een soms verrassende frisheid.

Big Blue, zoals IBM ook wel wordt genoemd, is een pak ouder dan we eigenlijk denken. Het bedrijf bestond al in 1911 en heeft een geschiedenis met ponskaarten, de kartonnen kaarten met gaatjes erin die de late dertigers en oudere lezers zich misschien nog herinneren. Maar IBM is uiteraard vooral het bedrijf dat begin jaren ’80 de personal computer op de markt gooide, maar in 1967 ook al een floppy disk had uitgevonden. Door de jaren heen zag IBM andere IT-bedrijven als Microsoft, Intel of Apple een pak populairder worden, maar het bedrijf bleef wel overeind. Het draait vandaag nog steeds een omzet van meer 90 miljard euro wereldwijd. Een rijke geschiedenis is vaak al een mooie bron voor storytelling en contentmarketing, maar IBM doet het ook om andere redenen goed op dat vlak.

1. IBM houdt van eenvoud

Als we de aloude marketingwijsheid ‘Keep it simple, stupid’ naar contentmarketing zouden moeten vertalen, dan kozen we voor IBM. Het merk is ondanks zijn sterke B2B-focus en zijn niet altijd evidente onderzoeksdomeinen in de computerwetenschap een meester in het brengen van heerlijk mooie en eenvoudige content. Grasduinend in het archief bots je op dit filmpje, “A boy and his atom”. Het onderwerp is geheugenonderzoek (voor computers) en de rol van bewegende atomen. Daarvan gaan de meeste mensen bij het lezen van de titel reeds gillend lopen. Dit filmpje houdt hen ongetwijfeld aan hun scherm gekluisterd.

2. IBM benut de kracht van video optimaal

In de kanaalkeuze van IBM is video prominent aanwezig. Het YouTube kanaal van IBM bulkt van de filmpjes die moeilijke onderwerpen bevattelijk uitleggen. Wie het gehad heeft met de buzzwords in marketing en technologie, gaat naar IBM: big data, the internet of things of cloud? IBM kan het allemaal vrij helder illustreren en beschrijven. Dan heb je als contentbedrijf al een heel grote stap gezet: het moeilijkste obstakel tussen je merk en engagement bij de doelgroep, zijnde de complexiteit van je business, is weggewerkt. Bovendien slaagt IBM erin om dat te doen zonder de ‘geeks’ te ontgoochelen.

3. IBM durft nieuwere social media benutten

Voor IBM stopt digitale content marketing niet bij de mix van zijn eigen website en informatie op YouTube, Facebook en Twitter. Het durft pionieren, dat zit ook hard in het DNA van het merk, en doet dat graag op sociale media die pas om de hoek komen kijken. Verwacht geen snapchat-campagne, maar bijvoorbeeld wel mooi werk op Vine. IBM heeft door dat je er zelfs kan verrassen. Getuige daarvan deze animatie die niet inspeelt op hightec in de toekomst, maar een eighties tikmachine uit elkaar haalt.

Dat nostalgische zit trouwens ook sterk in de Instagram-beelden van IBM.

ibm contentmarketing

4. IBM durft out-of-the-box denken

Wie het YouTube kanaal al doorpluisde, ontdekte ongetwijfeld Watson al. Watson is een technologieplatform dat opnieuw moeilijke materie hapklaar maakt. Het gaat om taalverwerking en werken met machines om grote volumes van ongestructureerde data toegankelijk te maken. Op zich al een mooi platform, maar iemand moet dat ‘hapklaar’ maken zeer letterlijk hebben genomen. Samen met kookinstituut ontwikkelde het een cognitief kookplatform. ‘Chef Watson’ suggereert unieke en ongewone recepten aan de gebruikers en doet dat op basis van de combinatie van ingrediënten met data over hoe mensen tegen voeding aan kijken. Zoiets verdient uiteraard een app, maar IBM brengt zelfs kookboeken uit en trekt met promobussen door de Verenigde Staten.

Het is wellicht het ultieme voorbeeld van hoe IBM moeilijke content uit zijn traditionele format wegrukt en op een vaak supereenvoudige manier toegankelijk maakt voor een breder publiek. De les voor alle B2B-marketers komt van een heel traditioneel merk dat vooral heel hard durft vernieuwen.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Rory Sutherland
»

“Contentmarketing moet blijven experimenteren en niet enkel optimaliseren”

Marketing in het algemeen en contentmarketing in het bijzonder ...

Conference room DCMC2020
»

DCMC2020 maakt zijn programma bekend

Het jaarlijkse Digital Content Marketing Congress van Mediaforta ...

draaiboek contentmarketing
»

Vijf stappen voor een draaiboek contentmarketing

Een draaiboek voor contentmarketing maakt jouw leven en dat van je ...

»

B2B webinar piekt niet enkel dankzij COVID-19

Tijdens de eerste maanden van de COVID-19 pandemie schoot het aantal ...

»

Hoe anders is lead generation met content in B2B?

Voor veel marketeers is lead generation het finale doel van hun ...

»

UX copywriting verdient een specialistenpen

In de categorie buzzwoorden is UX copywriting een speciaal geval. ...

Contentmarketing na corona
»

Zo maak je een strijdplan voor de post-corona- contentmarketing

Hoewel de corona-crisis nog lang niet achter ons ligt, duikt het ...

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...