Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe ziet contentmarketing voor webshops eruit?

Voor veel grote webshops is contentmarketing een absolute hoeksteen. Maar in principe kan elke webshop, groot of klein, ermee aan de slag. De tools en technieken zijn vergelijkbaar met de contentmarketing in alle andere sectoren, maar als webshop kan je enkele duidelijke en typische accenten aanbrengen.

Het verband leggen tussen content en sales is in veel sectoren geen sinecure, maar de bedrijven die beschikken over een webshop hebben een extra troef in handen. Online verkoop is een uitgelezen kans om een heel mooie koppeling te maken tussen de investeringen in contentmarketing en de verkoopevolutie. Via goede analyse kan je duidelijk de impact blootleggen van het helpen van surfers met een bepaalde informatiebehoefte op de aankopen in je webshop.

> Lees ook: Waarom je webshop een blog nodig heeft

Sneller in de customer journey

Maar moet dat dan, aan contentmarketing doen terwijl je al een mooi draaiende webshop onderhoudt? De meeste waarnemers zijn het erover eens dat het meer en meer een must wordt. Niet zozeer omdat iedereen het doet, ook je concurrenten, maar vooral omdat webshopklanten hard veranderd zijn.

content marketing webshop

Als ze een probleem of een vraag hebben, dan vragen ze het niet aan de winkelier. Ze zoeken zelf alle mogelijke informatie over diensten, producten of problemen. Stoten ze daarbij op content die een webshop heeft gemaakt, dan heb je een streepje voor. Zeker als die content niet echt in platte promo is uitgemond en met een neutrale en objectieve invalshoek voor een oplossing van een concreet probleem zorgt.

Net dat type content plaveit de weg voor een aankoop van een product dat aansluit bij de initiële vraag van de surfer. Je verschijnt als webshop vroeger in de ‘customer journey’ ten tonele. Alleen al dat is meer dan reden genoeg om in digitale contentmarketing te investeren met je webshop.

Contentmarketing voor een webshop

Bestaat er dan zoiets als formaten of types content waarmee webshops goed uit de verf komen? Zeker wel. Uiteraard moet elke shop in elke sector zijn eigen parameters mee in de schaal gooien: wat voor info zoekt de doelgroep, wat is het profiel van die mensen, hoe zoeken en consumeren ze content, enzovoort.

Maar door de band heen kunnen we wel een aantal types webshop content (zowel formaten als invalshoeken over de kanaalgrenzen heen) onderscheiden die in veel gevallen het nodige succes hebben opgeleverd in termen van awareness, imago en sales.

1. Webshop blog

Klanten of prospecten zijn niet enkel op zoek naar productinfo. De vraag wat voor product de juiste oplossing vormt, is niet uitgesloten, maar de vragen ‘waarom’, ‘hoe’, ‘wanneer’ en ‘waar’ zijn doorgaans een stuk relevanter. Als e-handelaar betekent dit dat je vooral nuttige en engagerende content moet kunnen brengen die jouw webshop als een autoriteit in de sector neerzet.

Dat heeft overigens ook een technische kant: het claimen van keywords, die dan bijvoorbeeld wel samenhangen met het nut van je producten. Een blog is een uitgelezen instrument om dat te doen. Het helpt bij de technische kant, maar het is en blijft vooral een format waarmee je echt autoriteit kan opbouwen.

Met een mix van opinie, nuttige info, voorbeelden, tekst, video, enzovoort. Het is het owned medium met de hoogste graad van reporterschap. Die journalistieke tint is voor een webshop zonder blog niet zo heel eenvoudig te claimen. Een blog is in de meeste gevallen een ‘must have’.

2. Content e-mails

Als webshop is e-mailing wellicht geen onbekende. Productpromo’s, actieweken of zelfs productinfo op maat van het aankoopprofiel van je klant zijn geen onbekende tools in e-commerce.

Trek die ervaring en je eigen herkenbaarheid bij de doelgroep open naar content en verspreid e-newsbrieven. Die kunnen nuttig zijn om content die je elders publiceert onder de aandacht te brengen. Dat levert extra bezoekers op, zeker als je nieuwsbrief geschreven is vanuit concrete problemen of informatiebehoeftes bij je publiek.

3. De productvideo

De vaste waarden in de contentmarketingmix van webshops mogen we echter niet verengen tot de keuze voor distributiekanalen zoals een blog of een e-mail. Vooral omdat de praktijk uitwijst dat webshops toch op een geloofwaardige manier productinfo kunnen vertalen in content die neutraal en objectief klanten helpt in hun zoektocht naar informatie.

Dat klinkt wat als magie, maar deze case van Coolblue is een heel goed voorbeeld van hoe dat kan. Coolblue geeft de term productinfo met zijn video’s een heel nieuwe dimensie. Vooral de systematiek rond de customer journey is boeiend. Op de shops van Coolblue kan je bijvoorbeeld vrij uitgebreide productvergelijkingen maken. Je geeft als klant aan dat je een stofzuiger wil met energieklasse A, die goed uit de voeten kan op een houten vloer en die ook een stevige filter heeft.

Dat zoektraject resulteert in een selectie van enkele stofzuigers. Kan je daarover ook extra content aanbieden, zoals een filmpje dat de voor- en nadelen nog eens illustreert, dan ben je als webshop aan het helpen in plaats van puur te promoten. De bijna-koper krijgt als het ware een recensie voorgeschoteld, geen praat van de typische gladde stofzuigerverkoper uit het bekende verkoopcliché. Die neutrale aanpak is tot in de kern waar je als webshop met contentmarketing naartoe moet.

4. FAQ-content

Vaak onderschat maar zeker begenadigd met een positief imago bij klanten is de FAQ-sectie van een webshop. Meer dan in de klassieke productinfo gaan surfers op zoek naar neutrale informatie-oplossingen in FAQ-lijstjes. Ook op dat niveau kan je interessante keywords verwerken (keywords die relevant zijn in de customer journey).

Laat FAQ niet enkel gaan over verzenden of retourneren (ook belangrijk natuurlijk), maar durf dat ook op productniveau door te trekken. Wat moet u zeker weten over onze divisie met feestartikelen? Waarvoor waarschuwen wij bij vuurwerk? Wat hebben we daarover eerder op onze blog geschreven? FAQ is een interessante instapformule voor surfers die op hun hoede zijn nadat ze eerder elders minder positieve online ervaringen hadden.

5. En wat met je sociale media?

Je webshop zit ook op Facebook, heeft een Twitter-account en publiceert af en toe een fijn beeld op Instagram. Sociale media zijn zeker een krachtig middel om je webshop te promoten en horen zonder meer thuis in je contentmarketingstrategie.

Zijn ze de spil van je strategie? Meestal niet, maar zorg wel dat hun rol heel scherp en duidelijk is. Gebruik een tone-of-voice die coherent is met de andere kanalen en denk na over wat je op een netwerk wil bereiken. Twitter doet vaak dienst om snel en gericht service na verkoop te bieden, Facebook heeft vaak een bredere community-ambitie.

Op weg naar toegevoegde waarde

De grote bevinding uit de wisselende ervaring van de Coolblues, Amazons of Zalando’s van deze wereld is dat contentmarketing voor webshops echt wel kan werken op de verkoop zonder te moeten vervallen in de platte promotiebenadering. Lessen om te onthouden voor elke e-handelaar:

1. Breng je productinformatie op een manier die de klant met enige afstand helpt, die objectief is en soms zelfs kritisch voor het eigen aanbod durft zijn.

2. Vindbaarheid is cruciaal: publiceer zoals elke contentmarketer kwalitatieve content die je vooruithelpt in de zoekresultaten en verwaarloos je keywords niet.

3. Verzorg je vaste waarden: een blog en e-news zijn voor webshops vaak nog meer dan voor andere bedrijven een certitude met veel toegevoegde waarde bij een goede uitvoering.

4. Benut de middelen die echt op het lijf van een webshop zijn geschreven. Dat gaat van Twitter als service-instrument tot de kans om heel gericht te meten om het verband tussen content en sales te ontvouwen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.