Webinar : Marketing event van achter de keukentafel

Guy Vindevogel

Artikel door:
Guy Vindevogel - 08 september 2015 - 2457 Views

2457 Views

Zelf volg ik met de regelmaat van de klok, zeg maar 3 tot 4 keer per week,  wel één of ander Webinar.  Ik durf nauwelijks te becijferen hoeveel extra energie en reistijd het me zou hebben gekost om dezelfde hoeveelheid informatie te verwerken en nuttige netwerk-contacten op te bouwen zonder de virtuele seminarie-stekken waar ik gebruik van maak.  Laat staan dat ik de investering in zoveel uren informatievergaring, training en duiding zou kunnen verantwoorden. Maar daar gaat deze blog eigenlijk niet over. Wel verbaas ik me erover dat in Vlaanderen nog maar zeer weinig bedrijven gebruik maken van dit voor marketers interessant medium.

…. laten we de kaas van ons brood eten ?

Buiten enkele grote software verkopers, die regelmatig Webinars organiseren om hun nieuwe producten voor te stellen, of hun marketingprogramma’s toe te lichten, zie ik nauwelijks een Belgisch, laat staan Vlaams aanbod.   Niet dat ik meteen een massaal aantal websites verwacht, zoals op de Angelsaksische markt, maar ik merk wel dat bij onze Noorderburen de bedrijfjes die Webinars aanbieden als paddenstoelen uit de grond schieten.  Maar de markt is er blijkbaar wel.   Ik merk dat veel van de Nederlandse spelers, maar daardoor ook meteen de marketingbedrijven die van hun diensten gebruik maken, ook maar al te graag in onze achtertuin vissen als het op het aanbieden van producten en services aankomt.  En ook Brightalk telt meer dan 27 K bezoekers uit België en Nederland, ook al bieden ze voornamelijk Engelstalige kanalen.  Gaan we andermaal de kaas van ons brood laten eten.

… liever een live event-je

Ik hoop alvast van niet. Enerzijds zie ik hier een gebrek aan “early adopters”, die voldoende leergeld willen investeren , om het medium naar hun hand te zetten en daadwerkelijk deel uit te laten maken van hun marketingmix. Anderzijds hoor ik telkens heel wat tegenargumenten.  Blijkbaar zijn we in dat laatste super goed.   Natuurlijk hebben we die bourgondische cultuur, en vinden we een live-event heus wel leuker dan een eenzaam uurtje achter de PC of tablet en is een live seminarie nog pak efficiënter om te netwerken.  Maar als hiervoor naar Brussel of Antwerpen moet, verspeel je alleen al in de file al gauw dat uurtje dat je anders, met een kop koffie van achter je keukentafel, aan een Webinar had kunnen spenderen.

… virtueel aandacht krijgen kun je leren

Een ander veel gehoord argument is dat deelnemers aan een Webinar louter passief waarnemen en weinig feedback geven, veelal tegelijkertijd met andere dingen bezig zijn, en je als spreker ook geen non-verbale retour krijgt om je presentatie of verhaal bij te sturen.   Sommige van deze argumenten zijn zeker valabel en daar moet je ook rekening mee houden. Anderzijds beschikt de meeste software vandaag al over een aantal toeters een bellen en vooral de nodige live-rapportering om de aandacht van de publiek in het oog te houden en indien nodig bij te sturen.   Niet voor niks worden een aantal technieken, zoals bijvoorbeeld polls in de software ingebakken, om het virtuele publiek af en toe wakker te schudden.  Bovendien zullen geoefende presentators in hun betoog ook vaker  pakkende one-liners, een buzz-titel of gewoon opvallende beelden gebruiken om de aandacht erbij te houden.   Een goede coaching, voorbereiding en vooral een degelijke try-out doet op dat vlak worden.  Ook virtueel aandacht krijgen en behouden kun je leren.

… replay, back en forward

Een ontegensprekelijk voordeel voor de deelnemer, is dat je in nagenoeg alle gevallen over de mogelijkheid beschikt een Webinar ook na de go-live te (her)bekijken. Of je de voorstelling nu in zijn geheel hebt gemist, of iets dringends er gewoon doorheen kwam fietsen, je kan nagenoeg bij alle aanbieders zowel de opname bekijken, en ook de slides of een hand-out downloaden. Super handig en efficiënt.  Uit mijn eigen ervaring merk ik, dat ik toch altijd probeer om zoveel mogelijk de live voorstelling te volgen.  De virtuele interactie, ook al is die beperkt tot de mogelijkheid om vragen te stellen of deel te nemen aan een , maakt toch dat je net iets meer gefocust blijft.  Anderzijds is het herbekijken van de opname, of even terug  spoelen naar een interessant onderdeel dat niet volledig was doorgedrongen of begrepen een absolute toegevoegde waarde.

… vergroot je bereik

Voor marketers zijn die opnames trouwens een belangrijk gegeven. Je bereik is immers niet uitsluitend beperkt tot de live deelnemers, maar ook de “on-demand” kijkers vullen dit gestaag aan. In veel gevallen is het “off-air” bereik na verloop van tijd even groot of zelf groter dan de live-audience en je hebt de mogelijkheid om de opnames ook her en der op fora verder beschikbaar te maken.  Niet meteen dat ik nu wil pleiten voor het massaal promoten van de opnames van je event, anders kun je net zo goed podcasts produceren, maar het is wel een additioneel bereik wat je zonder al te veel inspanning of extra kost toevoegt.

… inhoud maakt het verschil

Genoeg stil gestaan bij de vorm. Laten we even naar de inhoud zelf kijken.  Net als bij alle andere media die door marketing worden aangewend is het ook hier natuurlijk van ontzettend groot belang om net die onderwerpen te belichten die interessant en boeiend genoeg zijn voor je doelpubliek.  Als je aan kennisoverdracht wilt doen, moet je natuurlijk die kunde en expertise ook in huis hebben.  Vaak is die kennis er wel, of kan deze in elk geval bij het netwerk van partners en leveranciers gevonden worden, maar veel marketers  durven nog steeds de stap niet te wagen om er ook daadwerkelijk iets mee te doen.  Misschien wel omdat kennis in bedrijven jarenlang de eigendom bleef van product en andere technische departementen, en product managers vaak niet de beste maatjes zijn van de CMO.  Of anderzijds omdat marketers, die de consument jarenlang zoet konden houden met mooie verhaaltjes, zelf nog al te vaak het belang van kennisoverdracht  onderschatten.

… demonstreer leiderschap en expertise

Toch vind ik het de moeite waard om erover na te denken en de stap te overwegen. De investeringskost is overal het algemeen relatief laag, en je kunt C-level al vast geruststellen dat je echt geen bedrijfsgeheimen hoeft prijs te geven om toch voldoende geloofwaardige en interessante informatie te delen.  Maar staar je anderzijds ook niet blind op instant lead-generation en korte termijn resultaat. Webinars kunnen in elk stadium van de “Customer Journey” nut opleveren, maar vooral op vlak van “Nurturing” en het demonstreren van  “Leadership” al dan niet gekoppeld aan andere media zoals blogs, bedrijfswebsites, publicaties en white papers, een welgekomen aanvulling vormen op de bestaande kanalen.

Guy Vindevogel

Artikel door Guy Vindevogel

Guy Vindevogel is al meer dan 20 jaar actief in de wereld van het internet en digitale bedrijfscommunicatie. Na een lange carrière in de automobiel business, waar hij instond voor het uitbouwen en realiseren van tal van interactieve applicaties en de drijvende kracht vormde achter verschillende websites, koos hij ervoor om zijn blikveld te verruimen en te migreren naar agentschapskant. Bij DigitasLBi vervulde hij tal van taken voor heel wat bekende merken en klanten van het bureau. Kenmerkend bij alles wat hij doet is zijn unieke talent om bruggenbouwer te zijn tussen de twee schijnbaar onverzoenbare werelden van Marketing en IT. Een sterke uitgangspositie voor een terdege strategische aanpak, digitaal advies en focus op klantenrelaties. Recent maakte Guy een nieuwe switch om terug te keren naar zijn oude liefde en opleiding, met name Communicatie en Storytelling. Of om met een verhaal, aangepast aan de digitale wereld vol internet en sociale media, bedrijven te helpen om hun business een nieuwe boost te geven.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...