Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Adblockers zetten de reclamewereld in rep en roer

Adblockers zijn de laatste jaren big business geworden. Volgens berekeningen van het Ierse bedrijf PageFair gebruikten vorig jaar alleen al 144 miljoen mensen adblockers om online reclame te weren, een stijging van maar liefst 70 % ten opzichte van het jaar voordien. Globaal komt dit neer op 5 % van alle mensen op aarde die toegang hebben tot internet, al stijgt dat percentage aanzienlijk in landen (tot wel 28 %) waar internet ondertussen gemeengoed geworden is. België behoort tot de middenmoot, met 12 %. Ook niet onbelangrijk om weten: voor 41 % van de 18- tot 29-jarigen horen adblockers bij het internet zoals Romeo bij Julia.

Een adblocker werkt op een verrassend eenvoudige wijze. Dit programma, dat in de meeste gevallen gratis gedownload kan worden, houdt alle mogelijke online reclame zodat de gebruiker een cleane surfervaring geniet. In de meeste gevallen worden flash-animaties geweerd, maar ook tekst, afbeeldingen en embedded video en audio geraken niet langer door deze reclamefilter. Webpagina’s laden veel sneller (in sommige gevallen is er een winst van wel 3 seconden, een eeuwigheid online), er wordt minder bandbreedte gebruikt en op privacyvlak zorgen adblockers ervoor dat persoonlijke informatie veel minder snel gedeeld wordt met derde partijen. Het bedrijf Cisco Systems luidde twee jaar geleden al aan de privacy-alarmbel want blijkbaar is het risico op een computervirus groter door online te shoppen dan door pikante websites te bezoeken. De cijfers spraken boekdelen: je loopt maar liefst 182 keer meer risico op een virus door op een reclamebanner te klikken dan door online naar porno te zoeken.

Lees ook:  Contentmarketing in tijden van corona: wat is zinvol en wat niet?

 

Apple is aan zet

Al bij al is het een klein wonder dat Apple nu pas besloten heeft om  content blockers toe te laten. Met de lancering van iOS9 is het voor het eerst mogelijk om een iPhone of iPad volledig advertentieloos te gebruiken. Een groot probleem voor de reclamesector, dat nu al een kwart van de inkomsten uit digitale reclamecampagnes aan zijn neus voorbij ziet gaan omwille van adblockers. Concreet komt het dit jaar alleen al neer op een verlies van 19,7 miljard euro. Veel beterschap is er niet in zicht, integendeel zelfs. Secret Media heeft bijvoorbeeld berekend dat amper 2 % van alle internetgebruikers bereid is om extra te betalen voor relevante online informatie.

Niet elk antwoord op een adblocker is het juiste

De reclamesector zoekt naarstig naar oplossingen om de stijgende groei van adblockers en het verlies aan inkomsten te counteren. Een juridisch gevecht lijkt sinds kort verloren moeite, zeker sinds RTL en Pro 7/Sat 1 dit jaar op faliekante wijze het onderspit delfden tegen Eyeo (het bedrijf achter Adblock Plus). Volgens de Duitse rechtbank van dienst “verhindert Adblock Plus geen diensten van RTL of Pro 7/Sat 1 omdat gebruikers autonoom en zelfstandig de beslissing nemen om de advertentieblokker te installeren om reclame te weren”. Eerder stootte Handelsblatt én Zeit Online ook op een gelijkaardige juridische “nein” om adblockers in Duitsland te verbieden.

Of komt de oplossing misschien van de ‘vijand’? Adblock Plus biedt aan bedrijven een dienst aan om hun advertenties toch toe te laten… mits ze 30 % van hun omzet nadien weer doorstorten naar Adblock Plus. In welke zin dan ook een flinke streep door de rekening van adverteerders en bedrijven die een consument proberen te bereiken.

Adblockers effectief counteren

Inzetten op content marketing is wel een effectieve manier om het groeiende legertje adblockers te counteren. Je biedt informatie aan waar de consument ook echt iets aan heeft. Met andere woorden: je gaat er als bedrijf van uit dat de consument in de eerste plaats informatie zoekt, en pas daarna interesse heeft in een concrete dienst of een product. Daarnaast is online content marketing niet dwingend, in tegenstelling tot online reclame, waardoor de consument minder snel geneigd is om verder te surfen. Tenslotte profileer jij je als bedrijf als een expert ter zake, als een heus referentiepunt, met duurzame klantrelaties tot gevolg.

In plaats van je als marketeer dood te staren op adblockers en online reclame waar geen enkele consument om gevraagd heeft, focus je jouw aandacht beter op relevante informatie die jouw bedrijf op een positieve, informatieve manier doet opvallen. Op die manier mag Apple elk jaar opnieuw uitpakken met een adblocker of content blocker, de aandacht voor jouw product of dienst zal er niet op minderen.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.