Disney varieert zijn content als de beste

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 25 augustus 2015 - 3700 Views

3700 Views

Sommige ondernemingen vrezen dat ze te weinig content hebben, anderen hebben er haast te veel en ook dat houdt risico’s in. Een goed voorbeeld is Disney. De core business van het bedrijf is content maken, maar hoe pak je dat aan op je owned media? Disney vond de sleutel: in plaats van er nog eens al die content dubbelop te verspreiden, zocht en vond het nieuwe succesvolle invalshoeken.

Van Mickey en Pluto over Peter Pan tot Toy Story, Cars, Planes, nog zoveel meer en in uiteenlopende formaten en kanalen: Disney heeft meer content dan de zee diep is. Maar die luxe brengt ook een nieuwe uitdaging met zich mee. Als je als content producerend bedrijf zelf je contentmarketing goed wil aanpakken, welke keuzes moet je dan maken? Welke elementen uit die schat aan content gebruik je en – vooral – welke gebruik je niet?

Disney vond het juiste ankerpunt

Om die vraag juist te beantwoorden, heeft Disney in termen van contentmarketing keuzes durven maken. Het zette bewust niet het hele advertising model achter zijn filmpromotie op de helling, maar investeerde in digitale contentmarketing als dienstverlening voor de bezoekers van zijn pretparken.

Disney had daar goede redenen voor. In dit artikel lees je hoe contentmarketing al heel vroeg vorige eeuw een rol speelde in de promotie van de parken.

Met de komst van digitale content maakte Disney van Disney Parks een uitmuntend voorbeeld van klantgerichte digitale contentmarketing. De content is er niet om nog eens al de al bekende producten in de kijker te zetten, maar om brand lovers nog meer te helpen en het merk op die manier aan klantenservice te laten doen. En Disney maakt het niet te moeilijk: alles begint bij een blog, de Disney Park Blog is de eyecatcher.

Disney Park Blog

De Disney Park Blog heeft alles wat een goede blog moet hebben. Het leest als een krant, brengt nieuws uit de parken, maar wisselt de ‘officiële’ tips ook af met content die gewoon heel nuttig is voor ouders van kleuters. Ideeën voor een feestje kunnen zo in harmonie leven met info over de duurzaamheidsambities van Disney Parks.

De blog blinkt ook uit in online video – hoeft dat te verbazen – waar veel aandacht is voor de vele werknemers die van de parken een succes maken. Dat zit pal op de trend naar meer menselijke content, al moet gezegd dat de stijl van Disney Parks eerder glad oogt (en ook dat hoeft niet helemaal te verbazen). De gladheid is misschien wel het enige echte minpunt in de inhoudelijke contentmarketingstrategie. Ondanks het feit dat de content niet echt salesgetint is, krijg je toch een sterk promogevoel. Dit is een nog al bij al geslaagd voorbeeld over de snoepjesmakers van Disney.

Vanuit de blog verbreden

De content die je op de blog vindt, is voor Disney Parks een hoofdpunt maar tegelijk ook een startpunt.

Ten eerste omdat de digitale content vervolgens ook goed scoort op andere sociale media. Je ziet hier hoe Disney het doet op YouTube, Google+, Twitter en Facebook.

Ten tweede verbreedt Disney Parks uiteraard ook offline, maar met dezelfde focus op bijvoorbeeld video. Waar de blog zeer breed ingrijpt, zowel in de buyer journey als de customer journey, ontwikkelde Disney Parks ook een zeer mooi traject specifiek voor de customer journey, voor de mensen die op bezoek komen in het park (lees ook onze blogpost over wat buyer journey en customer journey precies zijn).

Klassieke pretparkcontent (brochures, plannetjes) krijgt bijvoorbeeld het gezelschap van video tijdens verplaatsingen (van luchthaven naar hotel onder andere). Lees daarover zeker ook de blogpost van Emily Cretella, een content marketer die de proef op de som nam.

Cretella wil Disney Parks meteen tot beste contentmarketing brand ter wereld bombarderen. Misschien is dat net iets te veel eer, maar voor productiebedrijven van allerhande content is het wel een lichtend voorbeeld van hoe je je eigen focus het best in de markt kan zetten.

Tips om online copy te verbeteren

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...