Content met containers: waarom Maersk excelleert

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 07 augustus 2015 - 4883 Views

4883 Views

Wie nog twijfelt of contentmarketing voor B2B-bedrijven niet te saai, te ver-van-mijn-bed of te moeilijk is: kijk naar Maersk. Met containerschepen als core business in een typische B2B-sector als transport blinkt het bedrijf uit in contentmarketing. Hieronder lees je hoe Maersk dat aanpakt.

Toegegeven: de wereld van havens, rederijen, containerbehandelaars, terminals, douane en zo meer is zeker voor buitenstaanders niet altijd even sexy. Aan de binnenkant huist echter een schat aan informatie over hoe onze consumenten- en andere goederen per boot ons land bereiken en hoe dat transport zo optimaal mogelijk kan verlopen.

Het is ook een wereld die soms meer tech-minded is dan je zou denken. Je vindt er almaar slimme jongens, zoals deze Antwerpenaars van Avantida, die met nieuw cloudapps transport moderniseren. Om maar te zeggen: zo saai is deze business niet.

Kijken we naar de grote bedrijven die er actief zijn, dan spant eentje de kroon op vlak van contentmarketing. Maersk Line (deel van de Deense Maersk Group) is de grootste containerrederij op onze aardbol.

Vloot: 600 containerschepen, capaciteit: 2 miljoen standaardcontainers (dat is zo’n 19% van het wereldtotaal). De content die het bedrijf via zijn eigen en andere kanalen de wereld rondstuurt is om duimen en vingers bij af te likken.

1. Het speerpunt: de Maersk Line website

maersk siteHoewel ze bulkt van de content, ziet de site van Maersk Line er in de eerste plaats heel fraai uit. Weg met dat saai en stoffig havenimago en dat ligt niet enkel aan de kwalitatieve fotografie of vormgeving. Je vindt er bijvoorbeeld ook fraaie tools die toelaten om de hele vloot te volgen op de wereldkaart (de live map tracking fleet). Ook zeker te ontdekken: de mogelijkheid om de grootte van de schepen te vergelijken met monumenten als de Eiffeltoren of de Taj Mahal.

Op vlak van obligate content vinden we stukken zoals de historiek en de missie, een focus op de eigen autoriteit in de sector, maar ook en vooral op artikels en reportages over eigen werknemers.

Dit is een zeer menselijke content focus, die aantoont waarom mensen voor Maersk werken en waarom ze dat goed doen. Voor de pure B2B-lezer heeft Maersk dan weer heel wat marktanalyses in petto. Het juiste evenwicht zeg maar. Deze site profileert zich niet als een blog, maar brengt wel regelmatig nieuwe redactionele content en leest veeleer als een krant over Maersk.

2. Social media

De site geldt ook als startpunt voor de eigen social media van Maersk Line. Je kan er steeds de laatste posts op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ lezen. Het opgebouwde publiek is zelfs voor een mondiaal B2B-bedrijf op niveau met bijvoorbeeld 1,1 miljoen likes op Facebook en 116.000 volgers op Twitter.

En Maersk verdeelt zijn onderwerpen doordacht: Twitter is goed voor sectorinformatie, vaak echt technisch (denk maar aan de evolutie transittijden), terwijl Facebook meer een plaats is voor mooie beelden en voor de visie van Maersk op thema’s als ondernemen, innovatie, HR, enzovoort.

LinkedIn focust veeleer op pure bedrijfsinfo zoals nominaties voor prijzen, al kan bijvoorbeeld ook het belang van het nieuwe Suez-kanaal niet ontbreken.

3. Top blijven buiten de eigen kanalen

Maersk Line vertrekt van een heel kwalitatieve invulling van de basismix website plus social media, maar koppelt daar ook vrij exclusieve projecten op andere kanalen aan. Die leveren earned media op zoals het geval was dankzij de samenwerking met Lego om een echte Maersk containerboot in Lego op de markt te brengen.

Met Discovery Channel sloot Maersk dan weer een akkoord voor videocontent rond het grootste schip ter wereld. Dat eerder visuele gegeven kwam ook tot zijn recht op YouTube overigens.

De vier sleutels die de contentmarketing van Maersk top maken:

1. Het hoge niveau van de contentcreatie.

2. Het vermogen om in een niet zo sexy industrie toch een groot publiek op te bouwen.

3. Een eenvoudige kanalenkeuze, maar met een goed uitgewerkte verdeling van de onderwerpen.

4. Het oog voor mensen maakt de content over de containerbusiness een stuk toegankelijker.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

DCMC mediaforta
»

Het Digital Content Marketing Congress 2019 gaat binnenkort van start

Net zoals vorig jaar organiseert Mediaforta het Digital Content ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...

contentmarketingplan
»

De weg naar een sluitend contentmarketingplan

Hoe zet je als bedrijf de stap van fijne maar losse contentideeën ...

Account based contentmarketing
»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...