Instagram en Pinterest koppelen content explicieter aan sales

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 22 juli 2015 - 3060 Views

3060 Views

‘Shop now’ knoppen bij Instagram en ‘Buyable pins’ bij Pinterest zijn opvallende nieuwe tools van de betrokken sociale media. Maar vloeken deze shoppable ads niet fundamenteel met de basisidee achter contentmarketing? Of kunnen ze toch werken zonder consumenten meteen weg te jagen?

De relatie tussen content verspreiden en sales stimuleren hoeft niet altijd superdirect te zijn. Dat zit zo: content zorgt voor engagement, voor tevredenheid bij consumenten die blij zijn dat een merk helpt bij het oplossen van een probleem.

Die hulp resulteert in een bepaalde verbondenheid en die verbondenheid kan op termijn ook sales opleveren. Dat is de duidelijke maar delicate filosofie achter contentmarketing.

Shoppable ads

Die benadering komt echter onder druk als sociale media uitpakken met shoppable ads die wel zeer expliciet de link naar e-commerce maken. Vanwaar komt die druk? Mensen aanzetten tot kopen terwijl ze eigenlijk gewoon op zoek zijn naar interactie met vrienden of merken, kan fout aflopen.

En toch gebeurt het. Onlangs pakte Instagram uit met Shop Now-buttons en zette Pinterest zijn Buyable Pins op de kaart.

‘Shoppable social media’ luidde meteen het verdict in de reclamepers en die term had zowel een positieve als een negatieve bijklank, net zoals het systeem sterkten en zwaktes heeft. Tijd zal moeten uitwijzen of de systemen toekomst hebben en we mogen ze ook niet over dezelfde kam scheren.

De Buyable Pins belanden op producten die door de manier waarop gebruikers ze in beeld brengen automatisch een koopintentie kunnen opwekken. Het voelt niet per definitie onnatuurlijk om een verband te leggen met kopen. Bij Instagram zijn de beelden meer sociaal en is de link met kopen vager.

Sterktes van shoppable ads

1. Data. Wie Instagram zegt, zegt Facebook en wie Facebook zegt, zegt big data. De tandem Facebook-Instagram moet voordeel kunnen halen uit zijn enorme schat aan gebruikersdata om zijn shoppable ads relevant te maken. Of in elk geval relevant genoeg om bezoekers geboeid te houden. Of de ad slaagt, zal met andere woorden afhangen van het algoritme erachter.

2. Op maat van bepaalde sectoren. Sommige industrieën hebben een product dat haast gemaakt is voor dit soort reclame. Schrijf op: mode, lifestyle en reizen. En net daar moeten de ads natuurlijk kunnen overkomen.

3. Dicht bij koopintentie. Zeker voor Pinterest geldt dat veel bezoekers sowieso al in koopmodus staan. Als dan ads opduiken, hoeft dat niet meteen te storen en kan het zelfs als een opportuniteit overkomen.

Zwaktes van shoppable ads

1. Ver van de koopmodus. Op Instagram bevinden gebruikers zich nog niet altijd op het moment van de waarheid. Het is meer een plek voor inspiratie en ontdekkingen. Al kan een goede combinatie met Facebook om een aparte customer journey te creëren voor sommige merken soelaas brengen.

2. Overdaad schaadt. Door de beperkte koopmodus wordt het voor Instagram moeilijk om een groot volume ads te lanceren zonder de gebruikservaring te schaden.

En wat met de retailers?

Ook voor retailers is de toevoeging van shoppable ads een belangrijke gebeurtenis. Plots komen sociale media een belangrijk stukje van hun rol in het koopproces overnemen. Tot nu toe deed content op sociale media consumenten zin krijgen om op e-commerce sites te gaan checken of een product bijvoorbeeld mooi genoeg was.

Pinterest en Instagram filteren voortaan nog voor de shopper in de shop komt. Retailers kunnen maar beter deze ads goed in de gaten houden en als ze effect vaststellen dan dralen ze beter niet te lang met het integreren van deze ads in hun eigen contentstrategie.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...