Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Instagram en Pinterest koppelen content explicieter aan sales

‘Shop now’ knoppen bij Instagram en ‘Buyable pins’ bij Pinterest zijn opvallende nieuwe tools van de betrokken sociale media. Maar vloeken deze shoppable ads niet fundamenteel met de basisidee achter contentmarketing? Of kunnen ze toch werken zonder consumenten meteen weg te jagen?

De relatie tussen content verspreiden en sales stimuleren hoeft niet altijd superdirect te zijn. Dat zit zo: content zorgt voor engagement, voor tevredenheid bij consumenten die blij zijn dat een merk helpt bij het oplossen van een probleem.

Die hulp resulteert in een bepaalde verbondenheid en die verbondenheid kan op termijn ook sales opleveren. Dat is de duidelijke maar delicate filosofie achter contentmarketing.

Lees ook: Dat social media de president van de machtigste staat op aarde kunnen blokkeren, is een wake-upcall voor bedrijven die volop investeren in social media en Google

Shoppable ads

Die benadering komt echter onder druk als sociale media uitpakken met shoppable ads die wel zeer expliciet de link naar e-commerce maken. Vanwaar komt die druk? Mensen aanzetten tot kopen terwijl ze eigenlijk gewoon op zoek zijn naar interactie met vrienden of merken, kan fout aflopen.

En toch gebeurt het. Onlangs pakte Instagram uit met Shop Now-buttons en zette Pinterest zijn Buyable Pins op de kaart.

‘Shoppable social media’ luidde meteen het verdict in de reclamepers en die term had zowel een positieve als een negatieve bijklank, net zoals het systeem sterkten en zwaktes heeft. Tijd zal moeten uitwijzen of de systemen toekomst hebben en we mogen ze ook niet over dezelfde kam scheren.

De Buyable Pins belanden op producten die door de manier waarop gebruikers ze in beeld brengen automatisch een koopintentie kunnen opwekken. Het voelt niet per definitie onnatuurlijk om een verband te leggen met kopen. Bij Instagram zijn de beelden meer sociaal en is de link met kopen vager.

Sterktes van shoppable ads

1. Data. Wie Instagram zegt, zegt Facebook en wie Facebook zegt, zegt big data. De tandem Facebook-Instagram moet voordeel kunnen halen uit zijn enorme schat aan gebruikersdata om zijn shoppable ads relevant te maken. Of in elk geval relevant genoeg om bezoekers geboeid te houden. Of de ad slaagt, zal met andere woorden afhangen van het algoritme erachter.

2. Op maat van bepaalde sectoren. Sommige industrieën hebben een product dat haast gemaakt is voor dit soort reclame. Schrijf op: mode, lifestyle en reizen. En net daar moeten de ads natuurlijk kunnen overkomen.

3. Dicht bij koopintentie. Zeker voor Pinterest geldt dat veel bezoekers sowieso al in koopmodus staan. Als dan ads opduiken, hoeft dat niet meteen te storen en kan het zelfs als een opportuniteit overkomen.

Zwaktes van shoppable ads

1. Ver van de koopmodus. Op Instagram bevinden gebruikers zich nog niet altijd op het moment van de waarheid. Het is meer een plek voor inspiratie en ontdekkingen. Al kan een goede combinatie met Facebook om een aparte customer journey te creëren voor sommige merken soelaas brengen.

2. Overdaad schaadt. Door de beperkte koopmodus wordt het voor Instagram moeilijk om een groot volume ads te lanceren zonder de gebruikservaring te schaden.

En wat met de retailers?

Ook voor retailers is de toevoeging van shoppable ads een belangrijke gebeurtenis. Plots komen sociale media een belangrijk stukje van hun rol in het koopproces overnemen. Tot nu toe deed content op sociale media consumenten zin krijgen om op e-commerce sites te gaan checken of een product bijvoorbeeld mooi genoeg was.

Pinterest en Instagram filteren voortaan nog voor de shopper in de shop komt. Retailers kunnen maar beter deze ads goed in de gaten houden en als ze effect vaststellen dan dralen ze beter niet te lang met het integreren van deze ads in hun eigen contentstrategie.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.