Coca-Cola personaliseert zijn promoted tweets

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 29 juli 2015 - 2860 Views

2860 Views

Wie sociale media betaalt om zijn content te promoten, moet relevant en innovatief zijn om echt te kunnen scoren met zijn paid media investering. In Atlanta bij Coca-Cola hebben ze dat goed begrepen. Het kocht promoted tweets en besliste om te innoveren met personalisering. De link naar echte content ontbreekt enigszins in deze campagne, maar de techniek is wel een inspirerende nieuwigheid voor adverteerders die het in hun contentmarketing willen integreren.

Je kent ze wel, de direct mailings en de e-mails die je aanspreken met je voornaam, zelfs als de afzender niet echt een bekende van je is. Voor direct mail en e-mailmarketing is personalisering haast een evidentie geworden, maar op de sowieso iets socialere social media bleef de techniek tot nu toe achterwege. Dat was vreemd in een omgeving zoals Twitter bijvoorbeeld, waar gebruikers mekaar graag direct met gebruik van de @naam aanspreken.

Waarom promoted tweets personaliseren?

Coca-Cola kocht vorige maand als eerste grote adverteerder promoted tweets die verschijnen in de Twitter feed en de gebruiker met zijn voornaam aanspreken. De aankoop maakt deel uit van de editie 2015 van de intussen welbekende Share A Coke-campagne van de drankenreus, waarbij – hier komt de relevantie van personalisering – consumenten flesjes met hun naam erop kunnen bemachtigen.

De promoted tweet roept dan ook op een flesje te bestellen (voor 5 dollar overigens). Op zich lijkt dat op doordeweekse promo (en dat is het ook), maar toch valt de ingreep op omdat het de eerste keer is dat een groot merk op die manier de Tailored Audiences van Twitter zo openlijk benut. Twitter bevestigde overigens niet of andere grote merken dit ook op een of andere manier toepassen.

Plus en min

Voor bedrijven die op zoek zijn naar innovatieve manieren om via paid media hun content in de kijker te zetten, houdt de Coca-Cola case enkele interessante lessen in.

1. In de stijl van een grote geïntegreerd denkende adverteerder heeft Coca-Cola de gepersonaliseerde promoted tweets ingezet voor pure sales promo. Het kan ook anders: personalisering wordt efficiënter als je een consument met zijn voornaam aanspreekt en hem ook effectief content aanbiedt die hem in zijn customer journey vooruithelpt. Dat paste wellicht minder in het Share A Coke verhaal, maar is in wezen een enorme oppportuniteit van content marketers.

2. De aanspreking was in Twittertermen eerder gewoon: “Hey Paul”, “Hey Linda”, “Hey John”, enz. Veel sterker en mediumcorrecter zou het zijn om mensen direct via hun account aan te spreken @paul, @john of @linda.

3. De vraag blijft echter of de gemiddelde gebruiker van Twitter sterk onder de indruk is van de personalisering. Of de CTA efficiënter werkt met andere woorden omdat een merk je met je naam aanspreekt. Gezien de inhoud van de actie rond namen op flesjes draait, kan het hier haast niet onnatuurlijk overkomen, maar in een andere sales promo context is het niet zeker of consumenten hier echt happiger van worden. Coca-Cola maakte een goede inhoudelijke match, maar andere merken die hun paid media willen personaliseren, kiezen wellicht beter voor content promo dan voor sales promo in de call-to-action.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...