Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

7 tips voor het uitbouwen van een LinkedIn groep

LinkedIn groepen verenigen het beste van enkele marketingwerelden: het is, zeker voor b2b-bedrijven, een uitstekende manier om aan community building te doen en het is tegelijk een uitgelezen kanaal om heel gericht je content te verspreiden. Maar het is ook meer dan een groep starten en hopen dat de motor vanzelf gaat draaien. Zo pak je het goed aan.

 

LinkedIn, dat is een publiek van zowat 350 miljoen mensen. Te veel voor uw bedrijf natuurlijk, het is zaak om de massa af te bakenen en gericht content naar de juiste doelgroepen te brengen.

Een LinkedIn groep is in dat opzicht een opportuniteit. Je trekt geïnteresseerden aan met content, maar ook met het lidmaatschap van bepaalde opinion leaders met wie andere groepsleden in dialoog kunnen gaan.

En het is pull in plaats van push marketing die ook toelaat om echt te luisteren naar je publiek. Niets dan voordelen? Wel, het vergt een investering in tijd en middelen, maar het vergt ook continuïteit. Een groep kan doodbloeden en reanimeren is niet altijd even makkelijk. Enkele tips voor een goede LinkedIn groep.

Lees ook: Wat kan je als B2B-bedrijf met LinkedIn Stories?

1. Zorg voor fundamenten

Een LinkedIn groep aanmaken kan in een handomdraai, maar een goede groep vergt wat denkwerk vooraf. Werk rond een duidelijk thema of doel, zodat (potentiële) leden meteen weten waar het schip heen vaart, wat ze kunnen verwachten en wat niet.

Schrijf richtlijnen en stel regels op, maar denk ook in termen van SEO: gebruik de juiste keywords in de titel van de LinkedIn groep zodat ze kan opduiken in de search rankings. Nog een poot onder de tafel: verzorg je branding en maak duidelijk waarom je dit als merk doet.

2. Baken je LinkedIn groep correct af

Je kan kiezen tussen groepen die openstaan voor iedereen of enkel voor leden. De keuze hangt af van waar je als merk op mikt. Ben je een breed b2c-merk, dan is open vaak een betere keuze. Ben je een nichemerk of net een zeer exclusief bedrijf, dan kan een members only etiket van pas komen.

3. Ken je publiek

De oeradagium van alle marketing is ook hier op zijn plaats en je kan het ook héél concreet maken. Net een nieuw lid toegelaten? Geef hem de kans om zichzelf voor te stellen, leer hoe zo’n lid wil participeren, wat ze zoeken en hoe ze tegen enkele lopende discussies aankijken.

Misschien voelt zo’n nieuw lid zich beter bij een meer sporadische rol? Ook goed, maar het is fijn als iedereen daar van meet af aan zicht op heeft.

4. Valideer het lidmaatschap

Misschien ben je in jouw niche wel de enige met een LinkedIn Group, maar meestal zal de realiteit andersom zijn. Onder Linkedin Groups heerst concurrentie en veel leden ontmoeten mekaar in verschillende groepen.

Dat betekent dat jouw groep iets extra moet toevoegen om top-of-mind te worden of te blijven. De intrinsieke waarde van de content is wellicht de beste garantie, maar je kan meer doen. Een wekelijkse e-mail om de leden aan die content te herinneren bijvoorbeeld of een bericht van de manager over een vers losgebroken actuadiscussie.

Je kan ook proactief interessante mensen vragen om lid te worden (dan wordt het toch even push marketing) of je groep actief promoten op de Company Page op LinkedIn.

5. Spreek je ambassadeurs aan

Na verloop van tijd zal een LinkedIn groep enkele duidelijke lijnen blootleggen. Eentje daarvan is wie de meest gemotiveerde deelnemers zijn. Daar zicht op krijgen, betekent kansen creëren. Spreek die leden aan, voed hun motivatie met extra content, vraag hun advies, betrek hen in events, luister naar hun verhaal.

6. Stel een goede manager aan

Een goede LinkedIn groep leeft bij de gratie van een goede manager. Zorg voor een betrokken manager die toeziet op de naleving van de regels, die modereert, die de gesprekken in goede banen leidt en die alles leest.

Dat verhoogt de kwaliteit van de discussies en de motivatie van leden om eraan deel te nemen. Vermijd managers die aan zelfpromo (voor het bedrijf) doen terwijl ze modereren.

7. Durf ook te stoppen

Werkt een LinkedIn groep niet of hebben de leden het gevoel dat ze bereikt hebben wat ze wilden? Durf dan op tijd te stoppen. Er is niets fout met het stoppen van een LinkedIn groep als het bestaan ervan niet meer past binnen je strategie. Dan is het beter om de leden te bedanken of om hen de weg te wijzen naar een nieuw fris initiatief.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.