Hoe werkt paid promotion op Twitter?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 24 juni 2015 - 2934 Views

2934 Views

Onlangs kon je hier lezen hoe je met tweets (gratis) promotie kan maken voor je content op andere kanalen. Je kan echter ook gebruikmaken betalende promotie op Twitter. Dat lijkt absurd, of weggegooid geld, maar Twitter voorziet in mogelijkheden die de paid promotion zeker het overwegen waard maken. Welke mogelijkheden zijn dat en hoe werken ze precies?

In totaal kan je op Twitter vijf types van paid promotion inzetten. Die helpen om meer aandacht op je content te vestigen, maar voorzien ook in filters (zo optimaal mogelijk de interessante prospecten bereiken) en in mogelijkheden om lokaal te promoten. Hier lees je meer over de doelgroepmogelijkheden die Twitter via paid promotion aanbiedt.

Op de kansen die je gratis tweets bieden, komt op die manier een extra schil van meer gerichte (en dus betalende) promotietools. Tot die extra schil horen ook de metrics, met onder andere inzichten in het aantal impressies, clicks op links of embedded media, toevoeging aan favorieten, retweets en user profile clicks.

1. Uitgelichte tweets

Een paid promotion tweet heeft de vorm van een klassieke gratis tweet en ze verschijnen in of in de buurt van de homefeed en in de zoekresultaten. Je kan ze retweeten, forwarden of beantwoorden en ze duiken ook op in social media aggregators. Je kan multimedia integreren om het engagement te verhogen, maar algemeen gelden de regels van een klassieke tweet (hier te vinden) bij het opstellen van een goede promotweet.

Praktisch: uitgelichte tweets aankopen loopt via een veilingmodel, vergelijkbaar met Google AdWords en ze worden getarifeerd via CPE (cost per engagement). Je betaalt dus enkel als iemand klikt, retweet, beantwoordt, volgt, enzovoort.

2. Promotie accounts

Promotie accounts verschijnen in de ‘Who to follow’-secties van Twitter en mikken dus vooral op een snelle bereikopbouw. Je schrijft een kort stukje om uit te leggen waarom iemand je bedrijf moet volgen, Twitter biedt daarbij targeting tools aan om je te helpen om relevante mensen te bereiken.

Praktisch: meng het beste van twee werelden, een bondige duidelijk uitleg, maar ook je logo en een sterke call-to-action.

3. Twitter cards

Twitter cards voegen extra content toe aan een tweet via een grote afbeelding, een titel en een CTA-button onder de tekst in de tweet. Met deze vorm van paid promotion mik je vooral op relevante traffic naar bijvoorbeeld een productwebsite of een blogpost. Volgens Twitter zelf scoren tweets met een website card 43% meer clicks.

4. Lead generation cards

Je kan ook kiezen voor de meer specifieke ‘lead generation card’, die de optie inbouwt om gegevens door te sturen vanuit Twitter. Zeer nuttig om bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen voor een nieuwsbrief te verhogen. Deze cards kan je inzetten om zowel volgers als niet-volgers aan te spreken.

Praktisch: Twitter laat toe om CRM providers te integreren, waardoor je vergaarde data meteen kan koppelen aan je CRM-database.

5. Sponsored tweets

Sponsored tweets zijn een beetje van een buitenbeentje dat we toch toevoegen, maar dat uit de band springt omdat het niet Twitter zelf is dat de sponsored tweets aanbiedt. Om deze vorm van paid promotion te gebruiken, moet je in zee gaan met een derde partij.

Met sponsored tweets betaal je om andere Twitteraars jouw bericht naar hun publiek te laten verspreiden. Die volgers weten ook perfect dat ze een sponsored tweet te zien krijgen.

Zijn er ook minpunten aan paid promotion op Twitter?

Twitters paid promotion helpt om je content bij een ruimer publiek bekend te maken, om leads te verzamelen, om je merk op te bouwen, om nieuwe producten in de markt te zetten of een event aan te kondigen. Vaak gerichter dan de niet betaalde tweets die je schrijft, maar dat neemt niet weg dat er ook hinderlagen zijn.

Het biedsysteem voor aankoop vergt enige voorzichtigheid, maar werk ook strategisch juist. Leg aparte doelen vast voor paid promotion (niet zomaar ‘meer volgers’) om kostenefficiënt te kunnen werken. Zorg ook dat de content die je promoot van meet af aan uitstekend is (daarna ook nog, maar je start maar één keer).

Heb tot slot geduld: test, meet, herhaal wat goed is en weet dat het enkele maanden zal kosten om echt de vruchten te plukken. In die tijd bouw je ook ervaring op met het bieden en het gericht verspreiden van je paid promotion op Twitter.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...