Periscope en Meerkat: het gevecht van het jaar?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 05 mei 2015 - 2348 Views

2348 Views

Met het uitzenden van ‘Het Gevecht van de Eeuw’ tussen Floyd Mayweather en Manny Pacquiao heeft Twitter zijn dienst Periscope een stevig duwtje in de rug gegeven. De discussie rond de boksmatch toont aan hoe scherp het gevecht tussen Meerkat en Periscope wordt. Tegelijk maakt het echter ook duidelijk hoe groot de impact livestream video voor contentmarketing kan worden.

Het fel besproken duel tussen Floyd Mayweather en Manny Pacquiao is voor Twitter de gelegenheid gebleken om Periscope volop in de spotlights te zetten. HBO en ShowTime vroegen kijkers honderd dollar om de wedstrijd te kunnen volgen, Periscope bood de kamp gratis aan met een lagere beeldkwaliteit.

Dit artikel op Mashable evalueert de kwaliteit en meldt ook dat er tienduizenden kijkers de weg naar de dienst van Twitter vonden. De tweet dat niet Mayweather of Pacquiao de winnaar was, maar wel Periscope, was niet al te ver gezocht (ook al streamden ook Meerkat-gebruikers de kamp).

Stevige strijd

Nadat Meerkat de voorbije weken de hype naar zich toe trok, was het ditmaal dus Periscope dat de aandacht van de wereld vestigde op de kracht van livestream video. De kans is groot dat beide diensten nog even in het middelpunt van de belangstelling blijven.

Reden één daarvoor is Meerkats almaar hechtere relatie met Facebook. De dienst voor livestream video kondigde een integratie aan waardoor de livestreams rechtstreeks op Facebook te zien zijn. Wie de update van Meerkat installeert, kan met andere woorden zijn streams delen via Facebook.

Meerkat lijkt op die manier te willen vermijden dat het geplet wordt onder de power die Twitter momenteel ontwikkelt om Periscope te promoten. Facebook is tot nader order een pak groter dan Twitter en opent met deze integratie een immense markt voor Meerkat. Tot een echte overname komt het (voorlopig?) niet.

Piraterij van Periscope en Meerkat

Reden twee voor de blijvende aandacht is de piraterij-discussie die sinds zaterdag is losgebarsten. Een bokskamp broadcasten die grote jongens als HBO klanten kost, is vragen om herrie. Dat wist Twitter vooraf maar al te goed, ook al argumenteert het nu dat Periscope vooral kijkers lokte die van hun leven geen stuiver voor een bokskamp op televisie zouden betalen.

Dat houdt gezien de beeldkwaliteit steek, maar toch is het deksel van de doos: kan online live video zomaar betalende content pirateren en organisatoren, tv-zenders of hun adverteerders inkomsten laten mislopen?

De kracht van live

De vergelijking met Napster is nooit ver weg, maar ditmaal lijkt de discussie een extra dimensie te hebben. Voor het filmen van sportwedstrijden of concerten valt zonder twijfel een regeling uit de bus. Noch Meerkat, noch Periscope willen à fond een piraat zijn, ze zien een heel klein beetje piraterij veeleer als een handig promotiemiddel of controverse marketing.

Wat ze met piraten- en andere stunts vooral willen aantonen is hoe groot de kracht van livestream video kan zijn. Elke smartphone bezitter kan filmen en meteen verspreiden. Tekst neerpennen (in 140 tekens bijvoorbeeld) en meteen posten, was al langer mogelijk. Maar beeld laat minder interpretatie toe dan tekst en het live-element vermijdt ook elke manipulatie. Livestream is daarom een bijzonder krachtig consumentenmedium.

Maar ook voor adverteerders zit er iets in, zoals we hier al beschreven. Nu lijken de diensten nog een aanval op zuur betaalde advertentieblokken, maar bedrijven die met livestream aan de slag gaan, kunnen een voorsprong opbouwen in het brengen van snelle maar doordachte en bovenal geloofwaardige videocontent.

Misschien en liefst iets minder impulsief dan de filmende consument zal doen, maar met veel extra waarde voor de content en de boodschap die je wil brengen. Meerkat en Periscope voeren onderling misschien het gevecht van het jaar, maar samen werken ze aan een absoluut niet te onderschatten omwenteling in het owned mediagedrag van consumenten en bedrijven.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...