Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Data als inspiratie voor contentmarketing

Inspiratie voor het maken van nieuwe content komt niet enkel via verlichte ideeën of sterke ingevingen. Ook data zijn een meer dan gefundeerde inspiratiebron bij het vastleggen van een lijst met nuttige topics. Als onderneming kan je zowel terugvallen op de resultaten van bestaande content, sectordata of bevragingen van personeel en consumenten.

Voor veel bedrijven is het een van de eerste en grote bezorgdheden bij het investeren in contentmarketing: zullen we voldoende content kunnen produceren en waar moet al die inspiratie vandaan komen?

Met een goede voorbereiding, een dito afstemming op belangrijke gebeurtenissen of aandacht voor de context van belangrijke projecten kom je al een eind ver. Maar content ideeën kunnen net zo goed gebaseerd moeten zijn op harde data. Steeds meer specialisten erkennen zelfs dat het een goed plan is om data als onderbouw te gebruiken voor een contentplanning.

Maar welke data kan je best inschakelen?

Lees ook: Content als hoeksteen van je B2B-events

1. Eigen content data

Meten hoe je bestaande content presteert, is niet enkel nuttig om die content en de investering erin te evalueren. Het is net zo goed een prima bron aan inzichten om nieuwe content op te baseren.

Vertrek daarbij van een eenvoudige regel: lezers of kijkers zullen geneigd zijn om meer of opnieuw te consumeren van wat ze appreciëren (én omgekeerd). Wat meet je best om dat in te schatten? Views en leads uiteraard als indicator van content die populair is en/of voor engagement zorgt. Zeker voor de leads en conversies is marketing automation software een handig hulpmiddel.

Maar meet ook de tijd die lezers of kijkers op een pagina spenderen. Google Analytics kan aantonen dat content met misschien niet zo heel veel views wel lange bezoektijden heeft opgeleverd. En ook dan kan het lonen om vergelijkbare onderwerpen uit te diepen.

Tot slot kan ook het tracken van de comments een toegevoegde waarde hebben. Niet enkel het aantal, maar ook de kwalitatieve output: welke vragen stellen mensen en wat is nuttig om verder uit te werken?

2. Social media data

Shares van content op je owned media zijn eveneens een sterke indicator van de populariteit van bepaalde types content of onderwerpen. Het voordeel van sociale media is dat je deze data niet enkel uit je eigen content kan distilleren: kijk ook naar de shares van content die je cureert of naar onderwerpen die elders goed scoren en mits een originele invalshoek voor jouw bedrijf van pas kunnen komen. Tools zoals Buffer and SharedCount lenen zich hier uitstekend toe.

3. Sectordata

Als bedrijf dat content produceert, mag je echter niet enkel de slaaf van je lees- en deelcijfers worden. Heb ook oog voor wat leeft in je sector en benut daarvoor de juiste data. Veel wijsheid schuilt in de conversaties die aan de gang zijn op het internet. BuzzSumo analyseert content die goed werkt in bepaalde sectoren, maar ook Google Trends is nuttig. Daarna is het opnieuw vooral zaak is om de ondewerpen op originele manier uit te werken voor jouw doelgroep.

4. Kwalitatieve data

Tot slot is het belangrijk om niet enkel puur kwantitatieve data in overweging te nemen. Voeg ook een stevig shot kwalitatieve input toe. Stel een bevraging op voor je sales teams naar wat leeft in de sector en filter onderwerpen uit hun antwoorden. Ook brainstorms kunnen een succesrecept zijn, maar maak vooraf duidelijk dat het de bedoeling is om de input te koppelen aan al bestaande data over content behoeften.

Dezelfde reflex kan ook werken via directe interactie met je consumenten. Praat niet enkel op sociale media of via mail met hen. Luister in focus groepen naar hun noden en ideeën. Zoals gezegd gaat het om kwalitatieve research: je hoeft niet steeds 100 klanten te bevragen om content onderwerpen te zoeken. Een focus groep, naar analogie met een redactieraad, met vijf tot tien klanten kan al heel wat nuttige data opleveren.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.