Leads topdoel contentmarketing voor tech-bedrijven

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 02 april 2015 - 3246 Views

3246 Views

Marketingdepartementen binnen technologiebedrijven richten hun contentmarketing sterker dan die in andere sectoren op het inzamelen van leads. Dat is de opvallende vaststelling van een nieuw onderzoek dat het Content Marketing Institute onlangs presenteerde. De technologiebedrijven leiden de dans in de hang naar meetbaarheid en hardere metrics voor contentmarketing.

Het Content Marketing Institute (CMI) van Joe Pulizzi heeft een reputatie opgebouwd in het blootleggen van de contentmarketinggewoonten in uiteenlopende sectoren.

Meestal gaan de onderzoeken over bedrijven in Noord-Amerika, maar de resultaten zijn relevant voor Europa wegens de voortrekkersrol die met name de Verenigde Staten hebben.

Door de opeenvolging en de breedte van de onderzoeken, heeft het CMI intussen ook een mooie vergelijkingsbasis opgebouwd. Dat vooral maakt de resultaten van dit nieuwe onderzoek interessant.

Leads als heilige graal

Vorig jaar onderzocht het CMI namelijk bij marketers in technologiebedrijven hoe zij tegen contentmarketing aankijken. De belangrijkste conclusie: deze marketers hechten heel veel belang en ook een stijgend belang aan het genereren van leads als doel van contentmarketing.

In een jaar tijd groeide de groep die dit als topdoel aanwees van 86% naar 91%. Daarmee zijn de tech marketers ook de meest door leads begeesterde categorie. Op ruimere afstand volgen doelen zoals sales (80%) en brand awareness (79%).

lead generation

Interessant bij technologiemarketeers is de vraag hoe zijn hun contentmarketinginspanningen meten. De focus van hun onderneming sluit immers aan bij meetbaarheid, maar het is ook altijd uitkijken of de metrics aansluiten bij wat de maketeers over hun doelstellingen verklaarden.

De antwoorden tonen zich coherent: de aandacht metrics die leads en verkoop in kaart brengen is sterk. Websitetraffic blijft bovenaan staan (gebruikt door 66% van de tech-marketeers), maar sales lead quality (62%) of hogere conversieratio’s (61%) volgen daar net achter. De SEO ranking (39%) of het aantal inschrijvingen (30%) zijn duidelijk minder prioritair qua meting.

Een goede strategie zorgt voor goede ROI-meting

Een van de stokpaardjes van Joe Pulizzi is de vraag of bedrijven een goed gedocumenteerde contentmarketingstrategie hebben en ook deze keer blijft die niet achterwege. En hij relateert de vraag zelfs aan de meting van de return-on-investment.

“Van het totaal onderzochte staal technologiemarketeers zegt 24% dat hun organisatie succesvol is met het in kaart brengen van de ROI van hun contentmarketingprogramma”, schrijft Pulizzi op zijn blog.

“Bij andere b2b-bedrijven ligt dat cijfer op 21%. Het vertrouwen stijgt echter als bedrijven ook aangeven dat ze een gedocumenteerde contentmarketingstrategie hebben: 40% van de bedrijven die dat beweren, zijn ook succesvol bij de ROI-meting.”

Engagement blijft de motor

Gevraagd welke initiatieven de tech-marketeers willen nemen om hun contentmarketing te verbeteren, blijkt dat meer engagerende content de vurigste wens is. In B2B is interactie en engagement nog meer dan in B2C een vaste klant bij de grote werkpunten.

Tech bedrijven hebben ondanks hun vertrouwdheid (en die van hun klanten) met digital toch wel dezelfde bezorgdheid. 73% wil er op inzetten, 63% noemt het zelfs de grootste uitdaging.

Andere prioriteiten zijn beter bezoekers converteren (71%) en het publiek beter begrijpen (69%). Ook het vinden van goede manieren om content te hergebruiken scoort hoog (66%).

Alle resultaten van het CMI-onderzoek lees je in deze Slideshare-presentatie.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

Contentmarketing in tijden van Corona wat is zinvol en wat niet
»

Contentmarketing in tijden van Corona: wat is zinvol en wat niet?

De voorbije weken bekroop veel contentmarketeers de vraag wat ze ...

»

Zo maak je een dashboard met B2B content metrics

In deze blogpost leerde je welke metrics interessant zijn om de ...

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...