Hoe herken je kwalitatieve content?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 13 april 2015 - 2318 Views

2318 Views

Met stip op één in de lijst van adviezen voor goede contentmarketing staat volgende goede raad: zorg ervoor dat je content kwalitatief is. Dat betekent dat de content die je maakt in staat moet zijn om problemen of vragen van je doelgroep op te lossen. En in één beweging helpt de content dat doelpubliek ook een stapje vooruit in het aankoopproces. Het zijn twee wezenlijke kenmerken, of eerder realisaties, van kwalitatieve content. Maar hoe herken je die kwalitatieve content meteen? Hoe weet je dat je tekst, video of infograph kans op slagen heeft?

Om te weten of je content goede kaarten heeft, hoef je echt niet te wachten tot de eerste data over de consumptie of het delen ervan binnenlopen. Kwalitatieve content laat zich van meet af aan herkennen, meer nog: het is een goed plan om alle content voor het optimaliseren van de vindbaarheid en voor de verspreiding even te toetsen aan dit lijstje met kwaliteitscriteria.

1. Originaliteit

Dit eerste criterium geldt voor iedereen die informatie verspreidt: van het bedrijf dat zijn inzichten in een marktsegment meedeelt tot een krant die artikels over de actualiteit brengt. Content voor of van herkauwers scoort laag op originaliteit en verliest aan kwaliteit. Zoek onderwerpen of invalshoeken waarmee je je kan onderscheiden.

Ook content curatie hoeft zich hierdoor niet aan de kant te laten duwen. Je kan een onderwerp dat eerder aandacht kreeg, perfect opnieuw aanbrengen vanuit je eigen standpunt: met een kritische noot, een specifieke ervaring of andere aanvullende informatie.

2. Kwalitatieve content kent zijn publiek

Toch is zelfs super origineel zijn niet altijd voldoende. De content moet ook aansluiten op de behoeften van je publiek. Zoek naar originaliteit binnen het veld van thema’s dat relevant is voor de doelgroep. En denk niet te snel dat vooral jouw product voor hen relevant is.

Meestal schuilt de relevantie in uitleg over het probleem dat jouw diensten of producten kan oplossen. Dit lijkt evident, maar deze stap is cruciaal: wie fout kiest, trekt ook de foute doelgroep naar zijn owned media.

3. Sterke content vertelt een verhaal

Lezers en kijkers houden van verhalen. Storytelling is een geweldige add-on voor content. Op zich kan die ook wel kwalitatief zijn zonder verhaal, maar zowel kleine als grote verhaalelementen zorgen meestal voor succes. Kleine elementen zijn vaak korte voorbeelden of anekdotes om de theorie te duiden, grote vinden meestal hun weg in cases of interviews.

4. Vormelijk in orde

Kwaliteit hangt niet enkel samen met inhoud. Ook vormelijk moet het snor zitten en dat heeft meerdere dimensies: spelling en grammatica om de meest voor de hand liggende te noemen, maar ook de mogelijkheid om de content zonder problemen op het juiste device te lezen. Schrijf anders voor het internet dan voor papier, maar zorg er ook voor dat je content mobiel even goed te raadplegen is als op het scherm.

Durf ook je gevoel te volgen

Met de bovenstaande tips kan je al iets geruster aan het verspreiden van je content beginnen, maar toch blijft de reactie van je publiek altijd een tikje onvoorspelbaar. Ook content die niet netjes binnen de bovenstaande lijntjes loopt, kan aanslaan. En content die wel nauwgezet de regeltjes volgt, kan floppen.

Daarom geven de meeste specialisten ook de raad om het buikgevoel niet te negeren. Soms voel je gewoon aan dat een artikel of een video klaar is om een groot succes te worden, zonder dat je sluitend kan verklaren waarom. Ook dan moet je durven publiceren.





21 tips for effective online copy



Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

outsourcen contentproductie
»

5 redenen waarom je contentproductie moet outsourcen

Als een bedrijf beslist om te starten met contentmarketing, is een ...

»

Hoe doe je aan social selling op LinkedIn?

Social selling is een verkooptechniek waarbij je social media ...

video producer
»

Wat doet een video producer precies?

In digitale contentmarketing is het maken van online video’s al ...

»

Hoe kan content je employer branding versterken?

Bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers doen in stijgende ...

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...