Google beloont mobile friendly sites. Is jouw content klaar?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 21 april 2015 - 3170 Views

3170 Views

Websites die ook over een sterke mobiele versie beschikken hebben een streepje voor op Google. Of omgekeerd: wie er geen heeft, zakt weg in de zoekresultaten. Wat zijn de gevolgen van deze “mobiele straf” van Google voor jouw content?

‘Mobileggedon’. Dat is de trendy term die al enkele maanden over het internet waart als het gaat om de aangekondigde wijziging van het zoekalgoritme van Google. De aanpassing, die vanaf vandaag in werking treed, pimpt de ranking van websites die mobile friendly zijn, maar straft de sites die minder uitblinken in toegankelijkheid op de smartphone.

Google heeft uiteraard enkele valabele redenen om in te zetten op mobiel. Ten eerste past het bij het kwaliteitsstreven op vlak van content: ook bedrijven die inspanningen doen om kwalitatieve content voor mobiele dragers te maken, mogen daarvoor beloond worden.

Ten tweede wil Google naar eigen zeggen meer relevante app content in de zoekresultaten laten opduiken. Ten derde, minder uitgesproken maar niet geheim, is de bijsturing van het algoritme gewoon logisch gezien de stijgende penetratie van mobile en het inherent toenemende belang ervan in de zakelijke inkomsten van Google.

Redenen genoeg dus, maar dat verhindert niet dat de impact van het nieuwe algoritme op termijn zeer goed voelbaar zal zijn. Belangrijke nuance: het nieuwe algoritme heeft enkel een impact op de zoekresultaten via smartphone en niet op de lijsten die je op je desktop, laptop of zelfs tablet ziet verschijnen.

Is mijn site mobile friendly?

Om in te schatten wat de impact van het nieuwe algoritme is op uw content, moet je eerst te weten zien te komen of jouw site mobile friendly is. De goede en ook enige manier om dat te weten te komen, is uitzoeken of je site al over een mobile friendly label beschikt in de zoekresultaten.

Je kan daarvoor gebruikmaken van de mobile friendly testing tool. Wie mobile friendly werkt, moet er echter wel nog rekening mee houden dat het nog even kan duren voor Google jouw site als dusdanig indexeert. Volgens de gespecialiseerde website searchengineland.com kan dat tot 72 uren duren.

Nog een belangrijke nuance: voor mobiele zoekopdrachten is mobile friendly momenteel zeker niet het enige criterium waarmee Google aan het ranken gaat. Google liet weten dat kwaliteitscontent nog steeds goed kan ranken, ook als de site niet al te mobile friendly is.

Hoe maak ik mijn site mobile friendly?

Om te weten hoe je een site mobile friendly maakt, is het zeker ook goed om te weten hoe je ze mobiel onvriendelijk maakt. Google publiceerde een lijst met de zeven meest gemaakte fouten, zoals geblokkeerde Java-scripts of niet-afspeelbare inhoud.

Met die tips in het achterhoofd wijzen SEO-specialisten op enkele belangrijke ingrepen voor bedrijven die hun website meer mobile friendly willen maken.

1. Zorg dat de content toegankelijk is

Op basis van de mobile friendly test tool en van de Google Webmaster Tools voor mobile usability krijg je een inzicht in een reeks van parameters voor gebruiksvriendelijkheid: het gebruik van Flash, content met foute afmetingen, icoontjes die te dicht bij elkaar staan om ze via touch aan te klikken, enzovoort.

Ga zeker ook na of Google relevante SEO-elementen (de titel, de meta description van elke pagina) mobiel ontdekt en of de snelheid van je mobiele website hoog genoeg is. PageSpeed Insights van Google kan hierbij helpen.

2. Houd rekening met het mobiele zoekgedrag

In Google Webmaster Tools kan je filteren op mobiel om uit te zoeken wat de topzoekopdrachten of toppagina’s zijn en je kan vergelijken of die overeenstemmen met het desktop zoekgedrag. Reisagenten bijvoorbeeld zouden kunnen vaststellen dat reizigers mobiel andere informatie over bestemmingen opvragen dan wanneer ze met de laptop aan het zoeken gaan.

Ook de click-through-ratio en de conversieratio van bepaalde pagina’s kunnen verschillen. Het is belangrijk om die inzichten te verzamelen en mee te nemen in het maken van content. Over sommige onderwerpen die zeer relevant zijn voor mobile heb je misschien nog niet geschreven.

3. Pas je keywords aan

Maar de inzichten hebben ook een ander gevolg: keywords. Gebruik de lessen over het mobiel zoekgedrag en identificeer specifieke keywords voor mobiele pagina’s. Google Keyword Planner kan daarbij van pas komen (je ziet bijvoorbeeld ‘Mobile Trends’ of ‘Breakdown by device’).

Controleer of je pagina’s mobiel gerankt worden op die keywords en waar de pagina’s van je belangrijkste concurrenten zich bevinden.

4. Promoot en indexeer je app

Ook paid media komen om de hoek gluren. Specialisten wijzen erop dat het kan helpen om content die je via een app verspreidt te promoten, bijvoorbeeld via app banners of landingpages. De volgende stap is het klaarstomen van je app voor indexering door Google. In deze gids lees je hoe dat kan.

5. Schrijf mobiel

Last but not least: zoals schrijven voor het web een discipline op zich is geworden, wordt schrijven voor mobile dat evenzeer. Het codewoord is ‘kort’: korte titels, korte paragrafen, geen overbodige zinnen of woorden. Less is more. Op de site van het Content Marketing Institute breekt Neil Patel alvast deze lans voor mobile writing.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...