Google gaat ranken op betrouwbaarheid. Is jouw content klaar?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 10 maart 2015 - 5019 Views

5019 Views

Google werkt aan een systeem dat websites rangschikt volgens betrouwbaarheid in plaats van populariteit. Knowledge Vault is de naam en voor contentmarketers klinkt het als fantastisch nieuws. Dat is het ook, zeker voor wie in kwaliteit durft investeren, maar is betrouwbaar zijn genoeg om klaar te zijn voor Knowledge Vault?

Websites rangschikken op basis van betrouwbaarheid is geen kleine klus. Het vereist een megacheck van feiten en om dat te realiseren, bouwt Google aan een bijzonder uitgebreide kennisdatabank.

Voor alle duidelijkheid: Google test het systeem, maar het is nog niet operationeel. Weinig lijkt echter te verhinderen dat het dat op termijn wel wordt.

De databank kreeg de naam Knowledge Vault mee en bevat op dit moment om en bij 2,8 miljard feiten. Die feiten klasseert Google als ‘betrouwbaar’, bronnen zijn Wikipedia, Freebase of de CIA. De bronnen geven aan dat het toekomstige rankingsysteem nog een rist discussies wacht over waarheid, leugens en alles wat zich middenin bevindt.

Dat Vladimir Poetin bijvoorbeeld echt de intentie had om de Krim te heroveren was recent nog een onwaar feit dat velen echter waarschijnlijk achten, maar sinds gisteren is het een waar feit dat de Russische president zelf bevestigde. Ook met ‘knowledge’ kan het verkeren.

Goed nieuws voor contentmarketing

Kijken we naar de plannen van Google dan wil de zoekreus alle sites vergelijken met de feiten in de databank. Dat levert een score op (een Knowledge Based Trust-score) en hoe beter die score, hoe hoger de plaats in de zoekresultaten.

De systematiek is slecht nieuws voor wie klinkklare onzin op het web plaatst, maar het is ook de vraag hoe de vergelijkingen zullen omgaan met bijvoorbeeld satirische sites. Voor contentmarketers is een rangschikking op basis van betrouwbaarheid goed nieuws.

Zeker wie investeert in kwaliteit en dus in betrouwbare informatie moet met deze manier van rangschikken zijn voordeel kunnen doen. En het idee van Google sluit aan bij het basisidee van contentmarketing.

Google wil zijn zoekers kwalitatieve content bieden, bedrijven met een degelijke contentmarketing willen hun doelgroep helpen via kwalitatieve content. Zelfde focus, zelfde missie.

Maak je site klaar voor de betrouwbaarheidsranking van Google

De vraag hoe je je voorbereidt op Knowledge Vault lijkt dus een zeer eenvoudig antwoord te hebben: wees betrouwbaar, investeer in content die ertoe doet en die specialisten elders bevestigen.

Dit wordt met Knowledge Vault meer dan ooit een conditio sine qua non, maar nu al is duidelijk dat je als bedrijf meer kan doen om je content in de gratie van Knowledge Vault te brengen.

1. Focus op originaliteit en toon je bronnen

Schrijf je over ondewerpen die nieuw zijn, dan kan je Google helpen door de betrouwbaarheid te onderlijnen. Alex Butzbach (Brafton) schreef eerder al over het belang van links naar gereputeerde bronnen om van daaruit originele analyses of verhalen te creëren.

Die combinatie kan succes opleveren in een betrouwbaarheidsranking. Verwar Butzbachs tip echter niet met het samenrapen van content op andere sites. Content curatie met weinig aandacht voor originaliteit en waarheid, zal wegzakken in de Vault-resultaten van Google.

2. Herzie je SEO en verzorg je HTML-code

SEO-specialist Marcus Howling kijkt echter verder dan de inhoud. Hij legt in dit artikel uit hoe Knowledge Vault op je site op zoek zal gaan naar de content die het toetst aan de feiten. Sites met een minder cleane HTML-code zullen daarbij in het nadeel zijn.

Een knappe architectuur en verzorgde HTML helpen om je betrouwbare content verifieerbaar te maken. Howling wijst verder op het belang van een XML sitemap en stelt vragen bij pagina’s die focussen op keyword

Slotsom: wees betrouwbaar, maar bouw ook een website die het mogelijk maakt om die betrouwbaarheid te staven. De SEO oude stijl zal met Knowledge Vault weer wat aan belang verliezen, maar wie bedrijven kan bijstaan om naast vindbaar ook verifieerbaar te worden, zal daar niet over hoeven te mopperen.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Met deze metrics meet je of je B2B content werkt

Het aantal bezoekers, de gemiddelde tijd op een pagina of de bounce ...

»

Content als hoeksteen van je B2B-events

Voor marketers zijn B2B-events uitgelezen kansen om hun publiek ...

online video B2B
»

Zo gebruik je met succes online video in B2B-contentmarketing

Online video is de voorbije jaren een van de favoriete ...

»

Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Inzetten op visual design is voor contentmarketers in B2B een must. ...

B2B-content social media
»

Past je B2B-content ook op sociale media?

B2B-content op LinkedIn is zeer normaal, maar moet het ook op andere ...

»

Checklist voor het maken van goed onderbouwde B2B-content

Om succesvol te zijn met B2B-content, moet je content betekenisvol, ...

B2B content
»

Help, mijn B2B-content is niet efficiënt!

Content maken voor een B2B-publiek brengt specifieke eisen met zich ...

»

Moet er wel een copywriter in je contentteam?

Het is een hoeksteen van goede contentmarketing: inhoudelijk sterke ...

»

Vermijd de grote denkfouten bij B2B contentmarketing

Contentmarketing in B2B verschilt grondig van contentmarketing in ...