Gevonden worden op Pinterest, hoe doe je dat?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 24 maart 2015 - 3215 Views

3215 Views

Contentmarketing via Pinterest draait in essentie om de vraag hoe je beelden en visuele content creatief inzet binnen je strategie. Die focus op beelden houdt echter ook een valkuil in, want nog te vaak verwaarlozen ‘Pinners’ hun keywords. Die zijn ook op Pinterest essentieel om gevonden te worden.

Bedrijven die met hun content naar boven wil komen in de zoekmachine van Pinterest hebben naast regelmatige en kwalitatieve updates ook nood aan goede keywords. De creatie van tekst voor een blog, roept haast automatisch de vraag naar juiste keywords op.

Maar door het belang van visuele content op Pinterest is het niet ondenkbaar dat net dat element al eens ondergesneeuwd raakt, met alle gevolgen vandien voor het creëren van extra verkeer richting je Pinterestpagina en voor het vinden van geïnteresseerde volgers.

Voor de echte Pinners is de keywordreflex niet altijd aangenaam. Ze focussen graag op het bouwen van hun pagina. Nadenken over welke keywords in je beschrijving moeten komen is niet altijd iets wat meteen de moeite waard lijkt.

Hoe kies je een centraal keyword op Pinterest?

Toch kan je met een relatief eenvoudige ingreep al een heel eind ver raken in het opbouwen van een goede vindbaarheid op Pinterest. Veel Pinterestpagina’s hebben vandaag geen goed gekozen centraal keyword. Het keyword dat aangeeft waar jouw pagina om draait en dat de juiste mensen via search aantrekt.

Uitzoeken welk keyword dat is, is geen al te moeilijke klus. Ben je een tuinarchitect met een Pinterestpagina vol realisaties, dan lijkt een keyword als ‘garden architecture’ zeer voor de hand te liggen.

Toch kan je je al bij voorbaat en op keywordniveau onderscheiden van andere tuinarchitecten. Pinterest werkt met een handig systeem van ‘Guided Search’. Als je in de zoekruimte een kernwoord (of twee in dit geval) intikt, dan krijgt je meteen een reeks van termen eronder die nauw aanleunen bij het eerste keyword.

Maar ze doen ook meer: ze geven ook aan op welke termen bezoekers van Pinterest het meest zoeken. Bij garden architecture zitten in de toplijst woorden als ‘Drawing’, ‘Plan’, maar ook ‘Indoor’, ‘Winter’ of ‘Urban’.

Dat zijn interessante verfijningen. Wie van plan is als architect vooral plannen, schetsen of tekeningen op Pinterest te plaatsen, kan zijn keyword verfijnen naar ‘garden architecture plan’. Wie eerder zijn realisaties wil tonen kan en gespecialiseerd is in stadstuinen kan gaan voor ‘garden architecture urban’.

Of voor wie goed is in knappe bijgebouwen, kan ‘garden architecture greenhouses’ de oplossing zijn die ook nog eens een populaire zoekterm blijkt te zijn. Volgens specialisten is het in functie van vindbaarheid ook goed om beelden te pinnen die al gerankt zijn op Pinterest en aansluiten bij wat jij wil brengen.

Voeg het keyword toe op de juiste plaatsen

Eens duidelijk is wat voor jou de juiste keywords zijn op Pinterest, rest nog de taak om deze toe te voegen op de plekken die er toe doen op jouw Pinterestpagina. Dat zal niet altijd voor de hand liggen, her en der zelfs niet mogelijk zijn, maar in deze zes gebieden zorgt de toevoeging in elk geval voor een goede impact op de vindbaarheid: gebruikersnaam, profielnaam, de ‘about description’, board title, board description en last but not least de pin description.

Zeker voor deze laatste omschrijving kan het zeer nuttig zijn om het proces om de juist keywords te vinden via de Guided Search keer op keer opnieuw te doen. Zoals gezegd niet altijd de klus waar Pinners warm van worden, maar de komst van een nieuw publiek kan veel goed maken.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

»

Van start met account based contentmarketing

Je content richten op een specifieke klant. Kan dat? In vaktermen ...

»

Zo schrijf je een goede case study

Een case study is een uitstekend content format waarmee je je ...

»

Contentmarketing op je intranet, hoe pak je dat aan?

Voor veel bedrijven is het intranet een hoeksteen in de communicatie ...

personalisation
»

De huidige personalisering van contentmarketing volstaat straks niet meer

Contentmarketing personaliseren was tot op heden vaak uitsluitend ...

klantenservice
»

Verbeter je klantenservice dankzij contentmarketing

Een uitstekende klantenservice is voor veel bedrijven een ...

»

Ontdek de contentstrategie van je concurrenten

Om je met content te onderscheiden, is het belangrijk om nieuwe ...

content participation
»

Zo betrek je al je werknemers bij contentmarketing

Als content manager werk je vlot samen met specialisten die je ...

»

Kan scrum je contentprocessen versterken?

Voor ontwikkelaars van software of websites zijn termen als scrum en ...

content hergebruik
»

Hoe kan je content goed hergebruiken?

Snel even een oude blogpost uit de kast halen en online zetten? Neen, ...