Drie manieren om met Meerkat aan contentmarketing te doen

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 30 maart 2015 - 2181 Views

2181 Views

Meerkat is zonder discussie de social media hype van het moment. De livestreaming app is fel besproken om uiteenlopende reden: het geld dat de stichter ophaalt, de strijd met Twitter of de pertinente vragen over privacy. Maar het heeft het medium los van die barrières een marketingtoekomst?

Gezien de hype zou je het nauwelijks vermoeden, maar Meerkat (Engels voor stokstaartje) is nauwelijks een maand jong. Gebruikers kunnen met de app live beelden streamen en delen. Het maken van een eigen livestream is niet nieuw (ook Ustream deed al iets vergelijkbaar).

Nu mobiele datanetwerken aan capaciteit winnen lijkt Meerkat vooral op het goede moment gekomen. Als vervolgens enkel beroemdheden mee op de kar springen, is de trein al gauw vertrokken. Gevolg: de waarde van de app wordt op 40 miljoen dollar geschat en stichter Ben Rubin haalde bij een kapitaalronde 14 miljoen dollar op.

Dat kapitaal zal Rubin nodig hebben aangezien Twitter zijn app minder gunstig gezind lijkt. Meerkat maakte gebruik van de social graph van Twitter om automatisch te herkennen welke Twitter-gebruikers ook op Meerkat actief waren. Twitter kocht met Periscope echter een concurrerende dienst en weerde Meerkat van zijn social graph.

En dan is er nog de juridische knoop. Het is momenteel namelijk onduidelijk wat de impact van livestreaming kan zijn gezien de internationaal verschillende regels rond portretrecht. Dat mensen ook ongevraagd in beeld komen via Meerkat, is immers nauwelijks te vermijden.

Meerkat en contentmarketing

Aan uitdagingen geen gebrek dus voor Rubin. Krijgt zijn app echt voet aan de grond dan wacht de oefening rond het creëren van een sluitend verdienmodel. Laten we niet vergeten dat ook Facebook, LinkedIn of Twitter daar jaren mee worstelden.

Voor de pioniers was contentmarketing vaak de eerste bouwsteen en ondanks de jonge leeftijd lijkt Meerkat bij contentmarketers alvast op enthousiasme te kunnen rekenen. Online video had sowieso al een streepje voor, maar livestreaming opent nieuwe poorten.

1. Real-time interviews met echte mensen

Meerkat heeft in de eerste plaats troeven op vlak van authenticiteit. Live vragen stellen aan een bedrijfsleider is zoveel geloofwaardiger dan een vraag via Twitter die mogelijk door een computer wordt beantwoord.

Merken kunnen hun menselijke kant op een ‘echte’ manier neerzetten om op een vernieuwende manier in ‘real time’ antwoorden op klantenvragen te definiëren.

2. Andere storytelling

Storytelling is vandaag binnen contentmarketing vaak een verhaal van goed voorbereide, netjes uitgestippelde verhalen over een bedrijf. Daar is niets mis mee, maar met Meerkat kan je opnieuw een laag echtheid toevoegen.

Livestream verhaalelementen bieden de kans om nieuwe episodes in een brand story te integreren en af te stemmen op context en actualiteit.

3. Event content

De meest geciteerde toepassing van livestreaming content via Meerkat vinden we in de evenementiële richting. Bij een productlancering kan Meerkat toegevoegde waarde bieden om de werking van het product te illustreren.

Dat kan bijvoorbeeld de start betekenen voor een wekelijkse livestream afspraak om het publiek over een product of een productcategorie te informeren. Denk maar aan kookdemonstraties of uitleg over softwarepakketten.

Maar het kan net zo goed voor congressen of seminaries, waar het volgen vanop afstand met hulp van een hashtag nu een extra dimensie kan krijgen via livestreaming. Niet enkel om de sprekers van te tonen, maar door bijvoorbeeld extra content toe te voegen (achter de schermen, interviews met aanwezigen, enz.).

Live wordt key

Of Meerkat een business toekomst heeft, zal de tijd uitwijzen. Maar dat livestreaming apps een marketingopportuniteit zijn, ligt voor de hand. Met dank aan de capaciteit van mobiele netwerk zal ‘live’ een cruciaal gegeven worden wanneer bedrijven beslissen om content voor hun klanten of prospecten te produceren. µ

Niet omdat het hip en leuk is, maar omdat de consument mettertijd echte live conversaties zal verwachten om zijn customer journey met de juiste content te spekken. Laten live conversaties voorlopig nog geen trend voor 2016 noemen, maar de evolutie is nu echt wel ingezet.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

website content
»

Nieuwe website? In deze fases denk je beter al aan content

Voor veel bedrijven is een nieuwe website maken een grote uitdaging. ...

ABN Amro
»

ABN Amro scoort met content over en voor beleggers

Hoe haal je alles uit de kast met marktonderzoek en content? De bank ...

content manager
»

Wat doet een content manager precies?

De kapitein op het schip. De grendel op de deur. De bewaker van alle ...

droits auteur
»

Contentmarketing en auteursrechten: welke content is nu echt van jou?

Artikels of video’s die op je website verschijnen, zijn niet ...

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...